Jan Jeltjes

  • Jelly van Dijk
    Message 1 of 13 , Jun 30, 2005
      Hallo leden van de FG-groep,

      1. Mijn vader zei dat hij vroeger 'lytse Jan Jeltsjes' werd genoemd. Men voegde dus de voornaam van zijn moeder (Jeltje Stellema) en niet die van zijn vader (Anne de Jong) achter zijn doopnaam Jan. Dat 'lytse' kan zijn omdat hij klein van stuk was. Maar die toegevoegde naam van zijn moeder? Kan iemand mij zeggen of dat vaker voorkwam?
      2. Laatst had iemand een stukje over bijnamen. Ik herinner me dat mijn vader een paar leuke anecdotes wist te vertellen over bijnamen in Nes WD. Zo was er een man die Pieter Tate werd genoemd. Dat 'Tate' (= borstvoeding) had hij te danken aan het feit dat hij als peutertje, dat al lopen en praten kon, nogal eens naar het werkhuis van zijn moeder kwam en bij de deur riep: "Volk! Is mem hjir ek?" En als er dan bevestigend geantwoord werd kwam hij binnen en vroeg: "Mem, kin mem mij wat tate jân?" Zijn moeder knoopte dan het jak los en gaf hem de borst.
      Een tweede: een vrouw, ene Grietsje, is door het leven gegaan als Grietsje Gleujnbanend. Iemand had ooit bij haar aan de deur gestaan terwijl hij haar binnen hoorde razen omdat het water maar niet wilde koken. Ze riep toen: "Siere sist, as sist ek gleujnbanend bij de loft op fleane!" En jawel, haar bijnaam was geboren.
      Een derde: Gjerrit Goedenavond. Bij terugkeer van een avondlijk bezoek aan Moddergat liep die Gjerrit op met enkele andere mannen. Op een gegeven moment stak Gjerrit zijn hand op en riep: "Goedenavond!" Hij bleek dit geroepen te hebben naar een vogelverschrikker op het schemerduistere veld, en zo is hij zijn verdere leven vast blijven zitten aan de bijnaam 'Goedenavond'.
      Bij voorbaat dank voor een reactie op mijn vraag over die toegevoegde naam.
      Met een vr. groet,
      Jelly
      jelly.vddj@...

    • Jaap Ruiter
      Message 2 of 13 , Jun 30, 2005
        Hallo Jelly,

        ik heb in mijn familie ook een geval als bij jou. Jan Wiegertjes (en
        zijn broers en zusters) kreeg als 'patroniem' de voornaam van zijn
        moeder, omdat zijn vader al vroeg was overleden. Dus het kwam meer voor.
        Het zou misschien ook kunnen als er op het dorp al een Jan Annes was?
        Uit je verhaal is op te maken dat je vroeger, voordat je er erg in had,
        al een bijnaam toebedeeld kreeg...

        Groeten Jaap Ruiter
      • Jelly van Dijk
        Message 3 of 13 , Jun 30, 2005
          Dank, Jaap, voor je toelichting. In jouw geval lijkt het me voor de hand te
          liggen, omdat de kinderen al vroeg vaderloos waren. In mijn geval heeft de
          vader (Anne) zijn vrouw (Jeltje) nog meer dan veertig jaar overleefd (hij is
          97 jaar geworden; zij even in de vijftig). Aan de mogelijkheid dat er al een
          Jan Annes op het dorp was heb ik ook gedacht. Dit zou verklaren dat bij de
          andere zeven kinderen uit het gezin de toevoeging 'Jeltjes' niet gebruikt
          werd. Een mogelijkheid zou ook nog kunnen zijn dat het algemeen bekend was
          dat mijn vader het zogeheten 'lievelingetje' van zijn moeder was. In dat
          geval zou het een plagerige bijnaam kunnen betreffen.
          Vr. gr., Jelly

> [...]
          > Het zou misschien ook kunnen als er op het dorp al een Jan Annes was?
          > Uit je verhaal is op te maken dat je vroeger, voordat je er erg in had,

        • Appy de Vries
          Message 4 of 13 , Jun 30, 2005
            Jelly;
            jouw Jan Jeltjes kan ook een natuurlijke zoon
            van Jeltje zijn; voorbeeld Jan Elskes de Vries
            [moeder Elske de Vries,vader onbekend]
            also ook bij de burgerlijke stand ingeschreven!
            zelfs bij zijn huw.,werd hij zo genoemd in de akte.
            als ook zijn zus Aukje Elskes de Vries!
            groetjes Appy.

            Message 5 of 13 , Jun 30, 2005
              Wie weet er antwoord op deze vraag?

              Bij het invoeren voor Genlias kom ik in de akte 08-12-1823 van Bovenkarspel
              het volgende tegen:

              Simontje Kok, oud zeventig jaren
              wonende en overleden te Bovenkarspel
              geboren te Troule (Tronle, Froule of Fronle) in Vriesland
              sijnde gehuwd dogter van Feije Kok overleden te Woudsend en
              van Murkje Kok overleden te Troule in Vriesland etc. etc. etc.

              Ik dacht dat de omgeving van Woudsend me aardig bekent was, maar hoe
              heet/heette die plaats Troule/Tronle/Froule/Fronle nu precies (de heer
              Schotsman schreef dat niet helemaal duidelijk) en waar lag/ligt deze plaats?

              Het enige wat ik er zelf bij kan bedenken is de plaats Teroele.

