predikanten Cahais/van Assen

  • van 't Zet
    Message 1 of 15 , Dec 6, 2005
      Lezers,
      Zijn er mensen die iets meer weten over het geslacht "Cahais"
      een predikantfamilie.
      Isaac Cahais was predikant en in 1745 gehuwd met Lipkje Buma..
      zijn zoon Samuel was ook weer predikant, huwde 1772 Froukje van der Meer
      hun dochter Maria Magdalena huwde met de predikant Petrus van Assen
      op Schiermonnikoog

      Een dochter van Isaac Cahais huwde met de Predikant Willem Sannes
      Van wie was Isaac een zoon en waar kwamen ze oorspronkelijk vandaan?
      Heeft iemand enig idee of er lectuur is over deze generaties predikanten?
      met vriendelijke groet
      Carla van 't Zet

    • P. Schakel
      Message 2 of 15 , Dec 6, 2005
        Heb je het boekje van Romijn al gevonden, dit is in het Tresoar te
        leeuwarden
        vr gr P .Schakel

        Message 3 of 15 , Dec 6, 2005
          Carla, ik stuur je prive even een RTF file van de Cahais familie. Hoop dat
          het binnen een half uurtje lukt Karel

[...]

          com/group/Friesland-genealogy

          insurance company American family home owner insurance

          YAHOO! GROUPS LINKS

          Visit your group "Friesland-genealogy" on the web.

        • nancy_kienes
          Message 4 of 15 , Dec 6, 2005
            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Karel van der Wal
            <karelvdwal@p...> wrote:

            >ben ook geinteresseerd in de CAHAis familie, die zitten ook in zonde
            stamboom!!
            nienke zwart
          • nancy_kienes
            Message 5 of 15 , Dec 6, 2005
              --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "nancy_kienes"
              <nancy_kienes@y...> wrote:

              > --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Karel van der Wal

              stamboom
              nienke zwart
            • P. Schakel
              Message 6 of 15 , Dec 7, 2005
                Ik ben ook geinterreseerd in de fam Cahais, ze komen ook in mijn kwartieren
                voor, indien mogelijk, ontvang ik graag informatie over hen.
                vr gr dhr P.Schakel.

                stamboom
                nienke zwart

              • h.vries66
                Message 7 of 15 , Dec 7, 2005
                  Hallo Nienke,

                  Hier een paar Chahais voor je

                  Met vr. gr.

                  Hessel de Vries

                  Parenteel van Isaak CAHAI

                  Bestand : C:\PG30\NL\DATA\DAN

                  Datum : 07-12-2005

                  Selectie : 'Personen in parenteel van Isaak CAHAI
                  [5356]'

                  Sortering : Per tak

                  I.1 Isaak CAHAI, Predikant.

                  Gehuwd met Mari Gouwrina CONRADI, geboren rond 1754 te Franeker, overleden
                  op 09-03-1818 om 18.00 uur te Rinsumageest. Overleden ten huize nr. 63,
                  dochter van Petrus CONRADI en N.N.

                  Uit dit huwelijk:

                  1. Christina Isaaks CAHAI, geboren op 20-06-1776 te Rinsumageest,
                  gedoopt op 30-06-1776 te Rinsumageest.

                  2. Isaak Isaaks CAHAI, geboren op 25-09-1778 te Rinsumageest,
                  gedoopt op 11-10-1778 te Rinsumageest.

                  3. Lubertina Isaaks CAHAI (zie II.4 )

                  4. Cornelia Hillegonga Isaaks CAHAI, geboren op 22-03-1782 te
                  Rinsumageest, gedoopt op 14-04-1782 te Rinsumageest.

                  5. Petrus Isaaks CAHAI, geboren op 01-02-1785 te Rinsumageest,
                  gedoopt op 13-02-1785 te Rinsumageest. Reeds vroeg overleden.

                  II.4 Lubertina Isaaks CAHAI, geboren op 06-01-1781 te Rinsumageest,
                  gedoopt op 21-01-1781 te Rinsumageest, overleden op 14-12-1814 om 18.00 uur
                  te Rinsumageest op 33-jarige leeftijd.

                  Gehuwd voor de kerk op 28-jarige leeftijd op 25-06-1809 te Rinsumageest.
                  Beide van Rinsumageest met Dirk Sipkes VRIESEMA, geboren rond 1777 te
                  Makkum, overleden op 24-10-1827 om 15.30 uur te Rinsumageest. Overleden ten
                  huize nr. 29, zoon van Siple Adses VRIESEMA en Grietje Durks.

