tonnen en kintjes

  • ken veldhuis
    Message 1 of 1 , Nov 30, 2005
      Naar aanleiding van toevals vondst -

      Mijn overgrootvader was kuiper in Scharnegoutum en ja, hij heete (Been Keimpes) Kuipers.
      Ik heb stukjes uit zijn dagboekjes gekopieerd, en daar gaat het o.m. om 'vaaten' en 'kintjes' als ook 'karnen'. Nu weet ik dat 'karn' in het Fries 'tsjern' en in Engels 'churn' is, maar wat voor "containers" (waarschijnlijk van staven en banden) en/of gehaltes zijn vaten en kintjes?

      mei freonlike groetnis,
      Keimpe