Doopboeken Friesland

  • Tjerk Tigchelaar
    Message 1 of 1 , Jul 28, 2005
      De afgelopen dagen heb ik, als betrokken FAF/VAF medewerker, de
      berichten over de Friese doopboeken vanaf de zijlijn gevolgd. Waarom vanaf
      de zijlijn, wel omdat momenteel een planning wordt gemaakt om een project te
      starten dat als doel heeft de doopboeken van Friesland op Internet te
      publiceren. Het leek mij niet verstandig om, vooruitlopend op het ontstaan
      van deze planning, met wat "vage" gegevens naar buiten te komen. Gezien de
      berichten in de groep dan toch maar de stand van zaken zoals die nu is.

      Een aantal lezers zal zich afvragen wat het probleem is omdat
      ogenschijnlijk alle gegevens al digitaal beschikbaar zijn en zijn
      gepubliceerd in de gezinsklappers die op de studiezaal zijn te raadplegen.
      Dit is ten dele waar. De gegevens zijn beschikbaar in de volgende vormen:
      tabellen, tekstbestanden en getypte (nog echt op een schrijfmachine)
      gegevens.

      De tabellen zijn ingevoerd in Reflex, een database programma dat
      ongeveer met de Batavieren de Rijn is af komen zakken. Deze tabellen zullen
      in eerste instantie moeten worden omgezet in Excel waarna de structuur moet
      worden aangepast en uniform gemaakt om publicatie op Internet mogelijk te
      maken. Na deze structuuraanpassing zal een controleslag moeten worden
      uitgevoerd op deze tabellen. Is dit gebeurt dan moeten deze tabellen worden
      omgezet in Access en worden vergeleken met de namen Thesaurus.

      De tekstbestanden zijn ingevoerd in Wordstar, een
      tekstverwerkingsprogramma van eveneens belegen datum. Deze tekstbestanden
      moeten op de één of andere manier worden omgezet in Excel tabellen waarna
      het bovengeschetste verhaal weer van kracht wordt. Momenteel ben ik bezig om
      hier programmatuur voor te ontwikkelen. Na deze vertaalslag van tekst naar
      tabel zullen die tabellen echter eerst moeten worden gecontroleerd, dit om
      te kijken of alles wel netjes in de juiste kolom terecht is gekomen.

      Wat we met het getypte werk aanmoeten is nog punt van discussie. Je kunt
      het inscannen en vervolgens behandelen als tekstbestand en daarmee te werk
      gaan als boven geschetst. Hier zit echter weer een controleslag aan vast om
      te kijken of alles mooi is gescand. Je kunt er ook voor kiezen om het
      handmatig in te voeren in tabellen.

      Er is dus nog werk genoeg te verrichten. Zoals we er nu tegen aan kijken
      (en "we" zijn ondergetekende en Johan Steendam, werkzaam als vaste
      medewerker op Tresoar) zullen we ergens in oktober zover zijn dat we alles
      goed hebben voorbereid. Dan komt het moment om vrijwilligers op te sporen
      die behulpzaam willen zijn bij de diverse controles. Hoeveel vrijwilligers
      we hiervoor nodig hebben is op dit moment nog niet duidelijk. Veel
      vrijwilligers hebben is leuk maar ze moeten ook worden aangestuurd en ook
      dat kost tijd.

      Mochten er mensen zijn die de onweerstaanbare drang hebben om als
      vrijwilliger aan dit project mee te werken dan kan dat natuurlijk nu al wel
      kenbaar gemaakt worden. Stuur een mailtje naar ttigchelaar @ tresoar.nl
      (mijn kantooradres) of aan tjerk.tigchelaar @ planet.nl (mijn thuisadres),
      denk om de spaties in de adressen die er nog uit moeten. Ik zal voorlopig
      als "verzamelaar" optreden.

      Op het moment dat er voldoende duidelijkheid bestaat over een tijdpad
      zal ik dat uiteraard aan de potentiële vrijwilligers meedelen als in de
      groep vermelden.

      Met vriendelijke groet, namens de Stichting FAF

      Tjerk Tigchelaar,
      Veenendaal