Oldeboorn

  • hansbottema
    Message 1 of 22 , Nov 2, 2005
      In mijn niet aflatend pogen een zo volledig mogelijk bestand op te
      stellen van alle gewezen bewoners en passanten van Oldeboorn,
      Utingeradeel, heb ik het invoeren van de dopen 1661-1811 bijna
      afgerond.Ook de dooptekst, voor zover leesbaar is bijgevoegd. Het
      bestand bevat nu bijna 26.000 personen. Hierna ga ik verder met het
      lidmaten boek DTB 731. Vorige week het gedeelte Oldeboorn, op Treoar
      gekopieerd. Gaarne beantwoord ik vragen over dopen, lidmaten en alle
      andere zaken betreffende Oldeboorn.

      Hans Bottema
    • reyacta
      Message 2 of 22 , Nov 3, 2005
        Dat is mooi Hans,

        Ik heb nog een paar losse eindjes rondom Oldeboorn, passanten zo je wilt.

        Heb je daar per ongeluk Siet-ze Hendriks (Brouwer)? Bij huwelijk
        19-6-1785 met Antje Martens is hij afkomstig van Oldeboorn, en zij van
        Oude Knijpe.
        Sies is geboren ca. 1760, zijn ouders Hendrik Ziezis en Gerritje Jans
        huwen 1-12-1754 Oudeschoot.
        Verder heb ik nog een broer Reitse Hendriks x 1779 vanuit
        Nieuweschoot, maar overleden voor 1811.

        En ik zoek voorouders en meer kinderen van Ruurd Jans en Geeske Wytzes
        die 9-10-1757 huwen te Oldeboorn, beiden afkomstig van Oldeboorn.
        Zoon Wytze Ruurds geb. 1769 heeft bij huwelijk 1795 te Sneek de
        achternaam Dijkstra/Dykstra, maar neemt in 1811 de naam van zijn vrouw
        Fortuin over.
        Dochter Antje Ruurds Dijkstra ca. 1760-1826 trouwt in 1786 vanuit
        IJlst Wypke Theunis van der Molen.

        Ruurd Jans geb. ca. 1736 ovl. ca. 1780 te Sneek, en Geeske ovl. 1808
        te IJlst.

        Zijdelings (want het betreft een broer) - heb ik nog een Antie Hansis
        die in 1676 Sijmon Reiners huwt, waarschijnlijk een Jongema - zij van
        Oldeboorn hij Grouw.
        Ik heb slechts 1 dochter Grietje voor hen geb. 1680 (Grouw? ged. warga
        rk?)

        Margreet.

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "hansbottema"
        <bottemaj@w...> wrote:

> [...]
        > lidmaten boek DTB 731. Vorige week het gedeelte Oldeboorn, op Treoar
        > gekopieerd. Gaarne beantwoord ik vragen over dopen, lidmaten en alle

      • G.Brouwer
        Message 3 of 22 , Nov 3, 2005
          Margreet,

          Even voorstellen: ik ben Gerbert Brouwer en reeds enkele jaren bezig met
          o.m. de Brouwers

          Je noemt daar Sietze Hendriks en Reitse Hendriks zijnde broers.
          Maar dit in niet juist
          Ik zal je mijn gegevens toesturen.
          Is mvh@... je adres?

          Groet,
          Gerbert Brouwer

          <bottemaj@w...> wrote:

> [...]
          > lidmaten boek DTB 731. Vorige week het gedeelte Oldeboorn, op Treoar
          > gekopieerd. Gaarne beantwoord ik vragen over dopen, lidmaten en alle

        • P. Schakel
          Message 4 of 22 , Nov 3, 2005
            Brouwer
            Bedoel je ook de Brouwers van het Bildt, zo ja wil je me dat laten weten
            vr gr P .Schakel

> [...]
            > o.m. de Brouwers
            >
            > Je noemt daar Sietze Hendriks en Reitse Hendriks zijnde broers.

          • MvanderHauw
            Message 5 of 22 , Nov 3, 2005
              Beste Hans,

              Ik neem aan dat je op de hoogte bent dat de heer Groen een drietal boeken
              heeft uitgegeven met complete reconstructies van bewoners van Oldeboorn uit
              de 17e t/m de 19e eeuw. Hij heeft naast de DTB boeken ook gebruik gemaakt
              van de lidmaatregisters, hypotheekboeken en autorisaties.
              Op het Rijksargyf is ook nog de collectie "van der Veer". Ook een
              uitgebreide collectie met gegevens van bewoners van Oldeboorn.

              Groet

              Menno van der Hauw

              Message: 3

              Message 6 of 22 , Nov 4, 2005
                Nee, heer Schakel. Helaas!

