Schellings-ten Berge

  • Adri Stuart
    Message 1 of 5 , Jun 30, 2005
      Wie heeft er meer gegevens of zou voor mij aanvullende gegevens op willen
      zoeken van :

      Huwelijksakte Weststellingwerf, 1881
      Man: Adrianus Schellings
      Vrouw: Theodora ten Berge
      Datum: 11 juni 1881, akte nr. 77

      Met vriendelijke grroeten,
      Adri Stuart
      Message 2 of 5 , Jun 30, 2005
        Adri,

        Via Google vond ik een website http://members.home.nl/a.alink/genealogie/Alink/alink.htm
        waarop een dochter van dit echtpaar wordt vermeld: Wiebertha Catharina Schellings, geboren op 26-05-1887 te Beuningen, overleden op 14-08-1969 te Denekamp.

        Op http://www.erfgoeddenekamp.nl/details.asp?soort=persoon&id=20634&page=2&sort=voornaam&bladeren=persoon
        wordt melding gemaakt van twee dochters: de eerder gemelde Wiebertha Catharina en dan ook nog Johanna Theodora. Beide dames traden in Denekamp in het huwelijk.

        Theodora ten Berge lijkt in Weststellingwerf te zijn geboren:
        Geboorteakte Weststellingwerf, 1856
        Aangiftedatum 2 juli 1856, akte nr. 209
        Theodora ten Berge, geboren 1 juli 1856
        Dochter van Eise Eises ten Berge en Wybigje Jacobs van den Akker
        Wonende te Steggerda

        Ah, nu snap ik waar dat Wiebertha vandaan komt!
        Ik vermoed dat Adrianus Schellings afkomstig was uit de omgeving van Denekamp. Beuningen ligt een paar km ten Zuiden van Denekamp.

        Op Genlias vond ik een overlijden in 1905 van een Adrianus Schellings in Losser.
        En een huwelijk van nóg een dochter, t.w. Maria Antonia geboren ca 1886 in Losser. En van een zoon Ezechiel Johannes, geboren in Losser.

        Maar mogelijk is het bovenstaande al allemaal bekend.....

        Met vriendelijke groet,
        Nynke van den Hooven.

        Datum: 11 juni 1881, akte nr. 77

        Met vriendelijke grroeten,
        Adri Stuart
        <knip>

      • van 't Zet
        Message 3 of 5 , Jun 30, 2005
          Datum: 11 juni 1881, akte nr. 77

          kindern uit dit huwelijk zijn: Wiebertha Catharina geboren omstreeks 1886 te Losser
          en Johanna Theodora geboren 22-11-1891 te Losser.
          toets Adrianus Schellings in op google en Denekamp en je vind nog meer informatie over dit gezin.
          ( erfgoed Denekamp)
          Een van de dochters was gehuwd met Alink de andere met Siemerink
          Carla

        • Adri Stuart
          Message 4 of 5 , Jun 30, 2005
            Nynke,

            Bedankt voor je aanvullingen. Ik had inderdaad al de genoemde kinderen en
            nog meer, maar wilde graag meer weten over de voorouders. Dat had ik er niet
            duidelijk bij gezet.

            Ik heb nu:
            I Adrianus SCHELLINGS, overleden 1905 te Losser.

            Gehuwd op 11-06-1881 te Weststellingwerf met Theodora ten BERGE, 24 jaar
            oud, geboren op 01-07-1856 te Weststellingwerf, overleden 1924 te Losser,
            wonende te Steggerda, dochter van Eise Eises ten BERGE en Wybigje Jacobs van
            den AKKER.

            Uit dit huwelijk:

            1. Martha Antonia SCHELLINGS, geboren 1886 te Losser.

            Gehuwd op 04-05-1908 te Denekamp met Johannes Hendrikus MENSINK, geboren
            1876, zoon van Hendrikus MENSINK en Euphemia Maria BEKHUIS.

            2. Wiebertha Catharina SCHELLINGS, geboren op 26-05-1887 te
            Beuningen (Losser), overleden op 14-08-1969 te Denekamp op 82-jarige
            leeftijd.

            Gehuwd op 25-jarige leeftijd op 23-05-1913 te Denekamp met Johannes
            Leonardus Albertus ALINK, 30 jaar oud, loodgieter, geboren op 26-04-1883 te
            Lonneker. Geboren in de buurtschap Noord-Eschmarke, gemeente Lonneker.
            Overleden op 12-04-1937 te Denekamp op 53-jarige leeftijd, zoon van Johannes
            Antonius ALINK en Maria BOSMAN.

            3. Johanna Theodora SCHELLINGS, geboren op 22-11-1891 te Losser.

            Gehuwd op 26-jarige leeftijd op 08-07-1918 te Denekamp met Cornelis Josephus
            Johannes SIEMERINK, geboren 1888 te Oldenzaal, zoon van Hendrikus Hermanus
            Maria SIEMERINK en Johanna Maria de JONG.

            4. Theodora Catharina SCHELLINGS, geboren op 10-12-1898 te Losser.
            Komt op 17 febr 1925 naar Bemmel vanuit Losser.

            Gehuwd op 25-jarige leeftijd op 05-12-1924 te ? Echtgenoot is Hendrikus
            Engelbertus (Harrie) JANSSEN, 30 jaar oud, bakker, geboren op 27-05-1894 te
            Bemmel. Woonde op adres A174; A198; A217. Zoon van Johannes Hendrikus
            JANSSEN, landbouwer; bakker(o), en Wilhelmina Adriana van de SAND.

            5. Ezechiel Johannes SCHELLINGS, geboren te Losser.

            Gehuwd op 26-08-1919 te Gilze en Rijen met Francisca Petronella THEEWES,
            geboren te Gilze Rijen, dochter van Guillielmus Adrianus THEEWES en
            Petronella Johanna PEETERS.

            Als je in Genlias kijkt naar de Schellings dan komen die vooral voor in het
            zuiden. In Overijssel is verder terug niets te vinden vermoed ik. Ezechiel
            Johannes huwt in Gilze en Rijen en daar zitten meerdere Schellings, dus kan
            hij wel eens uit die buurt komen. Ik hoop dat bij zijn huwelijk in
            Weststellingwerf daarover iets te vinden is. Genlias en Tresoar geven
            daarover geen informatie.

            mvg Adri

            Datum: 11 juni 1881, akte nr. 77

            Met vriendelijke grroeten,
            Adri Stuart
            <knip>
          • p.nijholt
            Message 5 of 5 , Jun 30, 2005
              Adri,
              In mijn bestand komt voor Eise Alberts die op 4 mei 1754 in Oldeholtpa
              trouwt met Trijntje Roelofs. Zij krijgen tien kinderen waaronder Theodora
              (Tjeertje), gedoopt in 1758 in Steenwijkerwold(Op het Woud) en overleden
              in Steggerda 11april 1841. Zij trouwde 6 juli 1801 in de kerk (rk) met Frits
              Sjieuwerts Nijholt. Wellicht een lijntje naar de voorouders van je Theodora?
              gegroet Peter.