Ongehuwde zonen

  • Wietze Visscher
    Message 1 of 3 , Jul 28, 2005
      Hallo,

      In Groningen en Drenthe kwam het vroeger regelmatig voor dat er in grote
      gezinnen afspraken werden gemaakt tussen de oudste zonen om ongehuwd te
      blijven, teneinde het familiebezit bij elkaar te houden.
      Vaak hadden deze zonen wel een 'meisje' maar waren niet gehuwd. Is het bij
      een van jullie bekend dat dit ook in Friesland gebeurde. Het zou enig licht
      werpen op het onderzoek dat ik heb verricht naar het familiebezit van mijn
      voorouders.

      Groeten,

      Wietze Visscher
    • T. Visser
      Message 2 of 3 , Jul 28, 2005
        Hallo,

        geen idee, maar bij mij in de fam. is het voorgekomen, dat de man de
        achternaam van de vrouw aannam om het bezit (enig kind) veilig te stellen,
        ze mochten niet verder met de naam van de man,

        groetjes Irene.

      • Jelly van Dijk
        Message 3 of 3 , Jul 28, 2005
          Subject: RE: [Friesland-genealogy] Ongehuwde zonen

          Irene schreef:
[...]

          Reactie Jelly:
          In mijn onderzoek naar de etsers/prentenmakers Hendrik en Pieter Roosing
          (resp. 1763-1826 en 1794-1839) ben ik iets dergelijks tegengekomen. Het uit
          Haaksbergen (Hones) afkomstige geslacht, dat ik heb kunnen traceren vanaf
          1602, heeft via ene Aeltjen de naam Roosing (met vele spelvarianten)
          behouden. Aeltjen Roosing trouwde omstreeks 1720 met Berent Harmsen uit
          Eibergen (Overijssel) en het paar is op Erve Roosing blijven wonen. Hun
          kinderen (Hendrik, Arent, Gerrit en Geertjen) droegen de achternaam van de
          moeder, Roosing dus, terwijl ze 'normaliter' Harmsen hadden moeten heten. In
          het register waarin de geboorte van Arent vermeld staat, staat vader Berent
          Harmsen vermeld als Berent Roosing en ik heb op de pagna geen gevallen
          aangetroffen van echtgenoten en/of kinderen die de achternaam van de vrouw,
          c.q. moeder gekregen hebben.
          Conclusie (voorzichtig): Aeltjen zal enig kind geweest zijn en daardoor de
          erve zijn blijven bewonen met behoud van de naam van de erve.
          De schaapskooi van Erve Roosing staat er nog steeds (gerestaureerd en tot
          cultureel erfgoed verklaard). De boerderij zelf is op oudejaarsavond 1975
          afgebrand, en vervangen door een bungalow.
          Groet uit Middelburg, Jelly