Re: [Friesland-genealogy] Bareld Abels

  • Appy de Vries
    Message 1 of 20 , Dec 2, 2005
      Hallo Bart;
      a.s. Dinsdag ga ik naar tresoar,en zal jouw akte even nakijken ok.?
      groetsjes Appy.
      Message 2 of 20 , Dec 2, 2005
        Mooi aanbod , Appy !
        'K zie met belangstelling jouw bericht hierover tegemoet !

        Gr.
        Bart de Vries
        *De Liemers* calling
[...]

        8

        Service.

        Service.

      • Appy de Vries
        Message 3 of 20 , Dec 7, 2005
          Bart;
          hier volgt wat ik vond;
          huwelijk 09-05-1824 akte 19 [schoterl.]
          Abele Bartelds de Vries [19j.]
          van boerenbedrijf geb.en won.in de Compagnie
          van Oudehorne ,z.v. Barteld Abeles de Vries
          huisman ,won.Oudehorne en van Gilke Wiebes,
          blijkens extract op den vijftienden Aug.1810?
          [moeilijk leesbaar] is overleden in de voorschreven
          Compagnie, met toestemming van zijnen vader
          hierbij tegenwoordig.
          en
          Aaltje Alberts Fokkema [25j.] zonder beroep,
          geb.en won. Gorredijk [Grietenij Opsterland]
          meerderj.d.v. Albert Fokkes Fokkema [kalkbrander],en van Elisabeth Gerbens de Jongh
          huislieden ,aldaar wonende en tostemming gevende.[de hele akte moeilijk leesbaar,met
          hulp van Cor]
          bijlagen duidelijker;
          Militie;
          Abele Bartelds de Vries geb.te Oudehorne
          den 29-Aug-1804,beroep boerenknecht,
          z.v. Bartele en van Gilke Wiebes beroep;boer
          won. Oudehorne binnen de gem.Schoterl.
          voor de Nationale Militie is ingeschreven,
          dat aan hem vervolgens bij loting 1823
          is ten deel gevallen no.;16,en hij vervolgens
          door de Militieraad,zitting hebbende gehouden in
          Heerenveen ,als ENIG KIND,in1823 en 1824
          voor een jaar is vrijgesteld,gegeven te Leeuwarden 16-April -1824.
          dan
          Extract uit het register der gedoopten van de
          Hervormde gem. Gorredijk.
          1804;
          den 04 November is ged. Aaltje
          dogter van Albert Fokkes en Elisabeth Gerbens
          echtelieden ,is geboren den 11 Maart 1800
          op de Gorredijk ,voor extract conform afgegeven
          te Beetsterzwaag den 12de April 1824.
          Grietman Officier v.d. burgerlijke stand der
          Grietenij Opsterland.
          dit is het Bart,als ik mij goed herinner ben jij in het bezit van; de ''Vlecke Gorredijk'',daar kun je
          de Fam. Fokkema [ Focke Sytses en AaltjeAlberts]
          Aaltje ;dochter van Albert Tjibbes Hoogeveen,
          [mijn voorouder] volgen,onder het hoofstuk;
          het huis'' Schansburg'' bladzijde 23.
          groetjes Appy.

          Message 4 of 20 , Dec 8, 2005
            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Appy de Vries
            <appydevries@p...> wrote:
> [...]
            > de Fam. Fokkema [ Focke Sytses en AaltjeAlberts]
            > Aaltje ;dochter van Albert Tjibbes Hoogeveen,
            > [mijn voorouder] volgen,onder het hoofstuk;

            Appy en Cor , bedankt voor de genomen moeite !

            Mooi resultaat , kan nu weer puntjes op de i zetten.