                Groet,
                Gerbert Brouwer

                > Bedoel je ook de Brouwers van het Bildt, zo ja wil je me dat laten weten
                > vr gr P .Schakel

              • Bottema
                Message 7 of 22 , Nov 4, 2005
                  Hallo Menno,

                  Bedankt voor je reactie. Uitteraard ken ik deze bronnen. De boeken van Groen heb ik zelf, en de collectie van der Veer is ook op het CBG te Den Haag aanwezig. Deze bronnen geven een schat per informatie, maar geven soms lastig overzicht over een hele familie, omdat Groen uitgaat van gegevens per huis of boerderij, en van der Veer per gezin. Ik probeer er een groter verband in te brengen. Zijn er bij jou nog wijzigingen in je Genaelogie van der Hauw?

                  Groeten Hans Bottema

                  Date: Wed, 02 Nov 2005 18:57:44 -0000
                  From: "hansbottema" <bottemaj@...>

[...]

                  Multi family home for sale Family home finance

                • Bottema
                  Message 8 of 22 , Nov 5, 2005
                    Beste Margreet,

                    Ik ben bang dat ik je (nog) niet verder kan helpen. Ik weet niet meer van genoemde personen, dan jij zelf. Ben vandaag nog op het CBG geweest en de collectie van der Veer ingekeken, wat betreft Ruurd Jans en Geeske Wytzes, maar meer dan de vermelding van hun huwelijk was er niet. Dus helaas, maar als ik de toekomst nog wat vind laat ik het zeker weten.

                    Groeten Hans

                  • Cor
                    Message 9 of 22 , Nov 5, 2005
                      Hallo Hans en anderen.
                      Het is je toch wel bekend dat de van der Veer collectie op microfiche in Tresoar staat ????
                      Volgens mij woon jij in Frl. en ben je hier alleen niet voor naar het CBG geweest??

                      Groeten Cor Seinstra.

                      Message 10 of 22 , Nov 5, 2005
                        Hallo Cor,

                        Ik woon in Wassenaar, dus vlakbij Den Haag en ik bezoek wekelijks het CBG . Zijn er bij jou nog uitbreidingen in de Seinstra-stamboom? Laat het me weten!

                        groeten Hans

                      • Appy de Vries
                        Message 11 of 22 , Nov 5, 2005
                          Hans;
                          als ik Oldeboorn voorbij zie komen,
                          als nazaat van Theunis [Anthonie] de Jonge,
                          ben ik allert!
                          Theunis de Jonge geb.10-09-1675 /ged. 02-10-1680 Oldeboorn [greformeerd] in 1710 voorganger mennisten,[mr.chirurgijn]
                          gehuwd 24-09-1699 Oldeboorn met
                          Feikjen Popkes ged.?? overl.??
                          zij krijgen 6 kinderen ,die heb ik + partners.
                          dochter van Popke Iemes [Rauwerd]
                          gehuwd 14-05-1665 Oldeboorn
                          Vrouck Jacobs Oldeboorn.
                          vraag ;
                          heb jij doop van Feikjen en had Theunis nog
                          meer broers en zusters?
                          groetjes Appy.
                          ps. voor 1661 geen dopen?

                          Message 12 of 22 , Nov 5, 2005
                            Hallo Appy,

                            Ik heb nog wel wat aanvullingen voor je. Ik moet dat nog wel even controleren, en ik zag dat er nog wat dingen bijmoeten. Wat ik wel alvast kan zeggen is dat Theunis de Jonge, niet in 1680 gedoopt is, wel zijn vader Jacob Arjens Op belijdenis. Van Feikjen Pokes geen extra gegevens. Ze is in ieder geval niet in Oldeboorn gedoopt.
                            Van Theunis zijn geen broers of zussen bekend.
                            Ik stuur je later persoonlijk wat ik heb.

                            Groeten, Hans Bottema

                            Message 13 of 22 , Nov 5, 2005
                              Bedankt voor de moeite. Had zelf ook al Oldeboorn boeken nageplozen en
                              niets gevonden. Misschien keek ik er echter overheen, of andere
                              schrijfwijze .. maar helaas dus.

                              Margreet.

                              --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Bottema" <bottemaj@w...>

                            • m.j.sluijter@quicknet.nl
                              Message 14 of 22 , Nov 7, 2005
                                Geachte Hans Bottema,

                                Bij het zoeken van mijn voorouders in Oldeboorn, (Simen Gosses de Groot en Ruurd Fokkes de Jong) kreeg ik contact met De Heer D. de Nes, van hem kreeg ik een brief terug waarin genealogische verbanden rond Mr. chirurgijn Theunis Jacobs de Jong zijn vermeld.

                                Hier onder volgt deze brief
                                Wintelre, 23 september 1993.

