Diverse families uit Friesland

  • Wijngaard, Peter
    Message 1 of 2 , Nov 8, 1999
      Beste allemaal,

      Net nieuw op deze lijst, wil ook ik mij even voorstellen. Mijn naam is Peter
      Wijngaard, 38 jaar oud, en al geruime tijd bezig met stamboomonderzoek. Dit
      heeft een behoorlijke vlucht genomen sinds ik vorig jaar intensief op het
      Internet ben gaan zoeken. Ik weet al geruime tijd dat mijn stamboom (de
      Wijngaard's) zijn oorsprong kent in Friesland, sinds kort weet ik dat mijn
      moeder ook diverse voorouders heeft in Friesland. Misschien kunnen jullie
      mij helpen met het volgende.

      Wijngaard familie:
      De stamvader is op het moment Jan Pauwels, rond 1580-1590 geboren
      waarschijnlijk in Bozum (getrouwd met Im Reinders), daarna volgt een lijn
      met Doeke Jans --> Jan Doekes --> Jan Jansen Dokkum --> Doeke Jans (geb.
      rond 1741 te Workum) --> Jan Doekes (geb. 12.10.1786 te Nijhuizum, de eerste
      Wijngaard) --> Sytse Wijngaard, vertrokken naar Amsterdam rond 1875, etc..

      Familie Koten:
      Sinds kort ontdekt. Begint met de moeder van mijn moeder, Sibbelina van
      Kooten. Daarna heeft het lang geduurd voordat ik haar vader had, omdat zijn
      naam verkeerd geschreven was. Hij heet namelijk Jan Koten, geboren rond 1857
      te Wymbritseradeel, zijn ouders Thomas Jans Koten en Hiltje Hanzes Uitsma,
      ook uit Wymbritseradeel (vermoedelijk Nijhuizum). Jan Koten was getrouwd met
      Aaltje de Vries (daar zijn er enkele duizenden van), haar ouders Haring de
      Vries en Grietje Bijlaar, vermoedelijk uit Workum.

      Familie Schepen:
      De voorouders van Maria Elisabeth Schepen (geb 06.07.1842 te Joure) zijn
      (van jong naar oud) Jouke Aans Schepen (28.05.1815 te Grouw) --> Joeke
      Schepen (rond 1770) --> Joeke Jitzes. In deze kwartierstaat zitten ook
      Algra's en Haanstra's.

      Familie Hulscher:
      De voorouders van Tjittinus Servaas Hulscher (geb 13.06.1842 te Haskerland)
      zijn (van jong naar oud) Servaas Hulscher (08.07.1805) te Haskerland) -->
      Hendrick Hulscher (rond 1780). In deze kwartierstaat zitten ook van der Vat.

      Indien u aansluiting heeft, of u kent iemand die mij verder kan helpen, dan
      hoor ik het graag.

      Met vriendelijke groet,
      Peter Wijngaard
      Bennekom
    • Nanny Verheijen
      Message 2 of 2 , Nov 9, 1999
        Hallo Peter,

        In je bericht viel me de naam Van der Vat op, omdat het de
        meisjesnaam van mijn moeder is. Ik heb over deze familie het een
        en ander aan gegevens verzameld, maar nog lang niet uitputtend.
        Het gezin Hulscher-Van der Vat komt dus ook bij mij voor. Een
        oudere broer van Marijke Tjittes van der Vat, Jelle Tietes is een van
        mijn voorvaders. Ik heb voornamelijk Van der Vat-nageslacht, maar
        ook nog 2 generaties hiervoor. Dus als je belangstelling hebt...

        Vriendelijke groet,
        Nanny

        Nanny Verheijen
        Loon op Zand