Loading ...
Sorry, an error occurred while loading the content.

Bargeús - Elverding: probleem met bron reden echtscheidi ng

Expand Messages
  • Patrick Vanhoucke
    Beste vrienden Ik zit met een erg vervelend probleem. In functie van genealogisch onderzoek ben ik in contact met iemand die een beroep doet op bepaalde
    Message 1 of 4 , Sep 30, 2005
    • 0 Attachment
      Beste vrienden

      Ik zit met een erg vervelend probleem. In functie van genealogisch
      onderzoek ben ik in contact met iemand die een beroep doet op bepaalde
      gegevens die ik hem uit mijn database ter beschikking stel. Zowel primaire
      als secundaire bronnen documenteer ik altijd zeer nauwkeurig, zodat
      terugvinden van de oorspronkelijke gegevens (primair of secundair) meestal
      een fluitje van een cent is. Precies door die nauwkeurigheid, ook als ik
      zelf archiefonderzoek voor anderen doe in Brussel, heb ik al menig
      correspondent blij kunnen maken.

      Deze keer is het anders. Ik heb volgende gegevens in mijn database:

      Arij Bargeús is geboren op 16 november 1866 in Schiedam (Nederland), zoon
      van Johannes Franciscus Bargeús en Ewoudina van Vliet. Beroep: gas- en
      waterfitter
      Arij:
      (1) trouwde met Cornelia Johanna Elverding. Het huwelijk werd ontbonden
      vóór 25 januari 1913 (overspel).
      (2) trouwde, 46 jaar oud, op 25 januari 1913 in Leeuwarden (Nederland) met
      Gepke Posmus, 33 jaar oud. Gepke is geboren op 14 juli 1879 in Leeuwarden
      (Nederland), dochter van Gosling Posmus (ook Postma) en Pietrik Hoekstra.

      Het probleem is nu de reden van de ontbinding van het eerste huwelijk van
      Arij Bargeús en Cornelia Johanna Elverding. Ik heb daar dus genoteerd:
      'overspel', echter zonder bronvermelding.

      Via Tresoar, Genlias en Histoarysk Sintrum Ljouwert heb ik de
      echtscheidingsakte kunnen traceren:

      Echtscheidingsakte Leeuwarden, 1911
      Man: Arie Bargeus
      Vrouw: Cornelia Johanna Elverding
      Datum: 31 december 1911, akte nr. 289

      Met de beste wil van de wereld kan ik echter de reden 'overspel' nergens
      vinden. Ik heb al mijn eigen e-mailarchief, het archief van de Yahoo-groep
      voor Friesland (deze groep dus) en het archief van soc.genealogy.benelux
      (via Google) doorzocht, maar ik heb niets kunnen vinden. Nochtans heb ik
      het echt niet zelf verzonnen, waarom zou ik ook. Ook van foutief kopiëren
      van gegevens uit een ander persoonsrecord kan m.i. geen sprake zijn.

      Dus is mijn zeer oprechte vraag: wie wijst me de weg naar de bron die
      aangeeft dat de reden voor de ontbinding van het huwelijk overspel was.

      Ik wil opmerken dat in mijn huidige gegevens staat dat het huwelijk werd
      ontbonden vóór 25 januari 1913. Die datum heb ik destijds logisch
      aangenomen omdat Bargeús voor de tweede keer trouwt op 25 januari 1913, dus
      moest zijn eerste huwelijk voor die datum ontbonden zijn. Dit toont echter
      aan dat ik destijds nooit de gegevens uit Tresoar, Genlias of Histoarysk
      Sintrum Ljouwert gezien kan hebben, want daar staat 31 december 1911 als
      echtscheidingsdatum aangegeven. Als ik die datum gezien zou hebben, dan zou
      ik die in mijn gegevens hebben overgenomen.

      Voor alle hulp ben ik u dankbaar. Ik zit met deze zaak erg verveeld. Voor
      mij persoonlijk zijn de gegevens omtrent Arij Bargeús van relatief weinig
      belang, maar ik zou graag correcte informatie verschaffen aan de persoon
      die mij contacteerde.

