Begraafplaats Veenwouden alg

  • Willem
    Message 1 of 8 , Nov 25, 2005
      Hallo allen

      Begraafplaats Veenwouden alg op de site geplaatst.
      Met dank aan Wies en haar medewerkers.

      Vriendelijke groet, Willem Hovinga

      http://graftombe.nl w.hovinga@...
      http://members.lycos.nl/willemhovinga genealogie
      w.hovinga@... Tel: 06-20890592 Tel: 0594-516683
      Er worden nog vrijwilligers gevraagd voor Drenthe en Overijssel.

    • Sipke Paulides
      Message 2 of 8 , Nov 26, 2005
        Beste Willem en andere,

        De grootouders van Theun de Vries (de schrijver) zijn ook in Veenwouden
        begraven zijn, volgens een in Noorderbreedte van eerder dit jaar waren
        de graven toen nog aanwezig.
        Dit betreft Theunis Gerrits de Vries en Willemke Sjoerds van der Wal. Ze
        waren doopsgezind.
        Ze staan niet vermeld op Veenwouden Algemeen.
        Zijn er in Veenwouden nog andere begraafplaatsen waar doopsgezinden op
        begraven worden/werden ?

        (Theunis' broer Anne Gerrits is een van "mijn" voorouders. Met mijn oma
        ben ik heel vroeger bij zijn diens geweest, maar weet niet waar dat was.
        Mogelijk ook Veenwouden - ze woonden op Quatrebras).

        Groeten,
        Sipke Paulides
        Årdalstangen Noorwegen.

        PS: Willem, ik kijk met grote bewondering hoe jou eigen fotoproject
        binnen 2 jaar is gegroeid is tot zo'n complete site.

        Message 3 of 8 , Nov 26, 2005
          Hallo Sipke

          Ik ken de begraafplaats niet dus weet niet hoe de situatie daar is
          En misschien zijn er meerdere begraafplaatsen daar.

        • knehtims
          Message 4 of 8 , Nov 26, 2005
            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Sipke Paulides"
            <S.Paulides@z...> wrote:

> [...]
            > Ze staan niet vermeld op Veenwouden Algemeen.
            > Zijn er in Veenwouden nog andere begraafplaatsen waar doopsgezinden op
            <knip>

            Sipke,

            je vraag, "andere dan de algemene begraafplaats zoals op de site
            aangegeven", kan ik bevestigend beantwoorden.

            Schuin tegenover de Schierstins, aan de Hoofdstraat in Veenwouden,
            staat de Ned. Herv kerk. Hier is ook een begraafplaats (rondom de
            kerk). Deze is nog in gebruik als zodanig.

            Henk Smit
          • Sipke Paulides
            Message 5 of 8 , Nov 26, 2005
              Dag Henk,

              Bedankt, maar worden bij die NH-kerk ook doopsgezinden begraven dan ??

              Groeten, Sipke

> [...]

              staat de Ned. Herv kerk. Hier is ook een begraafplaats (rondom de
              kerk). Deze is nog in gebruik als zodanig.

              8 juli 1999 geposte berichten staat op

            • knehtims
              Message 6 of 8 , Nov 26, 2005
                <KNIP>
                <S.Paulides@z...> wrote:

                > Dag Henk,
                >
                > Bedankt, maar worden bij die NH-kerk ook doopsgezinden begraven dan ??
                >
                > Groeten, Sipke
                <knip>

                Sipke,

                Helaas kan ik je daar geen antwoordt op geven omdat ik dat niet weet.

                Hieronder wel een link waar een foto van de kerk is te zien. Is in
                ieder geval wat nietwaar!
                http://vomhimmelhoch.nl/historischekerken/HK%20Friesland/HKF_Allekerken/HKF_Veenwouden.html

                Groeten,
                Henk Smit
              • Rienk de Boer
                Message 7 of 8 , Nov 26, 2005
                  Allen

                  Hebben doopsgezinden een andere begraafplaats nodig ??
                  Naar mijn weten is daar nooit onderscheid in gemaakt. Wel weet ik dat RK
                  gezindten in gewijde aarde begraven moesten worden.
                  Overleden werden ter aarde besteld op het plaatselijke kerkhof. Ik heb nog
                  nooit gehoord van een menisten begraafplaats.
                  Maar misschien is er in de groep iemand die daar wel van gehoord heeft.

                  Rienk

> [...]

                  Helaas kan ik je daar geen antwoordt op geven omdat ik dat niet weet.

                  Hieronder wel een link waar een foto van de kerk is te zien. Is in

                • Appy de Vries
                  Message 8 of 8 , Nov 27, 2005
                    Rienk;
                    is dit iets?
                    op Google;Uithuizen,dorp in Groningen;
                    Doopsgezinden beschikten voor het begraven
                    van hun doden,over een eigen begraafplaats,
                    die in het verslag van 1890 van de burgerlijke
                    gemeente wordt aangeduid als;
                    ''Algemeene begraafplaats van de Doopsgezinde
                    gemeente''.
                    zo zal het in meerdere gemeenten gegaan zijn,
                    denk je ook niet?
                    ze kochten [zoals Joden] een stuk grond,
                    Joogse begraafplaatsen zijn bekender!!
                    groetjes Appy.