Eijer

  • A. Eijer
    Message 1 of 24 , Jun 20, 2005
      Hallo, ik ben nieuw in deze groep maar doe al jarenlang onderzoek naar de naam Eijer. Twee mannen van deze familie zijn echter met de noorderzon vertrokken en tot op heden heb ik over beide alleen maar de geboortegevens. Het gaat om Homme en Hielke Molles Eijer zonen van Molle Arents en zijn tweede vrouw Akke Hommes de Vries. Homme is geboren in Jubbega op 7 maart 1823 en Hielke op 25 augustus 1828 ook in Jubbega. Hielke heeft een korte relatie gehad met Grietje Jacobs Bethlehem ( geboren in Lippenhuizen op 12-10-1815 en overleden op 24 april in Oldeboorn. Hielke en Grietje kregen een dochter Akke Hielkes (Geb. Jubbega 8-11-1853 en aldaar overleden op 19-2-1857 als dochter van Hielke en Grietje). Na 1857 ontbreekt van beide mannen ieder spoor. Zijn er mensen die deze namen ergens zijn tegengekomen.

      Ate Eijer

    • Appy de Vries
      Message 2 of 24 , Jun 20, 2005
        Ate;
        welkom in de group!
        ''Personele Omslag ''[Jubbega]
        1821,huisnr.135
        Molle Arends Eijer [arbeider] in 1822 huisnr. 82.
        ik weet dit lost jouw probleem niet op,
        maar heb je de bev.Reg. van Jubbega al ingezien?
        heb de fam.Homme de Vries al eens gevolgd,[Akke haar fam.]
        voor Jan de Vries illias20042000@...
        misschien weet hij meer!
        maar ik wil ook voor jouw kijken [Donderdag],
        groetsjes Appy.

        Message 3 of 24 , Jun 20, 2005
          Appy, alvast bedankt. Ik heb al contact gehad met de door jouw genoemde Jan
          de Vries en ook heb ik de bevolkingsregisters al doorgewoeld. Hielke en
          Grietje Jacobs Behlehem woonden in in 1850 op nr 96 samen met Akke Hielkes
          maar ook een Jacob (geboren op 4-12-1848als de zoon van Grietje Jacobs
          Bethlehem) en een Molle Bethlehem ( geboren op 26-5-1851) Tien jaar later
          woonden alleen nog Grietje en Molle Bethlehem op dit huisnummer. In 1866
          verhuisde Molle naar Boornbergum en op 19-5-1871 verhuisde Grietje naar
          Oldeboorn. Waar voornoemde Jacob is gebleven is onduidelijk. Molle trouwde
          in 1872 met Grietje Vissia.

          Ate

          Message 4 of 24 , Jun 20, 2005
            Hallo Ate,
            Tot 1962 woonde ik in Amsterdam. Op de middelbare school zat bij mij in de
            klas een jongen met de naam Klaas Eijer.
            Missschien heeft het zin de voelhorens in die richting uit te steken.
            Groeten Teus

[...]

            Download de gratis www.SPAMfighter.com vandaag nog!
          • P. Schakel
            Message 5 of 24 , Jun 24, 2005
              hr Eijer
              welkom to the club
              ja ik heb er een paar en die wonen dan in een schip te Oosterlitten
              de namen Molle en homme komen er in voor
              laat mij weten of het iets voor je is
              vr gr P Schakel

              Message 6 of 24 , Jun 24, 2005
                Mijnheer of mevrouw Schakel, ik ben best geinteresseerd in deze beide
                mannen. Veel Eijers waren in het verleden schipper. Rond 1800 is een Eijer,
                Molle Annes, voor de 2e keer getrouwd. Veel nazaten uit vooral het 2e
                huwlijk waren later schipper. De beide verdwenen personen, Homme en Hielke,
                stammen uit het eerste huwlijk maar ik ben benieuwd wie de door u genoemde
                Homme en Molle zijn.

