RE: [Friesland-genealogy] Wat betekend J/D

  • Sietze Elsinga
    Message 1 of 12 , Aug 2, 2005
      Hallo Goanita,

      Wat betreft J/D weet ik het niet.
      Maar voor wat betreft de afkortingen van de plaatsnaam staat voorin iedere
      doopklapper waar de afkorting voor staat.
      In jouw geval kan dat dus best St. Johannesga zijn, dat zal voorin staan.

      Met vriendelijke groeten,
      Sietze Elsinga

      sietze.elsinga@...
      http://www.elsinga-s.nl/

      Uitgaande berichten worden gescand met Norton Antivirus.

      _____

      Message 2 of 12 , Aug 2, 2005
        Beste Goanita

        Ik weet niet wat de betekenis is van J/D, maar ik reageer even op de naam
        van Schevink.

        Mijn overgrootvader was een Kleis Berend Schieving (1856-1934) gehuwd met
        Trijntje Wijbenga (1857-1934). De door jou genoemde Beerend Koops SCHEVINK
        en Grietje Cleyzens Osjes (of ook Ossjes) zijn de overgrootouders van Kleis
        Berend. De grootvader van mijn moeder werd in het dorp Broek onder
        Akkerwouden hardnekkig SCHEVINK genoemd. Van overgrootmoeder Trijntje
        Wijbenga is nog een foto op mijn site te bewonderen. WWW.dollenindetijd.nl
        <http://www.dollenindetijd.nl/> te vinden onder achternaan de W onder
        wijbenga en dan even de naam aanklikken. Mijn moeder is inmiddels 80 jaar,
        maar ze zou een zuster kunnen zijn van de vrouw op deze foto. Mogelijk zijn
        wij verre familie ???

        Vr. Gr.

        Tabe Dolstra

        _____

        <http://www.genealogy-yn-fryslan.tk/>

        _____

        YAHOO! GROUPS LINKS

        * Visit your group "Friesland-genealogy
        <http://groups.yahoo.com/group/Friesland-genealogy> " on the web.

        * Your use of Yahoo! Groups is subject to the Yahoo!
        <http://docs.yahoo.com/info/terms/> Terms of Service.

        _____

      • Goanita
        Message 3 of 12 , Aug 2, 2005
          Oeps Sorry Appy.
          Ik moet beter opletten.
          Ik heb de vraag op aanraden van iemand anders naar info@...
          gestuurd, dan hebben we een zeker antwoord.
          Ik kende dit adres niet, nu dus wel, het antwoord laat ik jullie weten.
          Gr Go
          Message 4 of 12 , Aug 2, 2005
            Hallo Tabe.

            Mooie site heb je.

            Nee we zijn geen familie de naam had ik als voorbeeld gebruikt en is geen
            familie van mij, tenminste tot zover ik weet niet.

            Gr Goanita.

            Message 5 of 12 , Aug 2, 2005
              --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Goanita" <goanita@c...>
              wrote:
> [...]
              data in
              > staat J/D wie weet wat de betekenis hiervan is?

              De gegeven antwoorden "Jaar-doop" lijken op zich heel aannemelijk,
              maar toch is het helaas niet het juiste antwoord.
              Ik heb zelf vrij veel in deze dtb's zitten grasduinen. De verklaring
              staat volgens mij voor in de klapper: J/D betekent gewoon
              St.Johannesga of Delfstrahuizen, welke van de twee is was niet af te
              leiden uit het origineel.

              Met vriendelijke groet,
              Jan de Boer
            • Appy de Vries
              Message 6 of 12 , Aug 2, 2005
                Jan;
                heb hier voor mij ;
                Gezinnen dtb.593-594-595=609-610en 611 Ned-HervormdeKerk 1643-1817 [H.veen].
                voornaam; Regina; vnvader; Jacobus. achternaam;Jacobus .
                gbj.1768 gm.01 gd.03 gpl.Hrv. dd.10 dm.01 dpjr [dj]1768.
                omdat het bij iedere doop in deze klepper staat,leek het mij logisch,maar jij denkt van niet?
                groetjes Appy.

                Message 7 of 12 , Aug 4, 2005
                  Appy,

                  Bij de vraagsteller ging het om de doopklapper van de Hervormde
                  gemeente St.Johannesga, Delfstrahuizen, Rohel en Rotsterhaule. Voor
                  in elke klapper staat een verklaring van de gebruikte afkortingen.
                  Hier is dat: Jo = St.Johannesga, De = Delfstrahuizen, Ro =
                  Rotsterhaule, Rh = Rohel J/D = doopplaats niet vermeld.
                  St.Johannesga en Delfstrahuizen hebben en hadden nl. een kerk, de
                  andere twee plaatsen niet.
                  Doopdiensten vonden dus plaats in St.Johannesga of Delfstrahuizen.
                  Bij alle DTB-klappers wordt zoals bekend de volgende notatie gebruikt:
                  Naam, afkorting geboorteplaats geboortedatum / afkorting doopplaats
                  doopdatum.
                  In veel doopakten is echter bij dergelijke gecombineerde gemeenten
                  verzuimd om de kerk te noteren waar die doopdienst plaats vond.
                  Bij de notatie "Cleys, Jo 20 feb/J/D 14 mrt 1802" is dan duidelijk
                  Sintjohannesga de geboorteplaats en J/D betekent gedoopt in de kerk
                  van één van de beide plaatsen.

                  De klapper die jij noemt is die van Heerenveen, met daarin de
                  vermelding:
                  voornaam; Regina; vnvader; Jacobus. achternaam;Jacobus .
                  gbj.1768 gm.01 gd.03 gpl.Hrv. dd.10 dm.01 dpjr [dj]1768.
                  Dit is toch een ander geval: [dj]1768 betekent hier inderdaad
                  overduidelijk doopjaar omdat het deel is van de totale datumnotatie
                  dd.10 dm.01 [dj]1768 dus 10 januari 1768 (en geboren op 3 januari
                  1768). Bij vraagsteller ging het om de notatie J/D met daarachter de
                  volledige datum.

                  Met vriendelijke groet,
                  Jan de Boer

                  --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Appy de Vries