Wat betekend J/D

  • Goanita
    Message 1 of 12 , Aug 2, 2005
      Goedemorgen iedereen.

      Bij het invoeren van de doopgegevens zijn wij op een vraag gestuit.
      Ik hoop dat één van jullie ons verder kunnen helpen.

      In de Doopklapper op vaders naam DTB 602 St Johannesga (Jo) Delfstrahuizen
      (de) Rohel (Ro) Rotsterhauke (Rh) 1744-1811
      staan de regels zo opgesteld:
      BEEREND KOOPS SCHEVINK x Grietje Cleyzens Osjes
      Cleys, Jo 20 feb/J/D 14 mrt 1802

      Het Jo is duidelijk dat betekent St Johannesga, maar tussen de data in
      staat J/D wie weet wat de betekenis hiervan is?

      Vast bedankt voor jullie antwoord.
      Gr Go
    • Appy de Vries
      Message 2 of 12 , Aug 2, 2005
        Goanita;
        dtb.603.
        Beerend Koops geb. Sintjohannisga [ Sjh.] geb.pl.
        16-03-1802
        Grietje Klases geb.Sintjonannisga [Sjh.] gebpl.
        denk dat Jo,Joure is,en J.D.betekent; Jaar/Doop.
        groetjes Appy.
        RSH [Rotsterhaule], ROH. [Rohel].

        Message 3 of 12 , Aug 2, 2005
          Hallo Appie.
          Ten eerste dank voor je antwoord.

          Dat J/D Jaar/ Doop betekent dat kan heel goed het antwoord zijn.

          Voor de rest van je antwoord, moet ik even tegenstribbelen, het staat zo
          bovenin de bladzijde:
          Doopklapper op vaders naam DTB 602 St Johannesga (Jo) Delfstrahuizen (de)
          Rohel (Ro) Rotsterhauke (Rh) 1744-1811
          Dus dan neem ik aan dat op de betreffende pagina de afkorting Jo ook St
          Johannesga betekent.

          Het is mij opgevallen dat niet alles uniform aan afkortingen is, in de
          andere delen staan ook weer andere afkortingen voor plaatsnamen.

          Gr Go
[...]

          Service.

          YAHOO! GROUPS LINKS

          Visit your group "Friesland-genealogy" on the web.

        • Appy de Vries
          Message 4 of 12 , Aug 2, 2005
            Go;
            je hebt volkomen gelijk ,
            afkortingen zijn niet uniform, maar J.D. klopt,
            ''Joure'', [ wordt in mijn afkortingen boek van Atot Z,
            plaatsen uit heel Nederland] wordt, ''Jou.''
            groetjes Appy. [niet ie!]

[...]

            Genealogy family tree Family search internet genealogy service Friesland

          • Sietze Elsinga
            Message 5 of 12 , Aug 2, 2005
              Hallo Goanita,

              Wat betreft J/D weet ik het niet.
              Maar voor wat betreft de afkortingen van de plaatsnaam staat voorin iedere
              doopklapper waar de afkorting voor staat.
              In jouw geval kan dat dus best St. Johannesga zijn, dat zal voorin staan.

              Met vriendelijke groeten,
              Sietze Elsinga

              sietze.elsinga@...
              http://www.elsinga-s.nl/

              Uitgaande berichten worden gescand met Norton Antivirus.

              _____

[...]

