Re: MORRA (was: Voorstellen)

  • Bernarda Kragten
    Message 1 of 3 , Nov 3, 1999
      Dag Carel,

      De naam MOR is al heel erg oud en varianten ervan komen overal voor.
      Als voornaam, bijnaam, achternaam, plaatsnaam (denk maar eens aan
      Sankt Moritz in Zwitserland). Het latijnse Maurus betekent "bewoner
      van Mauretani�", maar dat betekent niet dat jouw voorouder daar
      tweeduizend jaar geleden vandaan kwam.

      Mauritius was een vroeg christelijke martelaar, aanvoerder van een
      romeins leger dat christenen moest vervolgen in Noord Itali�,
      Zwitserland en Duitsland, maar omdat hij en zijn manschappen zelf het
      christelijke geloof hadden, weigerden zij en werden zij bij Gen�ve
      vermoord. In Istri� was er in de 3e eeuw een bisschop (en martelaar)
      Maurus, er zijn nog meer heiligen van die naam en was er ook niet ooit
      een bisschop van Morra?

      Ergens in het grensgebied tussen Itali� en Zwitserland zijn oude
      muurschilderingen gevonden die zouden terugleiden naar de naam MOR (en
      varianten). In de 14e eeuw was de naam MOR in Ostenrijk een doodgewone
      naam, die zich door migratie en veroveringen over heel Europa
      verspreidde en waardoor allerlei varianten ontstonden t.g.v. taal- en
      uitspraakverschillen. Mor, Morr, Mohr, Muhr, Moer, Muir, Maurer,
      Meure, Moore, Moir, Marr, Moyer, Mowery, Moor, de Moor, etc., al dan
      niet met het voorzetsel van (von) ervoor.

      Ook in het oud-keltisch komt de naam Mor voor. Het heeft dan
      betrekking op iets groots, iets uitgebreids, verhevenheid, hoogtepunt,
      trots, hoogmoed. Bij de oorsprong van de rivier de Mur in de Retrische
      Alpen woonden vijfduizend jaar geleden Kelten en dorpen langs die
      rivier kregen (keltische) namen als Muhr en Mur en Murau.

      De Romeinen hebben de Kelten in Europa vervolgd en grotendeels
      uitgeroeid, behalve in Ierland en sommige delen van de Britse
      eilanden. Hier komen afleiding van de naam (Moore, More, Moer, Meurer,
      Mauer, Mawyer) dan ook veelvuldig voor.

      En ja, MOR en allerlei varianten ervan betekent ook "moeras".

      Reeds in de middeleeuwen gebruikten o.a. kooplieden uit de
      handelssteden een geografische aanduiding bij hun naam, meestal in het
      latijn en met het latijse voorzetsel "de" ervoor. Voorbeelden zijn: de
      Harlem (van Haarlem), de Risuuic (van Rijswijk), d' Embrico (van
      Emmerik).

      In de 12e eeuw breidde dit gebruik zich uit tot burgers en boeren,
      waardoor (herkomst)namen zoals de de Foro (van de markt), de Ponte
      (van de brug), de Puete (van de put), de Fossa (van de sloot), de
      Cimitiero (van het kerkhof) en de Morra (van het moeras) ontsonden.
      Deze mensen woonden dus op, in of bij die bepaalde plek. Door het
      verlatiniseren klinken deze namen ons nu wat "buitenlands" in de oren
      en natuurlijk kan je woorden die er sterk op lijken terugvonden in
      italiaanse, spaanse, portugese en franse woordenboeken. Hetgeen nog
      niet wil zeggen dat je voorouders Spanjaarden of Portugezen waren,
      hoewel je dat ook weer niet mag uitsluiten.

      Verder kan je achternaam Morra ook ontstaan zijn uit een patroniem
      (van Moritz, Maurits e.d.), wat mij eigenlijk het meest waarschijnlijk
      lijkt of via een bijnaam afgeleid uit het woord mor of moor.

      Maar misschien is het wel niet zo ingewikkeld en kwam jouw
      Noordhollandse voorvader gewoon uit Friesland. Ik spreek (helaas) geen
      Fries, maar volgens mij is het Fries afgeleid van het keltisch en zo
      zou Morra (Fries Moarre) dus wel een keltisch woord kunnen zijn.
      Misschien dan wel een hoogte in plaats van een moeras?

      Groet,
      Bernarda.

      Onderzoek o.a. naar MOHR, HAANSTRA, DE VRIES.

      Message 2 of 3 , Nov 3, 1999
        Hallo Bernarda,

        Prima verhaal, alleen, het Fries is nog steeds een Germaanse taal, om
        precies te zijn behoort het samen met het Engels, het Nederlands en het
        Duits tot de West-Germaanse taalgroep.

        Keltische talen zijn bijvoorbeeld Iers, Brits, Welsh en Gaelic (Schotland),
        en dan heb je het toch over hele andere talen.

        Iets anders is het verschijnsel van substraatwoorden, restanten uit oude,
        verdwenen talen uit een gebied die bewaard zijn gebleven in huidige talen.
        Maar daar is in het geval van de plaatsnaam Morra zeer waarschijnlijk geen
        sprake van. Dit betekent inderdaad 'moeras', zoals ik al eerder in reacties
        heb gelezen.

        Met vriendelijke (genealogische) groet,

        Fokke de Jong - Hellevoetsluis - Nederland
        fdejong@...

        Onderzoek naar: De Jong - De Haan (Opsterland en Ooststellingwerf in
        Friesland), Giezen en Eitens (Roden en Peize in Drenthe)