            Maarrrrrr... De Vlecke Gorredyck is toch wel een inhoudelijk heel
            mooi boekwerkje en het is bijzonder dat Appy veel van de inhoud
            hiervan onthoudt en zo maar oplepelt.
            Ik ben er weer ingedoken ( blz nr 28 )en kom opnieuw met vragen voor
            Appy.
            Wij waren ergens al familie van elkaar , nu komt in enen Albert
            Tjibbes Hoogeveen om de hoek kijken.Hoe zit dat in elkaar met de
            verwandschap met jouw familie ?
            Want Elisabeth Hendriks Jonker was gehuwd 11-05-1898 met Jacobus
            Jippes Hoogeveen.Elisabeth was een zuster van mijn "pake" Wiebe
            Jonker.
            Een aantal generaties terug in de tijd ben ik uit eindelijk terecht
            gekomen bij Klaas Sierds Ho[o]geveen x 08-05-1808 te Gorredijk met
            Janke Wiebes Brouwer.
            Ook in mijn familie Jelsma is Meinte Simons Jelsma x 08-05-1908 met
            Sjoukje Jippes Hoogeveen.
            Zijn deze families Hoogeveen op een of ander manier met elkaar
            verbonden ?
            Ben benieuwd !
            Tot kijks !
            Gr.
            Bart de Vries
            "De Liemers" calling
            Genealogie home.hccnet.nl/b.de.vries
          • Appy de Vries
            Message 5 of 20 , Dec 9, 2005
              Bart;
              dank voor je complimentje!!!
              1; Klaas Sierds Ho[o]geveen [broer van mijn Fokeltje]
              17-03/12-04-1778 G.dijk. overl.31-12-1828 [bakker]
              Gorredijk geh.08-05-1808 Janke Brouwer
              ca.1785 overl.10-01-1823 G.dijk
              2; Sierd Alberts Ho[o]geveen 08-06-1747
              overl.06-07-1811 [veenbaas]
              geh.24-11-1771 Metje Jacobus Faber 26-12-1751 G.dijk overl.19-06-1829 als rentenierske.
              zij krijgen 7 kinderen.
              3; Albert Tjibbes Ho[o]geveen [schansburg]
              timmerman/veenbaas.
              ged.17-05-1696 te Langezwaag overl.?
              geh.30-11-1738 Kortezwaag
              Joukje Sierds [2e huw.] ged.29-09-1709 K.zwaag
              [1e huw.Fettie Wobbes]
              10 kinderen uit 2 huwelijken
              4;Tjibbe Alberts [Ho[o]geveen]
              ged.?overl.? geh..21-06-1695 G.dijk
              Aaltje Jans ged.?overl.?
              zij krijgen 8 kinderen.
              besjoch it mar efkes Bart!
              groetsjes Appy.
> [...]

              Sjoukje Jippes Hoogeveen.
              Zijn deze families Hoogeveen op een of ander manier met elkaar

            • Annemarth Sterringa
              Message 6 of 20 , Dec 9, 2005
                Bart, ik vind de buitenkant van "De Vlecke Gorredyck" ook heel
                aantrekkelijk, met ús pake syn oerpakes schilderij op de voorkant:-)

                Groetjes,
                Annemarth

                --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "vriesdebart"
                <b.de.vries@h...> wrote:

> [...]
                met Sjoukje Jippes Hoogeveen.
                > Zijn deze families Hoogeveen op een of ander manier met elkaar
              • Bart de Vries
                Message 7 of 20 , Dec 9, 2005
                  Wat een brok historie en dat werd allemaal in die tijd met het handje
                  uitgegraven tot de Opsterlandse compagnonsvaart dwars door het dorp.

                  Is treffend geschilderd, Annemarth !

                  Gr.
                  Bart de Vries
                  *De Liemers* calling
                  Message 8 of 20 , Dec 9, 2005
                    Hoi Appy.

                    "besjoch it mar efkes Bart"

                    Heb ik gedaan en de overige kids opgezocht in de doop DTB 558.

                    TAV Tjibbe Alberts en Aaltje Jans ....., zij zouden 8 kinderen krijgen ,
                    echter de eersten hiervan zijn van onbekende moeder.
                    Bij de laatsten is Aaltje Jans genoemd.
                    En er zit wel veel ruimte tussen de doopdata van 1704 <<<>>> 1710.
                    Het zou mij niet verwonderen dat de eerste kids niet van Aaltje Jans zijn
                    !!!!!!!!

                    Verder nog Mettje Jacobus Faber overl 18-06-1829 ipv 19-06-1829
                    Zij en Sierd Alberts krijgen 8 kids ipv 7.

                    Gr.
                    Bart de Vries
                    *De Liemers* calling
                    Message 9 of 20 , Dec 10, 2005
                      Bart;
                      heb mijn kleppers nog even nagekeken,
                      en inderdaad 8 kinderen!
                      bij Metje haar overlijden misschien ,de aangifte
                      datum ingevuld ![ga dit nog checken],
                      wat Tjibbe Alberts en Aaltje Jans betreft;
                      denk ik dat ze wel allemaal Aaltje Jans als moeder hebben,in ieder geval Albert Tjibbes ged.
                      17-05-1696 te Langezwaag [de oudste]
                      vader;Tjebbe Alberts en Aaltje Jans [moeder wel genoemd!]
                      groetsjes Appy.

