Gerrit Geerts, wever te Donkerbroek

  • geertkamphuis
    Message 1 of 4 , Nov 21, 2005
      Jan Geerts Oosterling trouwt in Haren (Gron) op 12-5-1771 met
      Hinderkjen Berends. Hij is afkomstig van Donkerbroek.
      Bij zijn overlijden in 1779 wordt een Gerrit Geerts aangesteld als
      voormond. Waarschijnlijk een familielid en mogelijk dus een broer.
      Gezien de vernoeming van de kinderen heet zijn moeder vermoedelijk
      Hillichien.
      Bij de dopen van Ooststellingwerf vind ik onder Haule en Donkerbroek
      de dopen van de kinderen van:
      Geert Gerrits, wever te Donkerbroek.
      slechts éénmaal, bij de doop van het laatst vermelde kind, wordt de
      naam van de moeder vermeld, namelijk Hillechijn.
      de dopen liggen tussen 24-2-1726 en 28-7-1748 (Gerrit, Jantje, Albert,
      Jan (gedoopt in Haule), Klaes, Harmanes en Gerrit).
      Het is dus niet onwaarschijnlijk dat dit de gezochte voorouders van
      Jan Geerts Oosterling zijn.

      Ik kan echter verder niets bij Tesoar vinden, noch een vermelding in
      het Quotisatiekahier, noch een vermelding van een huwelijk tussen een
      Geert Gerrits en een Hillechijn rond 1725.

      Ik ben erg benieuwd of er iemand is die mij met bovenstaande zoektocht
      verder kan helpen.

      mvg,

      Geert Kamphuis
      Rolde
    • betty
      Message 2 of 4 , Nov 21, 2005
        Geert

        Namen komen me (te Donkerbroek) bekend voor;

        betreft het deze familie?

        Geert Gerrits kreeg een relatie met Onbekend Vrouw.

        Kinderen van Geert en Onbekend:

        1. Gerrit Geerts, geboren in 1726 in Donkerbroek. Hij is gedoopt op 24-02-1726 in Donkerbroek.

        Gerrit kreeg een relatie met Onbekend Vrouw.

        2. Jantien Geerts, geboren omstreeks 1730 in Donkerbroek. Zij is gedoopt op 30-07-1730 in Donkerbroek.

        3. Albert Geerts, geboren omstreeks 1732 in Donkerbroek. Hij is gedoopt op 05-02-1732 in Donkerbroek.

        4. Jan Geerts, geboren omstreeks 1737 in Donkerbroek. Hij is gedoopt op 19-05-1737 in Donkerbroek.

        5. Klaas Geerts, geboren omstreeks 04-06-1741 in Donkerbroek. Hij is gedoopt op 04-09-1741 in Donkerbroek.

        6. Hermannus Geerts, geboren omstreeks 1744 in Donkerbroek. Hij is gedoopt op 14-05-1744 in Donkerbroek.

        ps dit zijn voorouders van mijn grootmoeder Tjipke van der Velde.

        vrl grt Betty Eisinga

      • Geert Kamphuis
        Message 3 of 4 , Nov 21, 2005
          Dag Betty,

          Ja hoor, dat is dezelfde familie.
          Als zevende werd op 28-7-1748 opnieuw een Gerrit
          gedoopt:
          Ooststellingwerf, doopjaar 1748
          Donkerbroek, Haule en Haulerwijk, Doop Herv. gem.
          1701-1811
          DTB: 547
          Dopeling: Gerrit
          Gedoopt op 28 juli 1748 in Donkerbroek
          Kind van Geert Gerrits en Hillechijn

          en zoals je ziet wordt deze keer de voornaam van de
          moeder vermeld.

          Heb jij meer gegevens gevonden?

          mvg,

          Geert Kamphuis

          http://us.click.yahoo.com/vJUKhA/lbOLAA/a8ILAA/FvNolB/TM

          > Genealogy yn Fryslân:
          > http://www.genealogy-yn-fryslan.tk/.
          >
          > Het archief van deze lijst voor Friese genealogen
          > met daarin alle sinds 8 juli 1999 geposte berichten
          > staat op
          >
          > Om uw abonnement te beëindigen stuurt u een (leeg)
          > email-bericht naar:

          How much free photo storage do you get? Store your holiday
          snaps for FREE with Yahoo! Photos http://uk.photos.yahoo.com
        • reyacta
          Message 4 of 4 , Nov 22, 2005
            Geert,

            De Huwelijksboeken van Donkerbroek uit die periode zijn er niet meer:

            Ooststellingwerf - Hervormde gemeente - Donkerbroek, Haule en
            Haulerwijk (tot 1699 bij Oosterwolde c.a.)

            547. Doopboek, 1701-1811.
            Index: DTB nr. 552b.

            548. Trouw- en lidmatenboek, 1772-1850.
            Index huwelijken: DTB nr. 552a.
            Index lidmaten: DTB nr. 552c.
            N.B. Huwelijken van 1772-1811 en lidmaten van 1772-1850.

            ----------
            Ooststellingwerf - Hervormde gemeente - Oosterwolde, Fochteloo en
            Appelscha (tot 1699 ook Donkerbroek en Haule)

            551. Doopboek, 1667-1811.
            Index: DTB nr. 552b.

            552. Trouw- en lidmatenboek, 1664, 1683-1704, 1772-1850.
            Index huwelijken: DTB nr. 552a.
            Index lidmaten: DTB nr. 552c.
            N.B. Huwelijken van 1683-1704, 1772-1810 en lidmaten van 1664,
            1772-1850.

            Vandaar dat je dat huwelijk niet kunt vinden. Helaas.

            groet, margreet.
            NB. ik gebruik dit zoekscherm:
            http://home.planet.nl/~wal01569/bsraf.htm
            Met plaatsnaam en dan helemaal rechts 'dtb-nrs' kun je meteen zien
            welke boeken er nog zijn.
            Op Tresoar zelf kan dat via Voorouders/Hulpbronnen/dtbl-inventaris.

            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "geertkamphuis"

            KNIPKNIPKNIP