                  Uit dit huwelijk:

                  1. Grietje Dirks de VRIES, geboren op 22-05-1810 te Rinsumageest,
                  gedoopt op 17-06-1810 te Rinsumageest.

                  2. Isaak Dirks de VRIES, geboren 1812, overleden op 09-07-1813 om
                  15.00 uur te Rinsumageest. Overleden ten huize nr. 63.

                  >ben ook geinteresseerd in de CAHAis familie, die zitten ook in zonde
                  stamboom!!
                  nienke zwart

                • bert
                  Message 8 of 15 , Dec 7, 2005
                    Voor alle Cahais liefhebbers:

                    Parenteel van Cahais

                    I Cahais.

                    Kinderen uit onbekende relatie:

                    1 Samuel Cahais Volgt II.
                    2 Nicolaas Cahais. Nicolaas is overleden in Den Haag.

                    II Samuel Cahais, zoon van Cahais. Samuel trouwde met Lebee.
                    Notitie bij het huwelijk: Hugenoten, na de opheffing van het Edict van
                    Nantes gevlucht naar
                    Londen.
                    Zij is een dochter van Lebee. Zij is overleden in 1730 in Londen.

                    Kinderen van Samuel en Lebee:

                    1 Samuel Cahais, geboren in Villiers Le Bel (F) Volgt III-a.
                    2 Isaac Cahais.
                    3 Steeven Cahais, geboren in 1675 Volgt III-b.

                    III-a Samuel Cahais is geboren in Villiers Le Bel (F), zoon van Samuel
                    Cahais en Lebee.
                    Notitie bij Samuel: Begon als leerling bakker bij zijn oom Nicolaas te Den
                    Haag
                    (1695-1700). Vervolgens in Londen. Werd daar geprest als matroos voor
                    de Engelse vloot. Verloor tijdens het beleg van Barcelona een vinger.
                    Keerde terug naar Nederland en werd Mr. Bakker aan het hof van de
                    Friese stadhouder Johan Willem Friso. Kreeg van diens vrouw in 1714
                    toestemming om terug te keren naar Engeland om zijn achterstallig
                    pensioen op te halen. Bleef tot 1721 aan het hof. In dat jaar verkreeg
                    hij het burgerrecht en begon een eigen zaak in de Bagijnestraat te
                    Leeuwarden.
                    Beroep:
                    Mr. Bakker
                    Samuel trouwde op 16-07-1713 in Leeuwarden met Susanne Ragoin, 24 jaar oud.
                    Notitie bij het huwelijk: Gehuwd in de Waalse kerk.
                    Susanne is geboren op 03-10-1688 in Leeuwarden, dochter van Jacques Ragoin
                    en Anne Harnier. Susanne is overleden in 1723 in Leeuwarden, 35 jaar oud.

                    Kinderen van Samuel en Susanne:

                    1 Samuel Cahais, geboren op 07-12-1715 in Leeuwarden Volgt IV-a.
                    2 Jacob Cahais, geboren op 10-07-1718 in Leeuwarden Volgt IV-b.
                    3 Isak Cahais, geboren op 16-02-1721 in Leeuwarden Volgt IV-c.
                    4 Susanne Cahais, geboren op 21-03-1723 in Leeuwarden.
                    Beroep:
                    Meesteres kleermakersgilde

                    III-b Steeven Cahais is geboren in 1675, zoon van Samuel Cahais en Lebee.
                    Steeven is overleden in 1745 in Dublin, 70 jaar oud.
                    Beroep:
                    Zijdewever

                    Kind van Steeven uit onbekende relatie:

                    1 Steven Cahais, geboren in Londen.

                    IV-a Samuel Cahais is geboren op 07-12-1715 in Leeuwarden, zoon van Samuel
                    Cahais en Susanne Ragoin. Samuel is overleden op 24-01-1805 in Leeuwarden,
                    89 jaar oud.
                    Notitie bij Samuel: Werd samen met zijn broer Jacobus opgevoed in het Oud
                    Burger Weeshuis.
                    Volgens de Quotisatiecohieren van 1749 woonde hij toen samen met zijn
                    zuster Susanna in de Grote Hoogstraat. Op 4 juli 1753 koopt hij dit
                    huis voor 1700 Car. guldens. In november 1774 kopen Samuel en zijn
                    vrouw voor 2221 Goudguldens een "grote en heerlijcke huisinge" in de
                    Bagijnestraat.
                    Beroep:
                    Keurslijfmaker
                    Samuel trouwde, 33 jaar oud, op 08-05-1749 in Leeuwarden met Aeltje
                    Eerligh, 31 jaar oud. Aeltje is geboren op 07-07-1717 in Ternaard, dochter
                    van Gehrardus Magnus Eerligh en Antje Wagenaar. Aeltje is overleden op
                    10-05-1791 in Leeuwarden, 73 jaar oud.

