G. Jans Vos

  • Dhr. J. Vos
    Message 1 of 1 , Nov 6, 2000
      Hallo,

      Om even terug te komen op de familienamen..ja, ook ik heb het als zeer lastig ervaren, dat veelal bij de dopen de familienamen niet werden vermeld. Toch ook ik heb reeds meerdere malen geconstateerd dat er in de doopboeken familienamen werden vermeld ver voor 1811. Zo kan ik me de doop herinneren van mijn voorouder Hiltje Andries. Zij werd te Donkerbroek gedoopt. In het doopboek staat het volgende vermeld: geboren op 't Oost van 't dorp Oosterwolde, gedoopt 18.09.1729 te Donkerbroek.Bij deze doop staat vermeld, dat zij een dochter is van Andries Lammerts Huisman en Meintje Pieters. Ook tijdens het tweede huwelijk van mijn voorvader Lamert Folkerts met Geesje Jans Vos in Diever op 15.05.1803. De vrouw droeg toen reeds de familienaam "Vos". In de mannelijke lijn ben ik tot nu toe de naam "Vos" nog niet weer tegengekomen. De kinderen van Lamert Folkerts zijn eerste huwelijk, dragen later ook allerhande verschillende familienamen na 1811. De vrouw uit het eerste huwelijk was Grietje Jans Fokken.

      Ik heb inmiddels een vermoeden uit welk gezin Geesje Jans Vos afkomstig is.

      Ik denk, dat zij een dochter was van: Jan Vos en Aaltijn Willems. Dit was het enige gezin met als vader Jan Vos wat ik in die periode in Smilde e.o. aantrof in GenLias.

      Ik heb het hele doopboek van Diever doorgespit en ben slechts drie kinderen van dit echtpaar tegengekomen, t.w.: Lammert Jans Vos, gedoopt 28.04.1771 te Diever

      Have Jans Vos, gedoopt 08.01.1774 te Diever

      Grietjen Jans Vos, geb. 10.04.1777, ged. 13.04.1777 te Diever

      Volgens de overlijdensakte van Geesje Jans Vos is zij geboren op 20.02.1764 te Smilde. Ik ga ervan uit, dat de geboortedatum wel aardig correct zal zijn. Haar doop is echter in Diever en Norg niet te vinden. Iemand anders heeft voor mij reeds het doopboek van Kloosterveen geraadpleegt. Vermoedelijk is zij elders geboren en ik denk uiteraard aan de provincie Friesland. Wie van U kan mij vertellen waar zij vandaan komt?

      De naam Vos werd niet bij alle dopen gebruikt. De ene keer stond er bijvoorbeeld zoon van Jan en Aaltijn Willems.

      VRAAGJE: HEEFT IEMAND OOK (BIJV. EEN BEWERKTE VERSIE) VAN HET DOOPBOEK VAN DONKERBROEK/OOSTERWOLDE TE KOOP???

      Ik hoop, dat iemand iets weet.

      Jan Vos, Heiloo (N-H).