need help

  • P. Schakel
    Message 1 of 15 , Nov 13, 2005
      Groepsgenoten

      Jan Gerbens X 1748 te hindeloopen met Aukje jans
      k, Gerben Jans Deinum * 1752 X Getje Ydes Frankena

      Pijtter Tjebbes X 1716 Jock Sipkes
      Tjebbe Pieters deinum * 1730 X Maicke Stina de Boer

      Wie o wie heeft er voorvaders van deze mensen , en hoe komen ze bij elkaar

      vr gr P.Schakel

    • Yvonne Blaauw
      Message 2 of 15 , Nov 13, 2005
        Hallo heer/mevrouw schakel,

        gevonden op:

        http://www.tresoar.nl/

        met vriendelijke groet,

        Yvonne Blaauw

        Brielle

        Trouwregister Hervormde gemeente Hindeloopen

        DTB nr. 414, 1741 - 1811

        Vermelding: Bevestiging huwelijk van 6 oktober 1748, Hindeloopen

        Man: Jan Gerbrens, Wiske

        Vrouw: Aaukjen Jans, Wiske

        Gestandaardiseerde namen: JAN GERBENS en JANS

        Trouwregister Hervormde gemeente Workum

        DTB nr. 860, 1704 - 1736

        Vermelding: Bevestiging huwelijk van 23 februari 1716, Workum

        Man: Pijtter Tjebbes, Workum

        Vrouw: Jouk Sipkes, Workumer Nieuwland

        Gestandaardiseerde namen: TJEBBES en JOUKJE SIPKES

        Trouwregister Hervormde gemeente Workum

        DTB nr. 861, 1737 - 1772

        Vermelding: Bevestiging huwelijk van 2 februari 1766, Workum

        Man: Tjibbe Pijtters Deinum, Workum

        Vrouw: Maike Stinna Franses de Boer, Workum

        Gestandaardiseerde namen: TJEBBE en FRANSES

        "P. Schakel" <Peter.Sch@...> wrote:

[...]

        American family home insurance American family home insurance company American family home owner insurance Multi family home for sale Single family home for sale Family home finance

      • Yvonne Blaauw
        Message 3 of 15 , Nov 13, 2005
          aanvulling:

          alleen het overlijden gevonden van Gerben Jan Deinum en zijn zoon Yde?:

          Overlijdensakte Hemelumer Oldeferd, 1844Aangiftedatum 11 maart 1844, akte nr. 12Gerben Jans Deinum, overleden 9 maart 1844, oud 92 jaar, weduwnaar

          Overlijdensakte Dantumadeel, 1878
          Aangiftedatum 20 september 1878, akte nr. 153
          Yde Gerbens Deinum, man, overleden 19 september 1878
          Oud 73 jaar, gehuwd
          Zoon van Gerben Ides!! Deinum en Geertje Ides Frankena

          Groeten, Yvonne Blaauw

        • P. van Diemen
          Message 4 of 15 , Nov 13, 2005
            Beste P. Schakel,

            Uit uw vraag begrijp ik dat u veronderstelt dat deze mensen familie van
            elkaar zijn. Er zijn 18 mensen die in 1811 de naam Deinum lieten
            registreren. Vermoedelijk omdat ze uit Deinum kwamen en niet omdat ze
            familie van elkaar waren. Als ze wel familie van elkaar waren zou dat uit
            notaris documenten (testamenten) of iets dergelijks moeten blijken. In dat
            geval zou de familierelatie daar uitgebreid in beschreven moeten zijn.

            Met vriendelijke groet,

            Irene Walstra

[...]

            Genealogy yn Fryslbn: http://www.genealogy-yn-fryslan.tk/.

            Om uw abonnement te bekindigen stuurt u een (leeg) email-bericht naar:

          • ijsvogel54
            Message 5 of 15 , Nov 13, 2005
              ---
              Beste Peter,

              Mischien kan ik je dankzij Carla van 'tZet een beetje helpen.Mijn
              stammoeder was een Geertje Franses Deinum en een dochter van Tjebbe
              Pieters Deinum.Carla heeft mij de parenteel van Pyter Tjebbes
              Deinum toegestuurd.Later stuurde zij mij dit.

              Er zijn in Workum 2 families Deinum.
              Waarschijnlijk afkomstig uit het zelfde nest, nl.
              Gerben Tjebbes Deinum en 1710 Doetje Sjoerds
              en Pyter Tjebbes Deinum gehuwd 1716 Jouck Sipkes dit zijn
              waarschijnlijk broers.Mischien kom je zo weer wat verder.
              Groetjes Afke Aardema uit Harlingen

            • simothecat
              Message 6 of 15 , Nov 15, 2005
                --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "P. Schakel"
                <Peter.Sch@p...> wrote:

> [...]
                > k, Gerben Jans Deinum * 1752 X Getje Ydes Frankena
                >
                > Pijtter Tjebbes X 1716 Jock Sipkes
                > Tjebbe Pieters deinum * 1730 X Maicke Stina de Boer

                In Deinum, there is a baptism (21.08.1692) (birth 17) of Pyter, son of
                Tjebbe Gerbens and Fettje Jans. As the baptism book begins 1686, it is
                probable there were earlier sons Gerben and Jan.

                Jan
              • johandeinum@rocketmail.com
                Message 7 of 15 , Dec 8, 2010
                  Beste mevrouw Walstra,

                  Bij het doorzoeken van het forum naar onderzoek naar de familie Deinum stuit ik ook op uw bericht, waarin u stelt dat er 18 mensen deze naam lieten registreren.
                  Dat roept bij mij direct de vraag op hoe u aan dit aantal komt. Ik ben namelijk ook erg benieuwd of er in mijn voorgeslacht echt een link ligt naar de plaats Deinum.