                    Kinderen van Samuel en Aeltje:

                    1 Anna Cahais, geboren op 26-07-1750 in Leeuwarden Volgt V-a.
                    2 Samuel Gehradus Cahais, geboren op 07-05-1752 in Leeuwarden. Samuel
                    Gehradus is overleden op 20-05-1761 in Leeuwarden, 9 jaar oud.
                    3 Gerardus Magnus Cahais, geboren op 24-03-1754 in Leeuwarden Volgt V-b.
                    4 Susanna Cahais, geboren op 15-02-1756 in Leeuwarden Volgt V-c.
                    5 Isaac Cahais, geboren in 03-1758 in Leeuwarden. Isaac is overleden op
                    25-08-1777 in Leeuwarden, 19 jaar oud.
                    6 Elisabeth Maria Cahais, geboren op 27-10-1765 in Leeuwarden. Elisabeth
                    Maria is overleden op 02-03-1837 in Leeuwarden, 71 jaar oud.

                    IV-b Jacob Cahais is geboren op 10-07-1718 in Leeuwarden, zoon van Samuel
                    Cahais en Susanne Ragoin. Jacob is overleden op 06-07-1802 in Londen, 83
                    jaar oud.
                    Notitie bij Jacob: Vertrok in 1740 naar Londen. Gaf daar les in het gasthuis
                    van Austin
                    Friars. Was 2 keer gehuwd.
                    Beroep:
                    Zilversmid

                    Kinderen van Jacob uit onbekende relatie:

                    1 Samuel Cahais.
                    2 Jacobus Cahais. Jacobus is overleden in 1767 in Delos.

                    IV-c Isak Cahais is geboren op 16-02-1721 in Leeuwarden, zoon van Samuel
                    Cahais en Susanne Ragoin. Isak is overleden op 13-08-1785 in Wolsum, 64 jaar
                    oud.
                    Beroep:
                    Predikant
                    Isak trouwde, 24 jaar oud, op 21-03-1745 in Wolsum met Lupkjen Buma, 20
                    jaar oud. Lupkjen is geboren op 07-01-1725 in Leeuwarden, dochter van Wybe
                    Sjoerds Buma en Hinke Hansen.

                    Kinderen van Isak en Lupkjen:

                    1 Samuel Cahais, geboren op 15-03-1746 in Wolsum Volgt V-d.
                    2 Henrica Susanna Cahais, geboren op 02-10-1747 in Wolsum Volgt V-e.
                    3 Maria Magdalena Cahais, geboren op 07-03-1750 in Wolsum Volgt V-f.
                    4 Isaac Cahais, geboren op 19-09-1751 in Wolsum Volgt V-g.

                    V-a Anna Cahais is geboren op 26-07-1750 in Leeuwarden, dochter van Samuel
                    Cahais en Aeltje Eerligh. Anna is overleden op 13-03-1838 in Leeuwarden, 87
                    jaar oud. Anna trouwde, 34 jaar oud, op 20-10-1784 in Leeuwarden met Sybe
                    Sybesma, 34 jaar oud. Sybe is geboren op 16-10-1750 in Leeuwarden, zoon van
                    Tibolt Sybes en Helena Scrinerius. Sybe is overleden op 02-11-1825 in
                    Leeuwarden, 75 jaar oud.
                    Beroep:
                    Koopman

                    V-b Gerardus Magnus Cahais is geboren op 24-03-1754 in Leeuwarden, zoon van
                    Samuel Cahais en Aeltje Eerligh. Gerardus Magnus is overleden op 26-01-1835
                    in Leeuwarden, 80 jaar oud.
                    Notitie bij Gerardus Magnus: Was boekverkoper en uitgever. In 1779 op de
                    hoek van de Vleesmarkt en
                    de Nieuwesteeg. Vanaf 1781 tot 1821 in de Bagijnestraat t/o de
                    Westerkerk. Deed zijn zaak over aan de heer Suringar. Deze gaf later
                    o.a. het gemeente-atlas van de provincie Groningen uit.
                    Gerardus Magnus:
                    (1) trouwde, 26 jaar oud, op 12-11-1780 in Ternaard met Claaske Boraeus, 30
                    jaar oud. Claaske is geboren op 26-07-1750 in Foudgum, dochter van
                    Bartholdus Folperus en Grietje Hiddinga. Claaske is overleden op 25-08-1785
                    in Leeuwarden, 35 jaar oud.
                    (2) trouwde, 36 jaar oud, op 01-08-1790 in Britswerd met Margaretha Abbring,
                    26 jaar oud. Margaretha is geboren op 19-03-1764 in Welsrijp, dochter van
                    Sicco en Yda Lycklama A Nyeholt. Margaretha is overleden op 27-06-1819 in
                    Leeuwarden, 55 jaar oud.