                                Geachte Heer Sluijter,

                                Hartelijk dank voor Uw uitgebreide en informatieve brief van 21 augustus, en ik wil op Uw informatie wat meer in detail ingaan.
                                Abe Pytters de Nes is omstreeks 1704/5 geboren, waarschijnlijk in De Knijpe, en volgens het Ontscheidingsboek van Schoterlahd (K9 fol.15l) is hij op 11 mei 1708 ruim 3 jaar, nagelaten zoontje van wijlen Pytter Abes de Nes en Jancke Jelles, en als zodanig erfgenaam vam wijlen zijn vader. Jancke Jelles is in 1707 hertrouwd met Sybe Everens.
                                Abe Pytters otr. Oldeboorn 17/4, 24/4, en 1/5/1735, 2 mei attestatie gepasseerd, om gecopuleerd te worden met Ycke Theunis de Jong. Doopsgezind, 1735 aangenomen en gedoopt in Gorredijk; heeft in 1747 een huis gekocht, en zij vertrekken in 1752 met attestatie naar Heerenveen; zijn beroep is schoenmaker; overlijdt in Heerenveen 20 juni 1787.
                                Ytcke Theunis de Jong en Pieter Theunis zijn kinderen van Theunis Jacobs de
                                Jong, Mr. Chirurgijn in Oldeboorn; waarschijnlijk kinderen uit zijn 2e huwelijk Zijn eerste huwelijk was met Feykjen Popkes, 4 kinderen, zoals ook al door U genoemd.
                                De ouders van Theunis Jacobs de Jong zijn Jacob Ariens de Jong en Antje Jans, tr. Te Oldeboorn 4-5-1676. De grootouders zijn Arien Alofs en Antie Baukes, allen te Oldeboorn. Arien is de zoon van Alof Sybes en Adriaantje.
                                Wat betreft de afstamming van Pytter Abes de Nes wordt ook nog verwezen naar het hogergenoemde extract uit het Ontscheidingsboek van Schoterland, met name over een proces gevoerd door de aangetrouwde oude oom van Abe Pytters ( dus aangetrouwde oom van Pytter A.) Ene Johannes Marci, apotheker op 't Heerenveen. J.M. was getrouwd met Feickjen Harmens, tante van Pytter, en waarschijnlijk een zuster van Japke Harmens, de moeder van Pytter Abes. Als dat klopt is de vader van Pytter A. Abe Foekes. Mijn informatie is dat de ouders van P.A. omstreeks 1679 zijn ovenleden.
                                Over Jacob Abes de Nes heb ik 2 beroepen gevonden, in de officiële papieren inderdaad "zilversmidt" te Oldeboorn, maar ergens anders "ykigmeester". Zoals boven reeds genoemd zijn ouders waren Abe Pytters en Ycke Teunis. De ouders van Y.T. waren Sybren Hendriks en Engeltje Barres.
                                Een broer van Jacob Abes is Pieter Abes, geb.1736; zijn dochter Feykjen Pieters de Nes tr. Haaitze Jacobs Wyntjes, en hun dochter tr.Steffen Hanzes Bijl, allen te Heerenveen. De zoon Jochem verhuist naar Amsterdam.
                                Tenslotte wil ik nog vermelden dat ik een paar jaar geleden correspondentie heb gehad met wijlen de heer Zwart in Leeuwarden, en hij geeft informatie, (copie bijgesloten) over de namen De Jong en De Nes. Indien e.e.a. meer duidelijkheid geeft over de relatie tussen de 2 families zal ik het op prijs stellen als U daar nader op terug zoudt willen komen.
                                Uw verdere berichtén zie ik gaarne tegemoet.

                                Met vriendelijke groeten,
                                D. de Nes

                                D. de Nes
                                Kerkheide 5
                                5513 ND WINTELRE

                                Als "Oldeboorn kenner" heb ik nog een vraag aan je. Heb je wellicht verdere gegevens over de moeder van Sijmen Gosses de Groot, Trijntje Sijmens, die op 20-01-1765 in Oldeboorn trouwt met Gosse Hotses ?

                                Vriendelijke groet,

                                Martin Sluijter

                                Message 15 of 22 , Nov 7, 2005
                                  LS

                                  Met belangstelling deze berichtgevingen gevolgd.

                                  Wel nog wat te vragen.

                                  Wie was de andere echtgenote van Theunis Jacobs de Jong(e) ?

                                  Wat is de betekenis van "Ontscheidingsboek"

                                  Gr.
                                  Bart de Vries
                                  *De Liemers* calling

                                  Message 16 of 22 , Nov 7, 2005
                                    Hans.

                                    Zijn de 6 kinderen van Theunis Jacobs de Jong(e) allen gedoopt in Oldeboorne
                                    en zijn dan hun doopgegevens ook bekend ?

                                    Gr.
                                    Bart de Vries
                                    *De Liemers* calling

                                      Message 18 of 22 , Nov 7, 2005
                                        Beste Martin,

                                        Bedankt voor de aanvullingen betreffende Theunis Jacobs. Wat betreft Trijntje Symens heb ik volgende:

                                        Descendants of Symen Tjeerds

                                        Generation No. 1

                                        1. Symen1 Tjeerds He married (1) Tjitske Tades 1743. She died Bef. 1748. He married (2) Jitske Meintes 1748.

                                        Notes for Symen Tjeerds:

                                        Jitske Meintes hertrouwde in 1748 Symen Tjeerds, die in 1743 Tjitske Tades van Nes getrouwd had. Symen en Tjitske hadden een dochter Trijntje(1745), die in 1765 Gosse Hotses trouwde. Symen's herkomst is onduidelijk, vermoedelijk was hij een broer van Jetse Tjeerds (huis 39). In 1744 bestond het gezin uit twee personen en in 1749 uit drie personen boven 12 jaar en twee kinderen jonger dan 12 jaar. Symen werd voor 34 gulden en drie stuivers aangeslagen, dat is een kapitaal van 800 gulden.