                      Message 10 of 20 , Dec 19, 2005
                        Ger;
                        kun je hier nog iets mee?
                        begraafplaats Bovenknijpe [ Gedenkt te Sterven].
                        [liggen veel doopsgezinden]

                        op 27-04-1738 koopt Baarelt Abels 4 legersteden,
                        [ graven] .
                        begraven;
                        Baarelt Abels weduwe ;22-04-1763.
                        Baarelt Abels ;10-11-1767.
                        Gerben Abels 07-02-1760.
                        Gerben Abels weduwe 30-06-1760.

                        overigens heette; Bovenknijpe aanvankelijk,
                        Nieuw-Katlijk. Het is dus mogelijk dat het dorp
                        Katlijk eigenaar van de begraafplaats en die
                        rond 1700 heeft overgedaan aan het dorp
                        Bovenknijpe.
                        groetjes Appy.
                        begraven op dinsdag 10 november 1767 te Bov knipe (SCO)

                        leeftijd: ongeveer 35 jaar

                        Gerbert Brouwer

                      • Ad Rienks

                          begraven op dinsdag 10 november 1767 te Bov knipe (SCO)

                          leeftijd: ongeveer 35 jaar

                          Gerbert Brouwer

                          __________ NOD32 1.1327 (20051217) Informatie __________

                          Dit bericht is gecontroleerd door het NOD32 Antivirus Systeem.
                          http://www.nod32.nl

                          Message 12 of 20 , Dec 19, 2005
                            Ad;
                            dit hoeft niet te betekenen,dat ze wed. is van
                            Baarelt Ables begr.10-11-1767!
                            misschien wel van Baarelt,die de legersteden
                            koopt in 1738 toch?
                            zo staat geschreven!
                            groetjes Appy.

                            Message 13 of 20 , Dec 20, 2005
                              Appy,
                              Ik begrijp het toch niet: iemand koopt 4 graven, maar iemand anders, met dezelfde naam, wordt er begraven. Een broer misschien?
                              groetjes, Ad

                              __________ NOD32 1.1328 (20051219) Informatie __________

                              Message 14 of 20 , Dec 20, 2005
                                Ad;
                                ik zou het graag willen, maar kan er niks anders van maken.,wel vond ik nog deze;
                                ''doopsgezinden '' [lidmaten] B.knijpe
                                Abele Barels 02-02-1753
                                Wytske Gerrits [zijn vrouw] 02-02-1753
                                Lamkien Barelts 29-05-1761
                                Lu[o]mme Barels 29-01-1768
                                Baukjen Jans [zijn vrouw] 29-01-1768
                                attestatie 14-08-1768.
                                wat voor link heb jij met Barelt Abeles??
                                groetjes Appy.

                                Message 15 of 20 , Dec 26, 2005
                                  Appy,

                                  Waarschijnlijk geen enkele band, zelfs geen hele verre familie. Maar ik was geïnteresseerd; de namen Abel en Bar(t)el(d) komen een enkele keer in mijn gegevens voor.
                                  Bovendien vind ik het gewoon leuk om vanuit het tamelijk verre Sliedrecht mee te "sneupen" via internet.
                                  groetjes Ad.
                                  Message 16 of 20 , Jan 20, 2006
                                    LS

                                    Testament van Bareld Abeles en Popkjen Lommes is gemaakt op 23 Juni 1767.
                                    Zij werden beiden toen goed in staat geacht hun testament te definieren.
                                    Hun 6 kinderen werden hierin benoemd als erfgenaam.

                                    Gr.
                                    Bart de Vries
                                    *De Liemers* calling
[...]

                                    Het archief van deze lijst voor Friese genealogen met daarin alle
                                    sinds 8 juli 1999 geposte berichten staat op

                                    Om uw abonnement te beëindigen stuurt u een (leeg) email-bericht
                                    naar:

                                    Service.

[...]

                                    insurance company American family home owner insurance
                                    Multi family home for sale Single family home for sale Family
                                    home finance

                                    Service.

                                    Message 17 of 20 , Feb 5, 2006
                                      LS

                                      Het zullen de volgende persoenen zijn.

                                      Bareld Abeles echtgenote was Popckien Lommes. Deze laatste is overleden
                                      17-04-1783 Te Bovenknijpe en begraven 22-04-1783 te Bovenknijpe.

                                      Gerben Ables , begraven 07-02-1760 te BovenKnijpe , 2e echtgenote was
                                      Jouckien Nicolaides begraven 30-06-1760 te BovenKnijpe

                                      Gr.
                                      Bart de Vries
                                      *De Liemers* calling