                    Kinderen van Gerardus Magnus en Claaske:

                    1 Isaac Cahais, geboren op 31-08-1781 in Leeuwarden. Isaac is overleden op
                    13-12-1782 in Leeuwarden, 1 jaar oud.
                    2 Isaac Folperus Cahais, geboren op 12-12-1782 in Leeuwarden. Isaac Folperus
                    is overleden op 19-11-1783 in Leeuwarden, 11 maanden oud.
                    3 Isaac Folperus Cahais, geboren op 13-02-1784 in Leeuwarden.

                    Kinderen van Gerardus Magnus en Margaretha:

                    1 Nn Cahais. Nn is overleden op 20-08-1792 in Leeuwarden.
                    2 Aaltje Cahais, geboren op 08-08-1795 in Leeuwarden. Aaltje is overleden op
                    13-12-1796 in Leeuwarden, 1 jaar oud.
                    3 Sicco Godefridus Cahais, geboren op 03-11-1797 in Leeuwarden. Sicco
                    Godefridus is overleden op 24-02-1814 in Leeuwarden, 16 jaar oud.
                    4 Jacobus Samuel Cahais, geboren op 28-09-1802 in Leeuwarden. Jacobus Samuel
                    is overleden op 01-03-1814 in Leeuwarden, 11 jaar oud.
                    5 George Albertus Cahais, geboren op 08-11-1809 in Leeuwarden. George
                    Albertus is overleden op 07-10-1859 in Leeuwarden, 49 jaar oud.
                    Notitie bij George Albertus: Vanaf 1848 levend als rentenier.
                    Beroep:
                    Kantoorbediende

                    V-c Susanna Cahais is geboren op 15-02-1756 in Leeuwarden, dochter van
                    Samuel Cahais en Aeltje Eerligh. Susanna is overleden op 05-07-1828 in
                    Leeuwarden, 72 jaar oud. Susanna trouwde, 31 jaar oud, op 11-11-1787 in
                    Britswerd met Samuel Cahais, 41 jaar oud. Samuel is geboren op 15-03-1746 in
                    Wolsum, zoon van Isak Cahais en Lupkjen Buma. Samuel is overleden op
                    15-01-1794 in Britswerd, 47 jaar oud.
                    Beroep:
                    Predikant

                    Kinderen van Susanna en Samuel:

                    1 Samuel Cahais, geboren op 20-09-1788 in Britswerd Volgt VI-a.
                    2 Gerardus Magnus Cahais, geboren op 10-09-1789 in Britswerd Volgt VI-b.

                    V-d Samuel Cahais is geboren op 15-03-1746 in Wolsum, zoon van Isak Cahais
                    en Lupkjen Buma. Samuel is overleden op 15-01-1794 in Britswerd, 47 jaar
                    oud.
                    Beroep:
                    Predikant
                    Samuel:
                    (1) trouwde, 26 jaar oud, op 17-05-1772 in Tjerkwerd met Froukjen van der
                    Meer, 18 jaar oud. Froukjen is geboren op 07-10-1753 in Leeuwarden, dochter
                    van Sjoerd Lieuwes en Frietsen Alles. Froukjen is overleden in 1786 in
                    Britswerd, 33 jaar oud.
                    (2) trouwde, 41 jaar oud, op 11-11-1787 in Britswerd met Susanna Cahais, 31
                    jaar oud. Susanna is geboren op 15-02-1756 in Leeuwarden, dochter van Samuel
                    Cahais en Aeltje Eerligh. Susanna is overleden op 05-07-1828 in Leeuwarden,
                    72 jaar oud.

                    Kinderen van Samuel en Froukjen:

                    1 Isaac Cahais, geboren op 22-06-1773 in Tjerkwerd Volgt VI-c.
                    2 Fritia Cahais, geboren op 15-12-1774 in Tjerkwerd Volgt VI-d.
                    3 Philippus Cahais, geboren op 03-04-1776 in Tjerkwerd. Philippus is
                    overleden op 24-04-1797 in Lutkewierum, 21 jaar oud.
                    4 Maria Magdalena Cahais, geboren op 03-06-1778 in Tjerkwerd Volgt VI-e.
                    5 Sjoerd Cahais, geboren op 27-10-1780 in Tjerkwerd. Sjoerd is overleden op
                    08-12-1780 in Tjerkwerd, 1 maand oud.