      --
      Groeten

      Patrick Vanhoucke
      Laken (Brussel)
    • Walraven Koster
      Patrick, Twee bronnen weet ik te bedenken: - Wat staat er in het vonnis - Hoe is de scheiding ingeschreven in het bevolkingsregister Walraven ... (knip) ...
      Message 2 of 4 , Sep 30, 2005
      • 0 Attachment
        Patrick,

        Twee bronnen weet ik te bedenken:

        - Wat staat er in het vonnis
        - Hoe is de scheiding ingeschreven in het bevolkingsregister

        Walraven
        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Patrick Vanhoucke"
        <patrick.vanhoucke.genea@s...> wrote:
        > Beste vrienden
        >
        > Ik zit met een erg vervelend probleem. In functie van genealogisch
        > onderzoek ben ik in contact met iemand die een beroep doet op bepaalde
        > gegevens die ik hem uit mijn database ter beschikking stel.
        (knip)
        > Arij:
        > (1) trouwde met Cornelia Johanna Elverding. Het huwelijk werd ontbonden
        > vóór 25 januari 1913 (overspel).
        > (2) trouwde, 46 jaar oud, op 25 januari 1913 in Leeuwarden
        (Nederland) met
        > Gepke Posmus, 33 jaar oud. Gepke is geboren op 14 juli 1879 in
        Leeuwarden
        > (Nederland), dochter van Gosling Posmus (ook Postma) en Pietrik
        Hoekstra.
        >
        > Het probleem is nu de reden van de ontbinding van het eerste
        huwelijk van
        > Arij Bargeús en Cornelia Johanna Elverding. Ik heb daar dus genoteerd:
        > 'overspel', echter zonder bronvermelding.
        >
        >(knip)
        > Patrick Vanhoucke
        > Laken (Brussel)
      • Patrick Vanhoucke
        Op vrijdag 30 september 2005 21:06 schreef ... Beste Walraven Hartelijk dank voor je antwoord. Natuurlijk weet ik wel hoe ik achter de reden van echtscheiding
        Message 3 of 4 , Sep 30, 2005
        • 0 Attachment
          Op vrijdag 30 september 2005 21:06 schreef
          Walraven Koster:

          > Patrick,
          >
          > Twee bronnen weet ik te bedenken:
          >
          > - Wat staat er in het vonnis
          > - Hoe is de scheiding ingeschreven
          > in het bevolkingsregister
          >
          > Walraven

          Beste Walraven

          Hartelijk dank voor je antwoord. Natuurlijk weet ik wel hoe ik achter de
          reden van echtscheiding zou kunnen komen. Maar naar deze zaak heb ik zelf
          tot op vandaag geen archiefonderzoek gedaan. De reden 'overspel' in mijn
          gegevens moet dus uit een secundaire bron afkomstig zijn. Tot mijn spijt
          heb ik destijds verzuimd die te noteren, wat normaal niet mijn gewoonte is.
          Daarom zit ik er erg mee in de maag en probeer ik nu dus te weten te komen
          waar ik destijds die informatie vandaan heb gehaald. Mijn contactpersoon
          vraagt namelijk waar ik die informatie vandaan heb.

          --
          Groeten

          Patrick Vanhoucke
          Laken (Brussel)
        • reyacta
          Dag, Ik vond de reden nog niet, maar wel iets anders - een huwelijksakte uit Schiedam 1891. Uw zelfde Arie/Arij, 24, gasfitter en zoon van dezelfde ouders
          Message 4 of 4 , Sep 30, 2005
          • 0 Attachment
            Dag,

            Ik vond de reden nog niet, maar wel iets anders - een huwelijksakte
            uit Schiedam 1891. Uw zelfde Arie/Arij, 24, gasfitter en zoon van
            dezelfde ouders trouwt aldaar Anna de Vos.

            http://buurman.reerds.com/showphoto.php?sourceID=S589&tree=schulze&ordernum=1


            In 1825 maken Ary en Gepke verder hun testamenten (tresoar notarieel
            leeuwarden ) - zou daar wat in kunnen staan?

            Margreet.

            <knip-knip>
          Your message has been successfully submitted and would be delivered to recipients shortly.