Re: [Friesland-genealogy] Douwe Richolts van der Wal

  • Cor
    Message 1 of 7 , Nov 1, 2005
      Hallo Menno.

      Douwe arbeider, zoon van Richols Swiers v.d. Wal, overl. en IJtske of Ytske Douwes IJbema of Ybema.
      Douwe * 11-07-1817 te Tjerkwerd arr. Sneek.
      Trijntje * 19-07-1823 Idsegahuizen Arr. Sneek, dr. van Hendrik IJemes of Yemes Alkema en
      Antje Jans Weerstra.
      Richolt + 04-10-1838 te Tjerkwerd, zoon van Swiers Riecholts en Akke Riekholts.
      Richolt gehuwd geweest met Itske Douwes IJbema of Ybema.

      Succes er mee
      Cor Seinstra

      Onlangs vond ik onderstaand huwelijk:
      Huwelijksakte Wonseradeel, 1847
      Man: Douwe Richolts van der Wal
      Vrouw: Trijntje Hendriks Alkema
      Datum: 29 mei 1847, akte nr. 38

      Ik kan echter van Douwe geen geboorteakte vinden in Tresoar. Zou
      iemand voor mij deze akte willen na kijken waar hij geboren is en
      wie zijn ouders zijn.

      Ik heb het vermoeden dat hij in het volgende gezin hoort:

      Riegold Z(S)wiers van der Wal, geb. 1781 ? Wonseradeel 4 okt. 1838
      tr. Tjerkwerd 8 okt. 1809 Jetske Douwes IJbema geb. 1793 ? Tjerkwerd
      17 maart 1867 dr. van Douwe Willems IJbema en Moetske Meintes de
      Vries.
      Uit dit huwelijk:
      1. Akke Riegolds van der Wal, geb. Tjerkwerd 20 jan. 1810 tr.
      Wonseradeel 3 mei 1845 Symon Ages Baarda geb. 1792 ? Leeuwarderadeel
      2. Moetske Riegolds van der Wal, geb. Tjerkwerd 16 maart 1812 ?
      Tjerkwerd 6 juli 1846
      3. Pier Riegolds van der Wal volgt II-a
      4. Yeb (Ieb) Riegolds van der Wal volgt II-b
      5. Teunis Riegolds van der Wal, geb. Tjerkwerd 22 jan. 1823 ?
      Tjerkwerd 28 juli 1826
      6. Teunis Riegolds van der Wal volgt II-c

      Notitie bij Riegold Z(S)wiers: Zijn naam wordt ook geschreven als
      Rijkolt, Riegold, Rijcholt.

      bij voorbaat hartelijk dank!!

      groet
      Menno van der Hauw

    • Appy de Vries
      Message 2 of 7 , Nov 1, 2005
        hallo Cor;
        ik wil jouw even een pluimpje geven!!
        wat jij allemaal zoekt en vind,
        mag ook weleens gezegd worden.
        groetsjes en oant sjen.
        Appy.

        Message 3 of 7 , Nov 1, 2005
          Hallo Appy.
          Bedankt voor het pluimpje. Leuk die te krijgen Appy.
          Doe het voor mensen die buiten Friesland wonen.
          Ik beschouw het als vrijwilligerswerk.
          Dit geldt zeker ook voor www.graftombe.nl
          Gisteren, mede, door de inzending van mijn bestand van de Huizumer begraafplaats op
          graftombe over de 200.000 namen gekomen, door de inzet van velen.
          Dat is een fantastische bron van info voor een ieder.

          Gegroet en graag tot ziens van Cor S.

        • MvanderHauw
          Message 4 of 7 , Nov 2, 2005
            Cor

            Dank je voor deze info. Net als Appy al zei, hulde!

            Mvg

            Menno van der Hauw
            www.vanderhauw.nl
            Altijd op zoek naar : van der Hauw, van der Houw, List, Mollema, Mazetti (de
            Machet), van der Veen, Riegold Zwiers van der Wal, Wieger Rintjes van der
            Wal, van der Zee.

            Message: 14