                    Kinderen van Samuel en Susanna:

                    1 Samuel Cahais, geboren op 20-09-1788 in Britswerd Volgt VI-a.
                    2 Gerardus Magnus Cahais, geboren op 10-09-1789 in Britswerd Volgt VI-b.

                    V-e Henrica Susanna Cahais is geboren op 02-10-1747 in Wolsum, dochter van
                    Isak Cahais en Lupkjen Buma. Henrica Susanna trouwde, 22 jaar oud, op
                    15-10-1769 in Wolsum met Wybrand Verwey, 27 jaar oud. Wybrand is geboren op
                    20-09-1742 in Deventer. Wybrand is overleden op 22-05-1822 in Franeker, 79
                    jaar oud.
                    Beroep:
                    Predikant

                    V-f Maria Magdalena Cahais is geboren op 07-03-1750 in Wolsum, dochter van
                    Isak Cahais en Lupkjen Buma. Maria Magdalena trouwde, 33 jaar oud, op
                    02-11-1783 in Wolsum met Willem Sannes, 27 jaar oud. Willem is geboren op
                    08-05-1756 in Ylst. Willem is overleden op 20-12-1817 in Hemelum, 61 jaar
                    oud.
                    Beroep:
                    Predikant

                    V-g Isaac Cahais is geboren op 19-09-1751 in Wolsum, zoon van Isak Cahais en
                    Lupkjen Buma. Isaac is overleden op 18-11-1818 in Rinsumageest, 67 jaar oud.
                    Beroep:
                    Predikant
                    Isaac trouwde, 23 jaar oud, op 03-09-1775 in Dongjum met Maria Gouwina
                    Conradi, 22 jaar oud. Maria Gouwina is geboren op 15-08-1753 in Franeker,
                    dochter van Petrus Conradi en Christina Jacobs van der Valk. Maria Gouwina
                    is overleden op 09-03-1818 in Rinsumageest, 64 jaar oud.
                    Notitie bij Maria Gouwina: Bij overlijden woonachtig in nr. 63.

                    Kinderen van Isaac en Maria Gouwina:

                    1 Cristina Cahais, geboren op 20-06-1776 in Rinsumageest Volgt VI-f.
                    2 Isaac Cahais, geboren op 25-09-1778 in Rinsumageest Volgt VI-g.
                    3 Lubbertina Cahais, geboren op 06-01-1781 in Rinsumageest. Lubbertina is
                    overleden op 14-12-1814 in Rinsumageest, 33 jaar oud.
                    4 Cornelia Hillegonda Cahais, geboren op 22-03-1782 in Rinsumageest Volgt
                    VI-h.
                    5 Petrus Cahais, geboren op 01-02-1785 in Rinsumageest.

                    VI-a Samuel Cahais is geboren op 20-09-1788 in Britswerd, zoon van Samuel
                    Cahais en Susanna Cahais. Samuel is overleden op 01-03-1834 in Sneek, 45
                    jaar oud.
                    Beroep:
                    Agent van 's-Rijks kassier
                    Samuel trouwde, 24 jaar oud, op 05-05-1813 in Leeuwarden met Anna
                    Margaretha Bouma, 18 jaar oud. Anna Margaretha is geboren op 21-02-1795 in
                    Leeuwarden, dochter van Dirk Taekes en Trijntje Gerbens Mollema. Anna
                    Margaretha is overleden op 17-09-1859 in Sneek, 64 jaar oud.

                    VI-b Gerardus Magnus Cahais is geboren op 10-09-1789 in Britswerd, zoon van
                    Samuel Cahais en Susanna Cahais. Gerardus Magnus is overleden op 06-01-1846
                    in Deinum, 56 jaar oud.
                    Notitie bij Gerardus Magnus: Was eerst zilversmid maar werd later
                    adjunct-ijker van het
                    arrondissement Leeuwarden. Dit laatste heeft hij waarschijnlijk aan
                    zijn schoonvader te danken die daar als directeur werkzaam was.
                    Beroep:
                    Zilversmid
                    Gerardus Magnus trouwde, 25 jaar oud, op 22-06-1815 in Leeuwarden met
                    Petronella Westink, 20 jaar oud. Petronella is geboren op 30-07-1794 in
                    Leeuwarden, dochter van Frederik Wilhelms en Geeske van Dooren. Petronella
                    is overleden op 10-04-1835 in Leeuwarden, 40 jaar oud.