                  Een vriendelijke groet,

                  Johan Deinum

                  ---

                • musquetier@home.nl
                  Message 8 of 15 , Dec 8, 2010
                    Hallo Johan Deinum

                    kijk eens op

                    http://www.tresoar.nl/

                    klik direct naar>>>
                    aan en dan
                    bij familienamen 1811
                    daar zitten ook de akten bij.

                    http://altijdstrijdvaardig.nl
                    Index van het Provinciaal Bestuurlijk Archief
                    van Friesland met ca. 175.740 familienamen,
                    ook uit andere Provincies,
                    En ca. 114.263 gefotografeerde pagina's van kerkarchieven.

                    Met vriendelijke groet
                    Anton Musquetier

> [...]

                    > notaris documenten (testamenten) of iets dergelijks moeten blijken. In dat
                    > geval zou de familierelatie daar uitgebreid in beschreven moeten zijn.

                  • afke
                    Message 9 of 15 , Dec 8, 2010
                      Beste Johan,

                      Mijn voorvader was Frans Tjebbes Deinum geboren in Workum
                      30 Januari 1783. En ik zou echt niet weten wat hij met het dorp Deinum te maken had. Volgens mij heeft hij deze naam ook niet aangenomen, want ik kan hem bij de naamsaanname niet vinden. Dus neem ik aan dat hij deze naam al droeg. Ben je ook verwant met deze lijn?
                      Groet,
                      Afke Aardema

                      Message 10 of 15 , Dec 8, 2010
                        Hallo Afke,
                        Mijn voorvader is Gerben Jans (volgens de overlijdensakte van ca. 1752) uit Workum, zoon van Jan Jans en Aukje Gerbens. Hij heeft op 5 januari 1812 in Koudum de naam Deinum aangenomen.
                        De ouders heb ik zojuist, naar aanleiding van je bericht, aangepast. Bedankt!

                        Johan Deinum

                        Message 11 of 15 , Dec 8, 2010
                          Afke,

                          Je voorvader Frans Tjebbes heeft de naam Deinum in 1811 in Tjerkwerd laten
                          registreren:

                          Tjerkwerd, deel 1 folio 93

                          Deinum, Frans Tjebbes, Gaast

                          Kinderen: Tjebbe 6, Lolle 4, Pieter 2

                          Uit zijn overlijdensakte blijkt dat hij visser was, misschien Deinum als in
                          het deinen van een schip ;-)?

                          In ieder geval gebruikte zijn vader de naam Deinum/Deynum ook al.

                          Met vriendelijke groet

                          Nynke van den Hooven

                          _____

> [...]

                          > van Friesland met ca. 175.740 familienamen,
                          > ook uit andere Provincies,
                          > En ca. 114.263 gefotografeerde pagina's van kerkarchieven.

                        • Hinke
                          Message 12 of 15 , Dec 8, 2010
                            Afke, is dit hem niet? Of anders misschien familie, kan ook natuurlijk.

                            *Tjerkwerd*, deel 1 folio 93
                            Deinum, Frans Tjebbes, Gaast
                            /Kinderen/:
                            Tjebbe 6, Lolle 4, Pieter 2
                            Afbeelding
                            <http://www2.tresoar.nl/genealogie/naamsaanname/toonna.php?inv=29_67&mairie=Tjerkwerd&folio=93&verso=&achter=nee>

                            groet, Hinke.

                            Message 13 of 15 , Dec 8, 2010
                              Johan,

                              En Gerben Jans woonde tijdens die naamsaanneming in Koudum:

                              Koudum, deel 1 folio 44 verso

                              Deinum, Gerben Jans, Koudum

                              Kinderen: Jan 14, Iede 7, Aukje 6

                              Maar een overlijdensakte uit 1752 lijkt me sterk….. O, ik vat ‘m: uit de
                              overlijdensakte van 1844 blijkt dat Gerben Jans bij overlijden 92 jaar oud
                              was en dus ca 1752 geboren moet zijn. Uit zijn overlijdensakte op
                              www.allefriezen.nl <http://www.allefriezen.nl/> blijkt dat ook Gerben Jans
                              in Workum werd geboren. Hij woonde vervolgens in Koudum, waar ook zijn
                              ouders Jan Jan en Aukje Gerbens, arbeiders, zijn overleden.

                              De naam Deinum lijkt dus (wat deze familie betreft) een specifiek Workumse
                              naam te zijn! En komt ook voor als Deinjum, Deinom en Deynum. Ook de naam
                              Tjibbe/Tjebbe komt veelvuldig voor.

                              Met vriendelijke groet

                              Nynke van den Hooven

                              _____

                              <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , "afke" <afke_aardema@...>
                              wrote:

> [...]
                              hem bij de naamsaanname niet vinden. Dus neem ik aan dat hij deze naam al
                              droeg. Ben je ook verwant met deze lijn?

                            • afke
                              Message 14 of 15 , Dec 8, 2010
                                Beste Nynke en Hinke,

                                Inderdaad dat is mijn voorvader. Je gaat er al automatisch vanuit, dat als men in Workum geboren is en overleden daar ook de naam aanneemt. Bedankt voor het meedenken.
                                Groet Afke

                                Message 15 of 15 , Dec 8, 2010
                                  Pas vandaag lid geworden van deze groep, maar wat een warm welkom! Er wordt echt meegedacht. Hartelijk bedankt!

                                  Johan