                                        Quotisatiekohieren 1749

                                        Zymen Tjeerds, Utingeradeel

                                        Plaats: Oldeboorn

                                        Omschrijving:

                                        Gezin volw: 3 en kind: 2

                                        Aanslag: 34-3-0

                                        Verhoging:

                                        Vermogen:

                                        Bron: Utingeradeel, fol. 10

                                        Hij woont in 1766 nog op plaats 68, maar daarna is hij spoorloos (M.Groen: Meiers...blz. 173).

                                        More About Symen Tjeerds and Tjitske Tades:

                                        Marriage: 1743

                                        More About Symen Tjeerds and Jitske Meintes:

                                        Marriage: 1748

                                        Child of Symen Tjeerds and Tjitske Tades is:

                                        2 i. Trijntje2 Symens, born 1745. She married Gosse Hotzes 20 januari 1765 in Oldeboorn, Utingeradeel; born 2 juni 1738.

                                        More About Gosse Hotzes:

                                        Christening: 7 september 1738, Oldeboorn, Utingeradeel (Source: CBG, Friesland, DTBL nr. 729, Hervormde gemeente Oldeboorn, dopen 1661-1811, 1738, Den 7 7ber 1738 Heeft Hotze Cornelis Huisman sijn Soon Laten Doopen door M:Van Der Vecht en is Genaamt Gosse welke Doopling Geboren is op den 2 Junius 1738 volgens aangeven van de Voornde: Vader.)

                                        More About Gosse Hotzes and Trijntje Symens:

                                        Marriage: 20 januari 1765, Oldeboorn, Utingeradeel

                                        Verder heb ik weinig over voornoemd echtpaar. Gaarna zou ik wat meer informatie ontvangen over Simen Gosses de groot en Ruurd Fokkes de Jong. Van laatstgenoemde al veel informatie, maar met name over Fokke Ruurds de Jong bestaat de nodige verwarring. Misschien biedt uw informatie uitkomst.

                                        Vriendelijke groeten

                                        Hans Bottema

                                      • Bottema
                                        Message 19 of 22 , Nov 7, 2005
                                          Beste Bart,

                                          De eerste 4 kinderen zijn inderdaad in Oldeboorn gedoopt. De andere 2 zijn waarschijnlijk niet jong gedoopt omdat Teunis Jacobs vanaf 1710 Menniste voorganger was.
                                          Waarschijnlijk (zie mail heer Sluiter) zijn deze 2 kinderen van een andere vrouw, die mij (nog) onbekend is. Ik geef hierbij mijn gegevens.

                                          Descendants of Teunis Jacobs De Jonge

                                          Generation No. 1

                                          1. Teunis Jacobs4 De Jonge (Jacob Arjens3, Arjen Alefs2, Alef1 Sybes) was born 1675 in Oldeboorn, Utingeradeel, and died Abt. 1755. He married Feikje Popkes 24 september 1699 in Oldeboorn-Nes, Utingeradeel (Source: Trouwregister Hervormde Gemeente Oldeboorn-Nes, DTB 730, 1661-1810, Vermelding: Bevestiging huwelijk van 24 september 1699, Oldeboorn - Nes Man: Theunis de Jonge, Oldeboorn Vrouw: Feikjen Popkes, Oldeboorn NB: hij is mr. Chirurgijn.), daughter of Popke Iemes and Vrouck Jacobs.

                                          Notes for Teunis Jacobs De Jonge:

                                          Perceel 83 ligt aan de Boorn tussen bakkerij Wytse van der Ende en het brugwachtershuis; no. 85 vindt men ten zuiden van 83 aan de kerkstraat. Beide percelen zijn in 1716 eigendom vann chirurgijn en menniste voorganger Teunis Jacobs. Teunis woont zelf in 1716 en 1724 in huis 85 en verhuurt no. 83. Omstreeks 1730 verhuist hij naar no. 83, waar men hem nog in 1738 en 1746 aantreft. Vermoedelijk is no. 85 het oude huis, hoewel het gezien de nummering logischer zou zijn no. 83 als het oorspronkelijke huis te beschouwen. Mr. Teunis (of Antonie) Jacobs de Jong werd in 1675 gereformeerd gedoopt als zoon van Jacob Arjens de Jonge koopman op de Weaze en Antje Jans, met wie Jacob in dat jaar getrouwd was. Teunis trouwde in 1698 Feikje Popkes, over wie verder niks bekend is; Teunis zal omstreeks de eeuwwisseling met het chirurgijnsberoep begonnen zijn. Hij was vernoemd naar zijn oom Teunis Alefs, getrouwd met Beerte Arjens. Teunis en Feikje lieten in het begin van hun huwelijk een viertal kinderen gereformeerd dopen,nl: Jeltje in 1699 (Sybren Wigles, huis 17), Popke in 1701, Froukje in 1704 en Klaas in 1706 (huis 25).. Maar in 1710 is Teunis voorganger van de Mennisten; na de splitsing blijft hij bij het Oude Huis.

