Historisch GIS Fryslân - presentatie 13 december as.

  • Pieter
    Message 1 of 1 , Nov 30, 2005
      Beste mensen,

      Op dinsdag 13 december as. is er een presentatie van het "Historisch
      GIS Fryslân" in het zalencentrum "It Aljement" van de Fryske Akademy
      (zie: http://www.hisgis.nl/ - tijdelijk afgesloten).

      Het GIS (Geografisch Informatie Systeem) is jaren geleden
      voortgekomen uit het project van de "Kadastrale en Prekadastrale
      Atlas fan Fryslân". De kracht van het project is dat deze gegevens nu
      gedigitaliseerd zijn en aangevuld zijn met allerlei nieuwe
      informatielagen (erfgoedinformatie). Doel van het project is om een
      compleet databestand op te bouwen van informatie over onroerend goed.

      Ik ben niet exact op de hoogte van de stand van het project, maar het
      ziet er veelbelovend uit. In het verleden heb ik al zeer waardevolle
      informatie uit het systeem weten te halen. Stamboomonderzoek krijgt
      een compleet nieuwe dimensie wanneer geografische gegevens in verband
      kunnen worden gebracht met een directe omgeving. Hoe ligt een
      boerderij ten opzichte van het dorp? Wie zijn de buren? Waar wonen de
      ouders/ kinderen? Waar woonde de partner voorheen? Welke percelen
      zijn in bezit, en hoe liggen die ten opzichte van elkaar? Wie is
      eigenaar van aangrenzende percelen? Wat is de historie van een pand?
      Zijn er herkenbare toponiemen? Etc.

      Ik hoop dat we na 13 december getrakteerd worden op een definitieve
      versie (het project loopt al jaren). En als iemand in de gelegenheid
      is de presentatie bij te wonen, dan hoor ik graag een verslag.

      Oh, en eh... blijf leven! :-)
      Pieter Hartmans