              Family
              <http://groups.yahoo.com/gads?t=ms&k=Family+genealogy&w1=Family+genealogy&w2
              =Family+history+genealogy&w3=Genealogy+family+search&w4=Genealogy+family+tre
              e&w5=Family+search+internet+genealogy+service&w6=Friesland&c=6&s=169&.sig=D1
              y53WsWZRMBhDhYG37n3Q> genealogy Family
              <http://groups.yahoo.com/gads?t=ms&k=Family+history+genealogy&w1=Family+gene
              alogy&w2=Family+history+genealogy&w3=Genealogy+family+search&w4=Genealogy+fa
              mily+tree&w5=Family+search+internet+genealogy+service&w6=Friesland&c=6&s=169
              &.sig=CrbMyN9aBRKkX2ve_8jO2w> history genealogy Genealogy
              <http://groups.yahoo.com/gads?t=ms&k=Genealogy+family+search&w1=Family+genea
              logy&w2=Family+history+genealogy&w3=Genealogy+family+search&w4=Genealogy+fam
              ily+tree&w5=Family+search+internet+genealogy+service&w6=Friesland&c=6&s=169&
              .sig=Ult5VNEWX_nNyvWYvMERmQ> family search
              Genealogy
              <http://groups.yahoo.com/gads?t=ms&k=Genealogy+family+tree&w1=Family+genealo
              gy&w2=Family+history+genealogy&w3=Genealogy+family+search&w4=Genealogy+famil
              y+tree&w5=Family+search+internet+genealogy+service&w6=Friesland&c=6&s=169&.s
              ig=9kcBrfqXruIemz3hImt62Q> family tree Family
              <http://groups.yahoo.com/gads?t=ms&k=Family+search+internet+genealogy+servic
              e&w1=Family+genealogy&w2=Family+history+genealogy&w3=Genealogy+family+search
              &w4=Genealogy+family+tree&w5=Family+search+internet+genealogy+service&w6=Fri
              esland&c=6&s=169&.sig=yprwe653DHlSbIzSJG9igw> search internet genealogy
              service Friesland
              <http://groups.yahoo.com/gads?t=ms&k=Friesland&w1=Family+genealogy&w2=Family
              +history+genealogy&w3=Genealogy+family+search&w4=Genealogy+family+tree&w5=Fa
              mily+search+internet+genealogy+service&w6=Friesland&c=6&s=169&.sig=gYDRKguZM
              CDDlk5idCS0og>

              _____

              YAHOO! GROUPS LINKS

              * Visit your group "Friesland-genealogy
              <http://groups.yahoo.com/group/Friesland-genealogy> " on the web.

              * Your use of Yahoo! Groups is subject to the Yahoo! Terms of Service
              <http://docs.yahoo.com/info/terms/> .

              _____

            • Tabe Dolstra
              Message 6 of 12 , Aug 2, 2005
                Beste Goanita

                Ik weet niet wat de betekenis is van J/D, maar ik reageer even op de naam
                van Schevink.

                Mijn overgrootvader was een Kleis Berend Schieving (1856-1934) gehuwd met
                Trijntje Wijbenga (1857-1934). De door jou genoemde Beerend Koops SCHEVINK
                en Grietje Cleyzens Osjes (of ook Ossjes) zijn de overgrootouders van Kleis
                Berend. De grootvader van mijn moeder werd in het dorp Broek onder
                Akkerwouden hardnekkig SCHEVINK genoemd. Van overgrootmoeder Trijntje
                Wijbenga is nog een foto op mijn site te bewonderen. WWW.dollenindetijd.nl
                <http://www.dollenindetijd.nl/> te vinden onder achternaan de W onder
                wijbenga en dan even de naam aanklikken. Mijn moeder is inmiddels 80 jaar,
                maar ze zou een zuster kunnen zijn van de vrouw op deze foto. Mogelijk zijn
                wij verre familie ???

                Vr. Gr.

                Tabe Dolstra

                _____

                <http://www.genealogy-yn-fryslan.tk/>

                _____

                YAHOO! GROUPS LINKS

                * Visit your group "Friesland-genealogy
                <http://groups.yahoo.com/group/Friesland-genealogy> " on the web.

                * Your use of Yahoo! Groups is subject to the Yahoo!
                <http://docs.yahoo.com/info/terms/> Terms of Service.