                                          Volgens de recesboeken van 1727 heeft hij enige moeilijkheden met bijzitter Tade Ages, want in dat jaar eist hij "per slot van rekening F574,- wegens accusatie tegens syn vader en moeder Jacob Arjens en Antje Jans" van Tade. Die rekening zou pas na Tade's dood in 1729 door zijn ergenamen vereffend worden, zonder dat duidelijk wordt waarom het nu precies ging. Het is mogelijk dat deze of andere financiele problemen na 1706 tot Teunis' uittreden uit de gereformeerde kerk geleid hebben. In elk geval bestond er nog in 1727, als gezegd, een onopgelost probleem tussen Teunis en Tade.

                                          Teunis verhuist omstreeks 1730 naar no. 83 op het Achterom, dat hij eerder verhuurde; hij overlijdt ca. 1755 (M.Groen: Burgers..blz. 157 tot en met 160).

                                          More About Teunis Jacobs De Jonge:

                                          Christening: 10 september 1675, Oldeboorn, Utingeradeel (Source: CBG, Friesland, DTBL nr. 729, Hervormde gemeente Oldeboorn, dopen 1661-1811, 1675, den 10 Septemb 1675 heb ick een soontie van Jacob Arriens gedoopt ende is genaemt Teunis.)

                                          Occupation: Chirurgijn, voorganger Mennisten (1710)

                                          More About Teunis De Jonge and Feikje Popkes:

                                          Marriage: 24 september 1699, Oldeboorn-Nes, Utingeradeel (Source: Trouwregister Hervormde Gemeente Oldeboorn-Nes, DTB 730, 1661-1810, Vermelding: Bevestiging huwelijk van 24 september 1699, Oldeboorn - Nes Man: Theunis de Jonge, Oldeboorn Vrouw: Feikjen Popkes, Oldeboorn NB: hij is mr. Chirurgijn.)

                                          Children of Teunis De Jonge and Feikje Popkes are:

                                          2 i. Jeltje5 Theunis, born 1699. She married Sybren Wigles 1728; died 1776.

                                          More About Jeltje Theunis:

                                          Christening: 3 december 1699, Oldeboorn, Utingeradeel (Source: CBG, Friesland, DTBL nr. 729, Hervormde gemeente Oldeboorn, dopen 1661-1811, 1699, Den 3en xbris heeft mr. Teunis de Jonge Chirurgijn heeft sijn dr. laten dopen en is genaamt Jeltje.)

                                          Notes for Sybren Wigles:

                                          In 1729 koopt Wigle Sybrens 1/6 deel van huis 17 voor F 75,- van Trijntje Watses, de weduwe Hemke Sybrens, zijn broer. Trijntje behoudt het recht op inwoning. Wigle's zoon wordt dan kuiper in perceel 17, dat hij aanvankelijk van zijn vader huurt. Na Wigle's overlijden in 1739, wordt Sybren eigenaar van huis 17 en huis 45. Sybren Wigles kuiper trouwde in 1728 Jeltje Teunis, dochter van chirurgijn Teunis Jacobs (huis 85). In 1749 is hij op vier na de hoogst aangeslagene in het dorp met F 58,- en 8 stuivers.

                                          Behalve kuiper was hij ook huisman op de pastorieplaats 18/19, die van 1746 tot 1776 huurde. Als Sybren in 1776 overlijdt, blijkt hij vier kinderen te hebben: Sytse (die hem op de pastorieplaats opvolgt), Antje (Klaas Jacobs Musch), huis 19), Wigle (huis 28) en Feike (huis 98). Vreemd genoeg weigeren deze kinderen de erfenis; Hendrik Willems (huis 108) wordt curator van de insolvente boedel (M.Groen: Burgers...blz. 28 en 29).

                                          Sybren was evenals als zijn vader eigenaar-gebruiker van een stuk van plaats 50. In 1746 verhuurt Sybren huis 45 aan Jitse Krijns en in 1747 zegt hij hem weer de huur op. Sybren Wigles verkoopt in 1748 een huis, schuur en buithuis voor F 650,- aan de smid Folkert Sakes (huis 30), door Hotse Tettes huisman (huis 96) bewoond. Nummer 45 was dus een boerderijtje (M.Groen: Burgers...blz. 84).

                                          In 1745 zegt Sybren, Gauke Hylkes de huur op van huis 45 (M.Groen: Meiers....blz. 52).