                Ate Eijer
                > ja ik heb er een paar en die wonen dan in een schip te Oosterlitten
                > de namen Molle en homme komen er in voor
                > laat mij weten of het iets voor je is
                > vr gr P Schakel

              • Appy de Vries
                Message 7 of 24 , Jun 24, 2005
                  Ate;
                  heb Hylke en Homme nog niet gevonden!
                  Grietje Jacobs had ook nog een dochter Geeske
                  geb.02-03-1841te Jubbega,gehuwd 21-05-1869
                  [Utingeradeel akte16] met Harmen Eit Piersma [32j]
                  zoon van Eit Piers Piersma en Trijntje Hendriks de Boer.
                  er worden in 1848 twee Jacob Bethlehems geboren en
                  zijn ook alle twee in1866 overleden.[17j]
                  zal donderdag de aktes nakijken,
                  van Grietje haar broer Auke is de andere Jacob!
                  en ook ga ik verder speuren naar H.en H.
                  je hoort nog van mij!
                  groetsjes Appy.

                  Message 8 of 24 , Jun 26, 2005
                    Appy, Uit overlevering is mij vertelt dat de beide mannen, Homme en Hielke
                    uit Jubbega vertrokken zijn nadat hun vader voor de 2e keer trouwde in 1847
                    met Immigjen Roels Braam. Geeske Bethlehem is overleden op 19-12-1906. Ze
                    vertrok op 12-5-1861 naar Terwispel

                    Ate

[...]

                    8

                    c.. Your use of Yahoo! Groups is subject to the Yahoo! Terms of
                    Service.

                  • Appy de Vries
                    Message 9 of 24 , Jun 26, 2005
                      Ate;
                      ik heb een vraagje aan jouw;
                      heb je de ''loop der bevolking'' ook
                      gevolgd? tussen 1840 en 1850,misschien
                      zit daar nog wat info!
                      zo niet,zal ik dat nog even checken?
                      it is hwat yn.e Kompenije fynst ek net?
                      groetsjes Appy.

                      Message 10 of 24 , Jun 30, 2005
                        Ate en Jan ;
                        Inschrijvings register Militie
                        1842 ; volgnummer 52. militiekanton 11.
                        Homme Molles Eyer geb.06-02-1823 Jub.Sch.
                        zonder beroep ,zich zelf ingeschreven,
                        woont bij zijn ouders.

                        1847; volgnummer 66.militiekanton 11.
                        Hylke Molles Eyer geb.23-08-1828.Jub.Sch.
                        zonder beroep ,heeft zich zelf ingeschreven,
                        woont nog bij zijn ouders.
                        nu de vraag waar en hoe lang zijn
                        ze in dienst geweest zijn!
                        dat nog niet gevonden,dus in feite nog spoorloos!
                        maar ik ga door !!!
                        groetsjes Appy.

                        Message 11 of 24 , Jun 30, 2005
                          Appy, bedankt voor jouw zoeken. Hiermee wordt een klein tipje van de sluier
                          opgelicht. Mooi dat je nog even verder wil zoeken.

                          Ate

[...]

                          Het archief van deze lijst voor Friese genealogen met daarin alle
                          sinds

                        • jan de Vries
                          Message 12 of 24 , Jun 30, 2005
                            Appy,
                            Ook bedankt! Er waren verschillende militieregisters voor zover ik weet; ook voor daadwerkelijke dienstuitvoering en evt. afkeuring ed. Zal dit eens navragen in Hoogeveen; hier heeft Anneke Pol-Snippe en haar man veel werk van gemaakt.
                            Als Homme in 1843 op zijn 20e jaar in dienst ging, zou hij er in 1848 weer uitkomen (er werd 5 jaar gediend!). Als dit zo is, dan zou Hylke waarschijnlijk uitstel tot 1849 krijgen ivm met "broeder in dienst". Dit nav eigen onderzoek in mijn familie, en de resultaten van Anneke Pol betreffende Hoogeveen.

                            Weet niet of dit wat toevoegt, maar toch...

                            Overigens voor Ate:
                            Nog iets teruggehoord van het bericht van Homme en Molle in een schip in Oosterlitten?

                            groetjes,
                            Jan de Vries
                            Hoogeveen

                            http://genealogy-de-vries.tk

                            Message 13 of 24 , Jun 30, 2005
                              Jan, nee maar vele Eijers waren schippers. Ik ken wel een Molle Gooitens
                              Eijer die tot 1880 in die omgeving woonde. Hij is gestorven op 9-2-1880 in
                              Franeker.