              Mei freonlike groetnis,
              Jos Buisman
            • Jelly van Dijk
              Message 6 of 13 , Jun 30, 2005
                Appy toch! Ontneem me niet al mijn illusies! Zit ik al met een
                overgrootmoeder met twee 'voorkinderen' die de naam van de moeder (de Jong,
                zonder toevoeging overigens van 'Jeltjes', maar wel officieel vermeld als
                'onechte, onerkende kinderen') gekregen hebben, en nu zou mijn vader ook al
                een onbekende vader hebben... Nee hoor, mijn vader zit keurig als vijfde in
                de reeks van de acht kinderen - na Tjerk, Jacob, Anna en Akke, en voor
                Fokje, Anne en Renske - met de achternaam van hun vader, de Jong dus.
                Niettemin veel dank voor je reactie,
                m.v.g., Jelly
> [...]
                > [moeder Elske de Vries,vader onbekend]
                > also ook bij de burgerlijke stand ingeschreven!
                > zelfs bij zijn huw.,werd hij zo genoemd in de akte.

              • Hinke Woudt
                Message 7 of 13 , Jun 30, 2005
                  Lijkt mij ook Teroele en over het water (de Koevorde en de Welle), wat
                  vroeger gebruikelijk was, ligt dit vrij dicht bij Woudsend. Over de weg
                  moet je om de Koevorde heenrijden.

                  groet, Hinke

                  Jos Buisman schreef:

> [...]
                  > plaats?
                  >
                  > Het enige wat ik er zelf bij kan bedenken is de plaats Teroele.

                • Jos Buisman
                  Message 8 of 13 , Jun 30, 2005
                    Hallo Hinke,

                    Bedankt voor je reactie, ik zal maar Teroele invullen.
                    Misschien dat de ambtenaar de plaatsnaam ergens wel n's iets te snel gelezen
                    had of zou men het in die tijd misschien zo uitgesproken kunnen hebben?

                    Tja, als fervent fietser hebben het Koufurd en het P.M.-kanaal mij
                    regelmatig behoorlijk in de weg gelegen.
                    Met 'n schip midden op dat meer tijdens 'n onweersbui motorpech krijgen was
                    ook al niet zo'n jofel moment.

                    Maar de rest van de Súdwesthoeke, ja daar heb ik toch wel wat betere
                    gedachten bij:-)

                    Groetjes,
                    Jos

                    Jos Buisman schreef:

> [...]
                    > plaats?
                    >
                    > Het enige wat ik er zelf bij kan bedenken is de plaats Teroele.

                  • Hinke Woudt
                    Message 9 of 13 , Jun 30, 2005
                      Koevorde mooiste meertje van Friesland, tenminste als er niet te veel
                      boten zijn:-) en er kan je daar weinig gebeuren, behalve het kanaal is
                      het daar overal ondiep. Ik heb er leren zwemmen en een groot deel van
                      mijn jeugd er zomers doorgebracht.

                      Maar de uitspraak van Teroele is in het Fries zo dat je de e in ter
                      nauwelijks hoort, hooguit een zachte u (niet uu) klank. T'roele.

                      Groet, Hinke

                    • Jos Buisman
                      Message 10 of 13 , Jul 1, 2005
                        Blijkbaar heeft de ambtenaar dus opgeschreven wat hij dacht te horen.
                        Van T'roele naar Troule is dan nog maar 'n klein verschil, niet?

                        Is het niet altijd druk op het Koevorde dan?

                        Groetjes,
                        Jos

                        Jos Buisman schreef:

> [...]
                        > krijgen was
                        > ook al niet zo'n jofel moment.
                        >
                        > Maar de rest van de Súdwesthoeke, ja daar heb ik toch wel wat betere

                      • Hinke Woudt
                        Message 11 of 13 , Jul 1, 2005
                          Ja een kleinverschil, en ook de oe is wat een lang gerekte oe klank, dus
                          niet kort oe, maar ooee, kan zo geen Nederlands woord bedenken waar een
                          lange oe in voorkomt:-)

                          Tegenwoordig is het zomers niet meer leuk op de Koevorde, maar 20 jaar
                          en langer geleden (ruim 40 toen ik er leerde zwemmen) nog wel, heerlijk
                          rustig.

                          groet, Hinke

                          Jos Buisman schreef:

> [...]
                          > Van T'roele naar Troule is dan nog maar 'n klein verschil, niet?
                          >
                          > Is het niet altijd druk op het Koevorde dan?

                        • Jaap Ruiter
                          Message 12 of 13 , Jul 1, 2005
                            Hinke Woudt wrote:

                            > Ja een kleinverschil, en ook de oe is wat een lang gerekte oe klank, dus
                            > niet kort oe, maar ooee, kan zo geen Nederlands woord bedenken waar een
                            > lange oe in voorkomt:-)

                            Hallo Hinke,

                            ik wel : booeehh!

                            Groeten Jaap Ruiter
                          • Hinke Woudt
                            Message 13 of 13 , Jul 1, 2005
                              Jaap toch, ik schrik er van:-))

                              Maar dat is wel ongeveer de klank ja:-) Blijft moeilijk uitleggen hoe
                              plaatsnamen (namen in het algemeen) op zijn Fries worden uitgesproken,
                              dat wijkt soms behoorlijk af van de Nederlandse uitspraak.

                              groet, Hinke.