                                          In 1746 waren Sybren Wigles kuiper (huis 17, van het Oude Huis) en Kornelis Sytses (pl. 21, ook van het Oude Huis), samen gebruiker van de landerijen van plaats 18/19. In 1756 huurde Kornelis Sytses echter alleen nog plaats 21 en gebruikte Sybren de pastorielanden, nog steeds zonder huis. Sybren de enige zoon van Wigle Sybrens (huis 45) en Taakje Sytses, had in 1728 Jeltje Teunis, dochter van chirurgijn teunis Jacobs (huis 83/85) getrouwd. Het echtpaar woonde in huis 17 op de Weaze. In 1744 bestond het gezin uit negen personen en in 1749 uit zeven personen boven de 12 jaar en twee kinderen onder 12 jaar. Hij werd voor 58 gulden en acht stuivers aangeslagen, dat is een kapitaal van 1200 à 1500 gulden.

                                          Quotisatiekohieren 1749

                                          Sybren Wigles, Utingeradeel

                                          Plaats: Oldeboorn

                                          Omschrijving:

                                          Gezin volw: 7 en kind: 2

                                          Aanslag: 58-8-0

                                          Verhoging:

                                          Vermogen:

                                          Bron: Utingeradeel, fol. 16

                                          In 1740 was hij universeel erfgenaam van zijn vader, maar in 1776, als hij zelf overlijdt, weigeren zijn kinderen de insolvente boedel. Die kinderen zijn in 1776 Sytse Sybrens, Antje Sybrens (Klaas Jacobs Musch, huis 19), Wigle Sybrens (huis 28) en Feike Sybrens (huis 98; in 1825 ongetrouwd overleden) (Ibid., blz. 80).

                                          More About Sybren Wigles:

                                          Occupation: Kuiper

                                          More About Sybren Wigles and Jeltje Theunis:

                                          Marriage: 1728

                                          3 ii. Popke Theunis De Jonge, born 1701; died 30 juni 1781 in Gorredijk (Source: Appy de Vries.). He married (1) Aaltje Aukes 1727 in Gorredijk; died Bef. 1736 (Source: Appy de Vries.). He married (2) Martsen Sytzes Abt. 1735. He married (3) Geertje Cornelis 1749; died 16 november 1784 in Gorredijk.

                                          More About Popke Theunis De Jonge:

                                          Christening: 3 juli 1701, Oldeboorn, Utingeradeel (Source: CBG, Friesland, DTBL nr. 729, Hervormde gemeente Oldeboorn, dopen 1661-1811, 1701, Den 3en July heeft Teunis de Jonge Mr. Chirurgijn een kind laten dopen en is genaamt Popke.)

                                          Christening 2: januari 1728, Gorredijk (Mennist)

                                          Occupation: Meester timmerman, molenmaker, leraar doopsgezinde gemeente Gorredijk-Lippenhuizen (1740-1750)

                                          More About Popke De Jonge and Aaltje Aukes:

                                          Attestatie: 13 maart 1727, Oldeboorn-Nes, Utingeradeel (Source: Trouwregister Hervormde Gemeente Oldeboorn-Nes, DTB 730, 1661-1810, Vermelding: Attestatie afgegeven 13 maart 1727, Oldeboorn-Nes Man: Popke Teunis, Oldeboorn Vrouw: Aaltie Aukes, Oldeboorn NB: gehuwd te Gorredijk.)

                                          Marriage: 1727, Gorredijk

                                          More About Popke De Jonge and Martsen Sytzes:

                                          Marriage: Abt. 1735

                                          More About Popke De Jonge and Geertje Cornelis:

                                          Marriage: 1749

                                          4 iii. Froukje Theunis, born 1704.

                                          More About Froukje Theunis:

                                          Christening: 23 november 1704, Oldeboorn, Utingeradeel (Source: CBG, Friesland, DTBL nr. 729, Hervormde gemeente Oldeboorn, dopen 1661-1811, 1704, den 2en 9br heeft Mr. Teunis d. Jong Chururgijn een kind laten dopen en is genaamt Froukjen.)

                                          5 iv. Klaas Theunis De Jonge, born 1706; died Bef. 1766. He married Marijke Klazes 9 april 1741 in Oldeboorn, Utingeradeel (Source: Trouwregister Hervormde Gemeente Oldeboorn-Nes, DTB 730, 1661-1810, Bevestiging huwelijk van 9 april 1741, Oldeboorn Man: Klaas Teunis de Jong, Oldeboorn Vrouw: Maarii Clases, Nes.); died Abt. 1800.

                                          Notes for Klaas Theunis De Jonge:

                                          Huis 25 te Oldeboorn wordt in 1757 voor F 475,-- door de broers Pieter (huis 83) en Klaas Teunis de Jong van de erfgenamen van Haitse Piers gekocht. De weduwe van de Nesser huisman Reitse Hotses, Tiemke Jelles (huis 62b) was toen bewoonster.