                    VI-c Isaac Cahais is geboren op 22-06-1773 in Tjerkwerd, zoon van Samuel
                    Cahais en Froukjen van der Meer. Isaac is overleden op 28-09-1842 in Arum,
                    69 jaar oud.
                    Beroep:
                    Predikant
                    Isaac trouwde, 22 jaar oud, op 25-10-1795 in Lutkewierum met Maria Louisa
                    Romar, 22 jaar oud.
                    Notitie bij het huwelijk: Zijn in 1843 verschenen autobiografie vermeldt
                    o.m.: "De billijke
                    wensch van jonggehuwden en gelukkige echtgenooten om kinderen te
                    verwekken, bleef ten onzen opzigte wel altijd onvervuld. Maar het
                    ontbrak ons daarom niet aan bijzondere genoegens".
                    Maria Louisa is geboren op 20-10-1773 in Franeker, dochter van Dionysius
                    Petrus en Hesther Piebenga. Maria Louisa is overleden op 29-09-1852 in Arum,
                    78 jaar oud.

                    VI-d Fritia Cahais is geboren op 15-12-1774 in Tjerkwerd, dochter van Samuel
                    Cahais en Froukjen van der Meer. Fritia is overleden op 12-10-1826 in
                    Hennaard, 51 jaar oud. Fritia trouwde, 20 jaar oud, op 06-09-1795 in
                    Lutkewierum met Wibrandus Odolphi, 25 jaar oud. Wibrandus is geboren in 1770
                    in Herbayum, zoon van Pibo en Theodora Johanna Elisabeth Brouwer. Wibrandus
                    is overleden op 23-10-1846 in Oosterend, 76 jaar oud.
                    Beroep:
                    Belastingambtenaar

                    VI-e Maria Magdalena Cahais is geboren op 03-06-1778 in Tjerkwerd, dochter
                    van Samuel Cahais en Froukjen van der Meer. Maria Magdalena is overleden op
                    13-12-1835 in Ferwerd, 57 jaar oud. Maria Magdalena trouwde, 19 jaar oud, op
                    20-08-1797 in Schiermonnikoog met Petrus van Assen, 24 jaar oud. Petrus is
                    geboren op 02-05-1773 in Franeker, zoon van Wouter Pieters en Baukje
                    Wijbrens. Petrus is overleden op 09-02-1838 in Ferwerd, 64 jaar oud.
                    Beroep:
                    Predikant

                    VI-f Cristina Cahais is geboren op 20-06-1776 in Rinsumageest, dochter van
                    Isaac Cahais en Maria Gouwina Conradi. Cristina is overleden op 11-07-1836
                    in Dokkum, 60 jaar oud. Cristina trouwde, 24 jaar oud, op 14-05-1801 in
                    Akkerwoude met Douwe Jurjens Uitterdijk, 31 jaar oud. Douwe Jurjens is
                    geboren op 13-08-1769 in Oudkerk. Douwe Jurjens is overleden op 05-01-1841
                    in Oudkerk, 71 jaar oud.
                    Beroep:
                    Belastingambtenaar

                    VI-g Isaac Cahais is geboren op 25-09-1778 in Rinsumageest, zoon van Isaac
                    Cahais en Maria Gouwina Conradi. Isaac is overleden op 30-07-1822 in Jisp,
                    43 jaar oud.
                    Notitie bij Isaac: Frans onderwijzer en vertaler. Overleed tijdens de aanleg
                    van "het
                    Groot Kanaal" door Noord-Holland.
                    Isaac trouwde, 24 jaar oud, op 17-10-1802 in Akkerwoude met Froukjen Sakes
                    Hoekstra, 21 jaar oud. Froukjen Sakes is geboren op 22-06-1781 in
                    Rinsumageest. Froukjen Sakes is overleden op 13-03-1812 in Hallum, 30 jaar
                    oud.

                    Kinderen van Isaac en Froukjen Sakes:

                    1 Isaac Cahais, geboren op 25-09-1803 in Rinsumageest. Isaac is overleden op
                    10-12-1848 in Oosternijkerk, 45 jaar oud.
                    2 Zuster Cahais, geboren op 09-07-1805 in Rinsumageest.
                    3 Lubbertina Cahais, geboren op 25-03-1807 in Rinsumageest Volgt VII-a.
                    4 Petrus Albartus Cahais, geboren op 07-10-1809 in Rinsumageest Volgt VII-b.
                    5 Samuel Cahais, geboren op 23-01-1812 in Hallum. Samuel is overleden op
                    15-08-1833 in Groningen, 21 jaar oud.