                              Ate

                              Message 14 of 24 , Jul 1 7:14 AM
                                Jan;
                                blijft de vraag; als je je inschrijft, waar en bij welk onderdeel wordt je dan ingedeeld,dat wordt toch ergens
                                genoteerd? [in den Haag misschien] of Leeuwarden
                                in dit geval?
                                een domme vraag misschien,maar ik ben dan ook
                                Pacifist! [ in het bezit van een zilveren gebroken geweertje!!]
                                groetjes Appy.

                                Message 15 of 24 , Jul 24 5:11 AM
                                  Hoi, wie heeft informatie over Adolf een zoon van Wemmigjen Adolfs en Douwe Annes Eijer. Adolf werd op 27-5-1764 gedoopt in de Cuinre. Douwe Annes en Wemmigjen Adolfs traden op 28-8-1763 in deze plaats in het huwlijk. Douwe Annes Eijer, een zoon van Anne Cornelis Eijer en Grietje Douwes, was toen al weduwnaar. Ook informatie over deze Douwe Annes, schipper en overleden op 4-1-1813 te Jubbega Schurega, is welkom. Net als informatie over een broer van Douwe, Jolke Annes, die op 18-10-1750 in Kortezwaag werd gedoopt.

                                  Ate Eijer

                                • Cor
                                  Message 16 of 24 , Jul 29 7:25 AM
                                    Ate,

                                    Volgens akte 1 Mairie Mildam:

                                    Aangifte 14-02-1813, + 03-02-1813 in de Compagnie van Schurega.

                                    Douwe Annes Eijer oud schipper oud 90 jaar, gealimenteerde.

                                    Wonende in de Kuinre canton Vollenhove nalatende 1 dochter van wijlen zijn vrouw Wommigjen Adolfs.

                                    Gr. Cor Seinstra

                                    Message 17 of 24 , Aug 6, 2005
                                      Hallo, ik doe al jarenlang, sinds 1980, onderzoek naar de stamboom van de Eijers in Fryslan. Vooral in het begin heb ik niet alle bronnen goed genoteerd. Nu heb ik staan dat op 23-6 -1796 in Hoornsterzwaag geboren is Gooitsen zoon van Molle Annes Eijer en Swaantje Gooitsens ( zijn huishoudster en of 2e vrouw). Deze Gooitsens is op 1-1-1797 gedoopt. In 1817 heet hij plots Gooitsens Tjirgers. Nu vraag ik mij af waar deze toevoeging vandaan komt. Gooitsens Tjirgers Eijer was schipper koopman en is twee keer getrouwd geweest. Eerst met Christine Klazes van der Woude en vervolgens met Geertje Meikes Eltsema. Bij zijn 2e huwlijk in 1850 wordt aangegeven dat Gooitsen een zoon is van Zwaantje Gooitsens. Molle Annes wordt dat niet meer vermeld. Wie is ergens in de boeken de toevoeging Tjirgers bij de naam van Gooitsen Eijer tegengekomen.

                                      Ate

                                    • Appy de Vries
                                      Message 18 of 24 , Aug 6, 2005
                                        Ate;
                                        zal ik a.s.Donderdag deze akte even inzien?
                                        of is de inhoud jouw wel bekend?
                                        Gooitzen Tjirger Eyer
                                        geh.30-03-1817 te Schoterland
                                        Christina Klazes van der Woude Aktenr.14
                                        misschien meer duidelijkheid!
                                        hij trouwt 2 met de schoonmoeder van zijn zoon Malle[Molle] ,maar dat weet je zeker wel?
                                        groetsjes Appy.

                                        Message 19 of 24 , Aug 6, 2005
                                          Appie, ja graag. Ik vermoed dat in de bijlage van het huwlijk van Gooitsen
                                          met Christina Klazes iets over de toevoeging Tjirgers staat vermeld. Maar
                                          wat bedoel je met hij trouwd met de schoonmoeder van zijn zoon Molle ( Malle
                                          is een waarschijnlijk een keer een verkeerde spellingswijze geweest). Deze
                                          zoon, van Gooitsen en Christina Klazes van de Woude, trouwd op 12-5-1853 met
                                          Riemke Jans van der Plaats