                                          Pieter en Klaas zijn de zoons van chirurgijn Teunis Jacobs en Feikje Popkes (huis 83/85). Pieter volgt zijn ouders daar op en het zal de bedoeling geweest zijn dat Klaas zich in huis 25 vestigde. Klaas overlijdt al voor 1766 en zijn weduwe met haar kinderen woont dan in dat huis. Klaas was in 1741 met Maryke Klases van Nes, dochter van Klaas Baukes en Jayke Abrahams (huis 19) getrouwd.

                                          Vermoedelijk woonde het echtpaar in het begin van huwelijk te Gersloot, waar Klaas veenbaas was. Klaas en Marijke hadden een zestal kinderen, van wie Pieter en Abraham jong overleden. Zoon Klaas Klases woont in 1805 als veenbaas te gersloot, Jacob Klases wordt timmerman en vestigd zich te Oldeboorn, Jayke Klases trouwt Wytse Hendriks (eerst te Gersloot, later huis 8 te Oldeboorn) en Feikje Klases trouwt Fokke Jacobs de Jong (zoon van huisman Jacob Fokkes en Pietje Feikes van plaats 15). Feikje overlijdt nog voor 1799.

                                          In 1789 komen Marij en haar kinderen in financiele moeilijkheden als grietman Idema van Engwirden maar liefst F 8631,-- van Marij vraagt inzake veengraverijen in die grietenij. De weduwe accepteert de schulden en stelt haar halve boerderij En Heuven (plaats 14), de oude Metsma-sate, die Pieter en Klaas in 1765 voor F 10.230,-- van de erven Alida de Jong te Sneek gekocht hadden, als onderpand beschikbaar. Bovendien leent ze in 1780 F 1000,-- van de weduwe van huisman Sytse Reiners. Blijkbaar lukt de afbetaling, want in 1805 is plaats 14 nog steeds voor een deel in handen van haar kinderen (zij overleed denkelijk omstreeks 1800)(M.Groen: Burgers...blz. 42 en 43).

                                          More About Klaas Theunis De Jonge:

                                          Christening: 19 september 1706, Oldeboorn, Utingeradeel (Source: CBG, Friesland, DTBL nr. 729, Hervormde gemeente Oldeboorn, dopen 1661-1811, 1706, den 19en 7br heeft mr. teunis d.Jong Chirurgijn een kint laten dopen en is genaamt Claas.)

                                          More About Klaas De Jonge and Marijke Klazes:

                                          Marriage: 9 april 1741, Oldeboorn, Utingeradeel (Source: Trouwregister Hervormde Gemeente Oldeboorn-Nes, DTB 730, 1661-1810, Bevestiging huwelijk van 9 april 1741, Oldeboorn Man: Klaas Teunis de Jong, Oldeboorn Vrouw: Maarii Clases, Nes.)

                                          6 v. Ycke Theunis De Jonge, died 3 januari 1777 in Heerenveen. She married Abe Pieters De Nes 2 mei 1735 in Oldeboorn, Utingeradeel; born Abt. 1705 in Heerenveen; died 20 juni 1787 in Heerenveen.

                                          More About Abe De Nes and Ycke De Jonge:

                                          Marriage: 2 mei 1735, Oldeboorn, Utingeradeel

                                          7 vi. Pieter Theunis De Jong, born Abt. 1716; died 1778. He married Janke Sybes 1746; died 1788.

                                          Notes for Pieter Theunis De Jong:

                                          In 1728 was Hendrik Jans de Jonge eigenaar van plaats 14, die in 1765 voor 10.230 gulden onder de naam 'Metsma-sate', door de erfgenamen van Alida de Jog te Sneek (Johannes de Jong te Edam, Stephanus de Jong te Waalwijk en Johanna de Jong eveneens te Edam) aan de veenbazen Pieter Teunis en Klaas Teunis de Jong (huis 25) verkocht wordt. De plaats is dan 124 pmt groot. In 1776 verhuurden de eigenaren van plaats 14, Pieter Teunis de Jong en de weduwe van zijn broer Klaas Teunis, Marijke Klases de plaats aan Johnnes Sipkes Bottema (M.Groen: Meiers..blz. 73)

                                          In 1765 is Pieter Theunis de Jong, veenbaas, samen met Kornelis Willems Lap en Freerk Murks koper van huis 13 voor F 800,- (M.Groen: Burgers....blz. 22 en 23).

                                          In 1757 is het complex 83/85 eigendom van de zoons van Teunis Jacobs, Klaas en Pieter Teunis de Jonge, veenbazen te Gersloot. Hun zuster Jeltje, in 1728 met kuiper Sybren Wigles getrouwd, was blijkbaar uitgekocht. Pieter Teunis, in 1746 met Janke Sybes van de Herenwal te Haskerdijken getrouwd, wordt bewoner van huis 83 tot zijn dood in 1778. Janke overlijdt in 1788; hun erfenis waaronder de helft van Metsma-sate (plaats 14) - Pieter en de weduwe van zijn broer hadden deze boerderij in 1765 voor F 10230,- gekocht - bedraagt ongeveer F 14000,-. Dit geld wordt versnipperd onder een zevental erfgenamen, onder wie een Jacob Popkes te Joure (zoon van Popke Teunis?), Wigle Sybrens en Jacob Abes de Nes (Ibid., blz. 160).