                _____

              • Goanita
                Message 7 of 12 , Aug 2, 2005
                  Oeps Sorry Appy.
                  Ik moet beter opletten.
                  Ik heb de vraag op aanraden van iemand anders naar info@...
                  gestuurd, dan hebben we een zeker antwoord.
                  Ik kende dit adres niet, nu dus wel, het antwoord laat ik jullie weten.
                  Gr Go
                  Message 8 of 12 , Aug 2, 2005
                    Hallo Tabe.

                    Mooie site heb je.

                    Nee we zijn geen familie de naam had ik als voorbeeld gebruikt en is geen
                    familie van mij, tenminste tot zover ik weet niet.

                    Gr Goanita.

                    Message 9 of 12 , Aug 2, 2005
                      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Goanita" <goanita@c...>
                      wrote:
> [...]
                      data in
                      > staat J/D wie weet wat de betekenis hiervan is?

                      De gegeven antwoorden "Jaar-doop" lijken op zich heel aannemelijk,
                      maar toch is het helaas niet het juiste antwoord.
                      Ik heb zelf vrij veel in deze dtb's zitten grasduinen. De verklaring
                      staat volgens mij voor in de klapper: J/D betekent gewoon
                      St.Johannesga of Delfstrahuizen, welke van de twee is was niet af te
                      leiden uit het origineel.

                      Met vriendelijke groet,
                      Jan de Boer
                    • Appy de Vries
                      Message 10 of 12 , Aug 2, 2005
                        Jan;
                        heb hier voor mij ;
                        Gezinnen dtb.593-594-595=609-610en 611 Ned-HervormdeKerk 1643-1817 [H.veen].
                        voornaam; Regina; vnvader; Jacobus. achternaam;Jacobus .
                        gbj.1768 gm.01 gd.03 gpl.Hrv. dd.10 dm.01 dpjr [dj]1768.
                        omdat het bij iedere doop in deze klepper staat,leek het mij logisch,maar jij denkt van niet?
                        groetjes Appy.

                        Message 11 of 12 , Aug 4, 2005
                          Appy,

                          Bij de vraagsteller ging het om de doopklapper van de Hervormde
                          gemeente St.Johannesga, Delfstrahuizen, Rohel en Rotsterhaule. Voor
                          in elke klapper staat een verklaring van de gebruikte afkortingen.
                          Hier is dat: Jo = St.Johannesga, De = Delfstrahuizen, Ro =
                          Rotsterhaule, Rh = Rohel J/D = doopplaats niet vermeld.
                          St.Johannesga en Delfstrahuizen hebben en hadden nl. een kerk, de
                          andere twee plaatsen niet.
                          Doopdiensten vonden dus plaats in St.Johannesga of Delfstrahuizen.
                          Bij alle DTB-klappers wordt zoals bekend de volgende notatie gebruikt:
                          Naam, afkorting geboorteplaats geboortedatum / afkorting doopplaats
                          doopdatum.
                          In veel doopakten is echter bij dergelijke gecombineerde gemeenten
                          verzuimd om de kerk te noteren waar die doopdienst plaats vond.
                          Bij de notatie "Cleys, Jo 20 feb/J/D 14 mrt 1802" is dan duidelijk
                          Sintjohannesga de geboorteplaats en J/D betekent gedoopt in de kerk
                          van één van de beide plaatsen.

                          De klapper die jij noemt is die van Heerenveen, met daarin de
                          vermelding:
                          voornaam; Regina; vnvader; Jacobus. achternaam;Jacobus .
                          gbj.1768 gm.01 gd.03 gpl.Hrv. dd.10 dm.01 dpjr [dj]1768.
                          Dit is toch een ander geval: [dj]1768 betekent hier inderdaad
                          overduidelijk doopjaar omdat het deel is van de totale datumnotatie
                          dd.10 dm.01 [dj]1768 dus 10 januari 1768 (en geboren op 3 januari
                          1768). Bij vraagsteller ging het om de notatie J/D met daarachter de
                          volledige datum.

                          Met vriendelijke groet,
                          Jan de Boer

                          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Appy de Vries