                    VI-h Cornelia Hillegonda Cahais is geboren op 22-03-1782 in Rinsumageest,
                    dochter van Isaac Cahais en Maria Gouwina Conradi. Cornelia Hillegonda is
                    overleden op 29-09-1861 in Leeuwarden, 79 jaar oud.
                    Beroep:
                    Baakster
                    Cornelia Hillegonda trouwde, 20 jaar oud, op 18-07-1802 in Rinsumageest met
                    Cornelis Jans Westra, 27 jaar oud. Cornelis Jans is geboren op 09-04-1775 in
                    Lutjegast, zoon van Jan Cornelis en Anke Jans. Cornelis Jans is overleden op
                    21-12-1815 in Rinsumageest, 40 jaar oud.
                    Notitie bij Cornelis Jans: Woonde bij overlijden in het huis getekend nr.
                    37. Volgens de speciecohieren uit 1805 woonde hij in het huis nr. 35 en was
                    buurman van de familie Cahais. Hij werd alleen aangeslagen voor
                    schoorsteengeld.
                    Beroep:
                    Commies ter recherge

                    Kinderen van Cornelia Hillegonda en Cornelis Jans:

                    1 Jan Cornelis Westra, geboren op 17-05-1805 in Rinsumageest.
                    2 Isaak Cornelis Westra, geboren op 28-02-1807 in Rinsumageest.
                    Beroep:
                    Bakkersknecht
                    3 Petrus Cornelis Westra.
                    4 Maria Gouwina Westra.
                    5 Duurt Cornelis Westra.
                    6 Corneliske Cornelis Westra, geboren op 29-11-1815 in Rinsumageest.
                    Corneliske Cornelis is overleden op 20-02-1882 in Leeuwarden, 66 jaar oud.

                    VII-a Lubbertina Cahais is geboren op 25-03-1807 in Rinsumageest, dochter
                    van Isaac Cahais en Froukjen Sakes Hoekstra. Lubbertina is overleden op
                    22-12-1852 in Akkerwoude, 45 jaar oud. Lubbertina:
                    (1) trouwde, 30 jaar oud, op 01-06-1837 in Ferwerderadeel met Jan Kornelis
                    Bijlsma, 31 jaar oud. Jan Kornelis is geboren op 13-11-1805 in Marrum, zoon
                    van Kornelis Jans Bijlsma en Aagje Jacobs Wynia. Jan Kornelis is overleden
                    op 03-09-1837 in Marrum, 31 jaar oud.
                    Beroep:
                    Gardenier

                    (2) trouwde, 36 jaar oud, op 21-05-1843 in Dantumadeel met Anne Ruurds van
                    de Ploeg, 28 jaar oud. Anne Ruurds is geboren op 03-08-1814 in Dantumawoude,
                    zoon van Ruurd Lieuwes van der Ploeg en Jeltje Johannes.
                    Beroep:
                    Koopman

                    VII-b Petrus Albartus Cahais is geboren op 07-10-1809 in Rinsumageest, zoon
                    van Isaac Cahais en Froukjen Sakes Hoekstra. Petrus Albartus is overleden op
                    29-02-1896, 86 jaar oud. Petrus Albartus trouwde, 28 jaar oud, op 14-06-1838
                    in Dantumadeel met Suster Hendriks Hoekstra, 24 jaar oud. Suster Hendriks is
                    geboren op 26-02-1814 in Rinsumageest, dochter van Hendrik Sakes Hoekstra en
                    Feikje Theunis de Waard.

                    Kinderen van Petrus Albartus en Suster Hendriks:

                    1 Froukje Cahais, geboren op 01-09-1839 in Rinsumageest. Froukje is
                    overleden op 05-10-1847 in Rinsumageest, 8 jaar oud.
                    2 Hendrik Cahais, geboren op 03-03-1850 in Rinsumageest. Hendrik is
                    overleden op 05-10-1885 in Rinsumageest, 35 jaar oud.
                    3 Durk Cahais, geboren op 22-08-1852 in Rinsumageest. Durk is overleden op
                    05-05-1864 in Rinsumageest, 11 jaar oud.
                  • nancy_kienes
                    Message 9 of 15 , Dec 7, 2005
                      Iedereen bedankt voor de gegevens van CAHAIS familie. Ga het
                      morgen allemaal bekijken.
                      nienke zwart

                      -- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "P. Schakel"
                      <Peter.Sch@p...> wrote:

                      > Ik ben ook geinterreseerd in de fam Cahais, ze komen ook in mijn
                      kwartieren
                      > voor, indien mogelijk, ontvang ik graag informatie over hen.
                      > vr gr dhr P.Schakel.