                                          Quotisatiekohieren 1749

                                          Pytter Theunis Jong, Utingeradeel

                                          Plaats: Oldeboorn

                                          Omschrijving:

                                          Gezin volw: 2 en kind:

                                          Aanslag: 22-11-0

                                          Verhoging:

                                          Vermogen:

                                          Bron: Utingeradeel, fol. 15

                                          In 1766 en 1776 heeft Pieter Teunis de Jong het land van plaats 16b bij plaats 14 getrokken (M.Groen: Meiers...blz. 79).

                                          More About Pieter Theunis De Jong:

                                          Occupation: Veenbaas

                                          More About Pieter De Jong and Janke Sybes:

                                          Marriage: 1746

                                          Met vriendelijke groet

                                          Hans Bottema

                                        • helenblaas
                                          Message 20 of 22 , Dec 1, 2010
                                            Hallo Hans,
                                            Ik ben op zoek naar gegevens over mijn voorvader Douwe Talman . Douwe Talman overleed in 1811 en trouwde voorzover ik weet met Jitske Jans.
                                            Voordat ik met verdere vragen kom ,wil ik graag weten of jij meer gegevens heb over Douwe die voorzover ik heb uitgezocht uit Oldeboorn afkomstig was.
                                            Ik woon zelf in Rotterdam en rijd niet zo snel naar Friesland.
                                            Ik wacht je reaktie met smart af .
                                            Vriendelijke groeten
                                            Hèlen Blaas

                                            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "hansbottema" <bottemaj@...> wrote:

> [...]
                                            > lidmaten boek DTB 731. Vorige week het gedeelte Oldeboorn, op Treoar
                                            > gekopieerd. Gaarne beantwoord ik vragen over dopen, lidmaten en alle

                                          • Hans Bottema
                                            Message 21 of 22 , Dec 1, 2010
                                              Hallo Hèlen,

                                              Ik heb wel wat van Douwe Eesges (Talman). Over Jitske Jans heb ik weinig
                                              informatie. Ben op dit moment niet thuis, maar ik ga van het weekend het
                                              een en ander voor je uitzoeken, dan mail ik je zaterdag of zondag terug. Is
                                              het mogelijk dat je mij mailt wat jij van Douwe en Jitske hebt? Dat geeft
                                              mij misschien weer meer aanknopingspunten om te zoeken voor je.

                                              Met vriendelijke groet,

                                              Hans Bottema

[...]

                                              <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , "hansbottema"
                                              <bottemaj@...> wrote:

> [...]
                                              > lidmaten boek DTB 731. Vorige week het gedeelte Oldeboorn, op Treoar
                                              > gekopieerd. Gaarne beantwoord ik vragen over dopen, lidmaten en alle

                                              _____

                                              Geen virus gevonden in dit bericht.
                                              Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
                                              Versie: 10.0.1170 / Virusdatabase: 426/3289 - datum van uitgifte: 11/30/10

                                            • Helen Blaas
                                              Message 22 of 22 , Dec 2, 2010
                                                Hallo Hans,

                                                Wie de ouders van Douwe Eesges zijn weet ik niet. Ik weet niet of ik Douwe Eesges goed geschreven heb. Ik heb 3 zonen van Douwe Eesges
                                                n.l.
                                                Jan Douwes,Wiebe Eedsges en Johannes Douwes.
                                                Ik denk dat Johannes Douwes gehuwd was met Mitje Popkes Popma .
                                                Uit dit huwelijk 4 kinderen ( Jitske Johannes,Douwe Johannes,Janzen Johannes en Jan Johannes
                                                De volgende stamvader waar wij vanaf stammen is Douwe Johannes Talman geboren 1806 en gehuwd met Yke Hotzes Hofstra . Douwe zou slager zijn geweest in Oldeboorn.
                                                Ik heb 10 kinderen van Douwe Johannes,waaronder Jan Douwes Talman geboren 13-08-1851 met Dieuwke Wiersma.
                                                Uit dit huwelijk 3 kinderen geboren en wel Douwes Johannes,Klaas Johannes en Yke Talman.
                                                ik ga dan weer verder met Klaas Johannes die getrouwd is met Yke Rodenhuis.Zij krijgen 7 kinderen ,waaronder Douwe Johannes Talman geboren 08-06-1930 in Rotterdam.
                                                De zoon van Douwe Johannes is Ronald mijn schoonzoon

                                                Ik zou het erg fijn vinden als je voor mij nog wat gegevens heb.
                                                Fijn weekend

                                                  _____