                                          Ate
                                        • Appy de Vries
                                          Message 20 of 24 , Aug 6, 2005
                                            Ate;
                                            Baarderadeel Huwelijk12-05-1854
                                            Malle [Molle] Gooitzens Eyer [20j]
                                            geb.te Leeuwarden z.v. Gooitzen Tjirger Eyer en
                                            Christina Klases v.d.Woude [overl.05-05-1849 B.deel]
                                            en
                                            Riemke Jans v.d. Plaats [19j]geb.Oosterlittens
                                            d.v. Jan Hendrik van der Plaats en GEERTJE MEIKES
                                            ELSMA.
                                            dan; Gooitzen Tjirgers Eyer [54j] getrouwd 02-11-1850
                                            [akte 25 Baarderadeel]geb.Oosterlittens?
                                            GEERTIE MEIKES ELSMA [46j] geb.Winsum
                                            d.v.Meike Jacobs en Rinske Pieters.
                                            wat denk je ervan?
                                            gr.Appy.

                                            Message 21 of 24 , Aug 6, 2005
                                              Ate;
                                              Jan Hendrik van der Plaats overl.10-04-1847 te
                                              Franeker bladnr.26 [gehuwd]
                                              dus bij het huw. van Molle en Riemkje [1854] waren
                                              Gooitzen {weduwnaar] en Geertje [ weduwe]!
                                              Appy.

                                              Message 22 of 24 , Aug 6, 2005
                                                Appy, dat was mij onbekend. Ik noteer alleen de directe gegevens van mensen
                                                met de naam Eijer.

                                                Ate
                                              • jan vanderschaaf
                                                Message 23 of 24 , Aug 7, 2005
                                                  >From: "A. Eijer" <ateeijer@...>
                                                  >To: <Friesland-genealogy@yahoogroups.com>
                                                  >Subject: Re: [Friesland-genealogy] Eijer
                                                  >Date: Sun, 7 Aug 2005 08:09:19 +0200
                                                  >
                                                  >Appy, dat was mij onbekend. Ik noteer alleen de directe gegevens van mensen
                                                  >met de naam Eijer.
                                                  >
                                                  >Ate

                                                • Appy de Vries
                                                  Message 24 of 24 , Aug 12, 2005
                                                    Ate;
                                                    bkn.4168 akte 18 [Schoterl.]
                                                    Molle Annes Eijer oud 83j zonder bedrijf,wonende
                                                    in de Compagnie op de limiten van Schoterland en Opsterland ,nalatende zijn huisvrouw Zwaantje
                                                    Gooitsens en één kind .bij deselve en benevens
                                                    nog 2 kinderen bij Berendje Arends in echte verwekt,
                                                    op de 7de der maand Oct. des namiddags 5 uren in de
                                                    Compagnie huisnr. _ ?
                                                    dan;
                                                    huwelijk 30-03-1817 bkn.4082 akte 14. [Schoterl.]
                                                    Gooitsen Tjirgers Eijer oud 20 jaar geb.en won.
                                                    Compagnie van Jubbega ,minderjarige zoon van
                                                    Zwaantje Gooitsens,thans huisvrouw van Molle Annes Eijer ,arbeider aldaar met toestemming vanzijn moeder,blijkens Akte van consent door deselve met hare man gesterkt,in dato den 24ste Maart laatstleden
                                                    voor den notaris Kool van Heerens te Heerenveen
                                                    en getuigen gepareerden den 29ste aanvolgende aldaar geregistreerd.
                                                    bruidegom ter eene en;
                                                    Cristine Klazes v.d. Woude 23 jaar arbeidster,geb.en won. Compagnie meerderj.d.v.
                                                    Klaas Hendriks v.d. Woude,afwezig en opgesloten
                                                    in de gevangenis te Vilvorde op de grenzen deses Rijks.
                                                    en van Geertje Anthonius arbeidster ,wonende op de Smilde ,landschap Drente ,met toestemming van derselve haar moeder ingevolge Akte van consent,almede op de 24ste Maart voorgenoemden Notaris en getuigen,
                                                    verledenen? 28ste aanvoegen als worden geregistreerd.
                                                    bruid ten andere zijde.[misschien in tresoar nakijken?]

                                                    zo staat geschreven Ate, misschien was Gooitsen een voorkind en is Tjirger gewoon een tweede naam ?
                                                    dan;
                                                    Molle Annes en Berendje Arends
                                                    dochter;
                                                    Grytje Molles 01-07-1788 Lippenhuizen