                    • nancy
                      Message 10 of 15 , Feb 2, 2013
                        Heb al in 2005 eens gevraagd of iemand mijn vraag kon beantwoorden
                        ; ik ben op zoek naar de overlijdensdatum en plaats van Petrus Yzaak Cahais. Hij is geboren 01-02-1785, gedoopt 13-02-1785 te Rinsumageest.
                        Misschien dat nu iemand weet wanneer hij is overleden.Blijkt voor 1811 te zijn overleden, maar weet niet of dat waar is.
                        met dank en groeten
                        nienke zwart
                      • van 't Zet
                        Message 11 of 15 , Feb 2, 2013
                          Nienke,

                          Zijn vader Yzaak Isaacs neemt in 1811 te Rinsumageest de familienaam CAHAIS aan en heeft de navolgende kinderen:
                          Christine 35 jaar Dokkum;
                          Yzaak 33 jaar Hallum;
                          Libertina 30 jaar;
                          Cornelia 29 jaar.
                          Petrus is dus overleden voor 1811.

                          Carla

[...]

                          Recent Activity: a.. New Members 1 Genealogy yn Fryslân: http://www.genealogy-yn-fryslan.nl

                          .

                          __________

                          __________ Informatie van ESET Smart Security, versie van database viruskenmerken 7961 (20130202) __________

                          Het bericht is gecontroleerd door ESET Smart Security.

                          http://www.eset.com

                        • blauwe- parel
                          Message 12 of 15 , Feb 2, 2013
                            Dag Nienke, Petrus moet wel heel jong zijn overleden: Dantumadeel, dopen, geboortejaar 1785, doopjaar 1785
                            Geboren op 1 februari 1785 in Rinsumageest
                            Gedoopt op 13 februari 1785 in Rinsumageest
                            Dopeling: Petrus, zoon
                            Vader: Is. Cahai, predikant
                            Moeder: Maria Gouwina Conradi

                            Opm.: De dopeling is overleden Bron: www.tresoar.nl Mvg Margaret To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

                            Message 13 of 15 , Feb 2, 2013
                              Margaret, Nienke,

                              Het feit dat een dominee noteert dat een dopeling is overleden, betekent
                              niet per definitie dat de dopeling heel jong is overleden. Soms waren
                              dominees zo vriendelijk om er een datum achter te zetten en het komt voor
                              dat het een datum is die vanaf de doopdatum toch een behoorlijk eind in de
                              toekomst blijkt te liggen.
                              Zie bijvoorbeeld:
                              Baarderadeel, dopen, geboortejaar 1772, doopjaar 1772
                              Geboren op 10 augustus 1772 in Huins
                              Gedoopt op 30 augustus 1772 in Huins
                              Dopeling: Akke, dochter
                              Vader: Meinte Rintjes, ontvanger en kerkvoogd
                              Moeder: Jetske Tjeerds
                              Opm.: De dopeling overleden op 2 juli 1800

                              Maar in die gevallen waar een overlijdensdatum in de doopinschrijving wordt
                              vermeld lijkt het kind toch vaak niet ouder dan een paar maanden te zijn
                              geworden.
                              In ieder geval is Petrus, zoals Carla al opmerkte, vóór 1811 overleden. En
                              waarschijnlijk zelfs voor 1806, want het register van overledenen van
                              Dantumadeel begint in 1806 en daarin lijkt Petrus niet voor te komen.

                              Met vriendelijke groet,
                              Nynke van den Hooven.

                              Message 14 of 15 , Feb 2, 2013
                                Okee Nynke, Maar dan vraag ik me toch af of deze Petrus niet al de deur uit geweest kan zijn en zodoende niet bij de 1811 vermelding stond???? Margaret
                                To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
                                From: nynkevandenhooven@...
                                Date: Sat, 2 Feb 2013 16:46:19 +0100
                                Subject: RE: [Friesland-genealogy] CAHAIS

[...]

                                In ieder geval is Petrus, zoals Carla al opmerkte, v��r 1811 overleden. En

                                From: nancy_kienes@...

                                Date: Sat, 2 Feb 2013 08:16:58 +0000

                                Genealogy yn Frysl�n: http://www.genealogy-yn-fryslan.nl

                                Message 15 of 15 , Feb 2, 2013
                                  Denk 't niet, Margaret. Over het algemeen werden nog in leven zijnde
                                  kinderen vermeld in de naamsaanneming, ook als zij elders woonden. Daar zijn
                                  genoeg voorbeelden van aan te halen.
                                  Ik denk dat je eerste eerdere vaststelling, nl. dat Petrus op jonge leeftijd
                                  is overleden, juist is. Maar zoals eerder opgemerkt, dat hoeft niet
                                  noodzakelijkerwijs heel kort na zijn doop te zijn geweest.

                                  Met vriendelijke groet,
                                  Nynke van den Hooven.

                                  To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com