Herkomst achternaam Wagenaar

  • Sake Wagenaar
    Message 1 of 3 , Nov 7 4:56 AM
      Beste speurders,

      Ik ben er nog niet achter waarom mijn voorouders in 1811 voor de naam
      Wagenaar hebben gekozen. Deze naam is van een beroep afgeleid (voerman of
      koetsier). Maar ik heb geen aanwijzingen dat dat beroep in de familie
      voorkwam.

      De stamvader was Sytse Hendriks, rond 1762/1768 meester kuiper in Eestrum.
      De eerste die Wagenaar wordt genoemd is zijn zoon Hendrik Siedses (ca 1766
      Eestrum (?)- 07-03-1806 Bergum). Maar die is al overleden als in 1811 een
      achternaam moet worden aangenomen. Zijn beroep is mij niet bekend. Heeft
      iemand meer informatie over hem?

      Hendrik Siedses is op 31-03-1793 in Oostermeer getrouwd met Aatje Annes
      STAPHORSIUS (1771-1772 Eestrum - 23-01-1848 Bergum). Volgens het register
      van familienamen woont zij rond 1811 in Bergum (kinderen: Syds 18, Oudkerk,
      Anne 15, Jan 12, Sjoukje 8, Jouwert 5). Anne wordt later schoenmaker en
      Jouwert timmerknecht. Van de andere kinderen weet ik (nog) niet wat ze deden.

      Met vriendelijke groeten,

      Sake Wagenaar
    • Gerben Bulthuis & Clara Leenstra
      Message 2 of 3 , Nov 8 2:31 AM
        Beste Sake Wagenaar,

        E�n van mijn betovergrootvaders droeg jouw naam (of liever andersom
        natuurlijk). Zijn overgrootvader in mannelijke lijn Marten~Alles wordt in
        1749 genoemd als wagenMAKER (dat is de herkomst) in Oostermeer, en zijn
        grootvader aan de andere kant was Sake Rijpma uit Eestrum. 3
        aanknopingspunten?

        Groeten van Gerben Bulthuis.
      • Sake Wagenaar
        Message 3 of 3 , Nov 8 1:11 PM
          Beste Gerben,

          Op 8-11-99 schreef je:
> [...]
          >1749 genoemd als wagenMAKER (dat is de herkomst) in Oostermeer, en zijn
          >grootvader aan de andere kant was Sake Rijpma uit Eestrum. 3

          Het zou inderdaad kunnen dat de naam Wagenaar met het beroep van wagenmaker
          te maken had. In de beroependatabase op de web-site van het Ryksargyf wordt
          die betekenis overigens niet genoemd (wel: wagenmenner, koetsier). De naam
          kan natuurlijk ook zomaar gekozen zijn. De naam bestond (bijv. in Holland)
          al veel langer.

          In het register van Friese familienamen uit 1811-1812 komen bijna vijftig
          Wagenaars voor, verspreid over de provincie. Daaronder ook Marten Alles uit
          Oostermeer en Alle, Baukjen en Teye Sakes uit Oudega (Sm.). Hiermee heb ik
          geen relatie kunnen ontdekken. Dat ook mijn voornaam bij hen voorkomt zegt
          niet zoveel. Die kwam begin vorige eeuw veel meer voor dan tegenwoordig.
          Bovendien is mijn voornaam pas met mijn grootvader in 'onze' familie
          Wagenaar gekomen (via de familie Van der Kloet). Bij de andere Wagenaars in
          de lijst van 1811-1812 komen geen voornamen die op een familierelatie wijzen.

          Nog geen nieuwe aanknopingspunten dus. Maar ik zou wel graag wat meer
          informatie willen krijgen over de voorouders van mijn naamgenoot. Bedankt
          voor je reactie.

          Met vriendelijke groeten,

          Sake Wagenaar