Re: [Friesland-genealogy] Koop Harmens Mast, een Don Juan in Friesland?

  • Hinke Woudt
    Message 1 of 13 , Jun 3, 2005
      Hallo Wiecher,

      Is Koop niet gewoon een getuige of aangever van het kind? Kan een foute
      invoer zijn, een mailtje naar Tresoar hierover kan misschien al helpen.

      groet, Hinke Woudt-Westra.

    • Jaap Ruiter
      Message 2 of 13 , Jun 3, 2005
        Hallo Wicher,

        interessant verhaal. Ik kan je niet helpen, alleen heb ik de doopdatum
        van Koop voor je : 27/6/1796 Terband. Zijn vader was doopsgezind
        gedoopt op 1/2/1784 in Heerenveen.

        Groeten Jaap Ruiter
      • ponne39meppel
        Message 3 of 13 , Jun 3, 2005
          Beste Hinke,
          Wat een ontnuchterende opmerking, maar je zou best eens gelijk
          kunnen hebben!
          Wiecher Ponne

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Hinke Woudt

        • Folkert Breitsma
          Message 4 of 13 , Jun 3, 2005
            Wiecher (en Hinke),

            Een paar maand geleden kwam ik tot een dezelfde conclusie bij een onderzoek naar een van mijn voorouders - Tresoar onderzoek leverde het resultaat dat ene Molenaar kinderen had bij drie ongetrouwde vrouwen, en 9 kinderen bij zijn eigen vrouw. Mijn eerste reactie: Mijnheer Molenaar was aardig in de weer in het dorp :-). Na Tresoar was aangeschreven en de akten waren gecontroleerd bleek dat Molenaar de doktor was die de kinderen had verlost. Foutje bij de data 'entry'.

            Het is dus een goed idee om Hinke's advies te volgen en Tresoar aan the schrijven.

            Folkert Breitsma

            <h.woudt@h...> wrote:
> [...]
            foute
            > invoer zijn, een mailtje naar Tresoar hierover kan misschien al

          • ponne39meppel
            Message 5 of 13 , Jun 3, 2005
              Appy,

              Alvast bedankt!
              Ja, die Masten van de spookboerderij zijn wel familie van de door
              mij in opspraak gebrachte Koop Harmens Mast, maar wel heel
              verre...Ze stammen beide af van Koop Jochems Mast en Aaltje Jacobs
              Rose die zich in de 18de eeuw van Giethoorn in Oudehaske vestigden.
              Koop is een kleinzoon van hen en Hendrikje Mast die getrouwd was met
              Gerben Ponne stamt van hen af in de zesde generatie.

              Wiecher Ponne

              --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Appy de Vries
              <appydevries@p...> wrote:
              > Wieger;
              > wat een romantiek!!!
              > 16-06-2005 kan ik wel even voor jouw kijken,
              > heb jouw mailtje uitgeprint!
              > Koop zijn beroep kom ik ook wel achter!
              > is dit fam.van mijn ''spookboerderij?
              > groetjes Appy.
              > volgende week donderdag is mijn archief dicht,
              > [staking ambtenaren!]

              alle sinds 8 juli 1999 geposte berichten staat op

              naar:

              > c.. Your use of Yahoo! Groups is subject to the Yahoo! Terms
              of Service.

            • Hinke Woudt
              Message 6 of 13 , Jun 3, 2005
                Sorry Wiecher dat ik je mooie romantische verhaal zo wreed verstoor:-)

                groet, Hinke.

              • ponne39meppel
                Message 7 of 13 , Jun 3, 2005
                  Jaap,

                  Bedankt voor de doopdata. Ik ben bezig de familie Mast in kaart te
                  brengen. Heb je nog meer doopdata voor mij ?

                  Wiecher Ponne

                  --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Jaap Ruiter

                • Ad Rienks
                  Message 8 of 13 , Jun 3, 2005
                    Mijn oma, Trijntje Mast, zal zich in haar graf omdraaien, als ze hoort
                    van dit ondeugende familielid. En dat op die leeftijd!

                    Message 9 of 13 , Jun 3, 2005
                      Wiecher, Jaap,

                      Interessant, ik ben ook bezig met de familie Mast. Voorlopig alleen nog
                      via internet; Friesland en Overijssel loggen voor mij wat ver om er zo
                      maar heen te gaan vanuit Sliedrecht. Maar een paar weken terug zijn er
                      heel wat Masten de revue gepasseerd in e-mails van Egbert Lantinga en
                      Hinke Woudt. Hebben jullie dat gezien?

                      Ad Rienks

                      <j.a.ruiter@r...> wrote:
> [...]
                      doopdatum
                      > van Koop voor je : 27/6/1796 Terband. Zijn vader was doopsgezind

                      _____

                      ibe>

                      * Your use of Yahoo! Groups is subject to the Yahoo! Terms of
                      Service <http://docs.yahoo.com/info/terms/> .

                    • Hinke Woudt
                      Message 10 of 13 , Jun 3, 2005
                        Ik heb wel wat Mast(en) in mijn bestand, maar geen doopdata, niet
                        uitgebreid onderzoek naar gedaan en dus vooral BS gegevens waarvan ik
                        maar enkele aktes ook werkelijk heb ingezien. Omdat ik meer 'verveners'
                        in mijn bestand heb kom je ook bijna altijd wel een Mast tegen:-)

                        Ik heb ze nu niet allemaal nagekeken maar zag toevallig bij één een
                        opmerking staan: Pieter Hanzes Mast geb. 17-08-1845 Terband, overl.
                        21-07-1928 Nijehaske, zn.v. Hans Harmens Mast en Janke Jans van der
                        Schaar, tr. 07-06-1870 Haskerland Arendje Jans Scholten, geb. 06-06-1847
                        Oudehaske, overl. 19-11-1932 Nijehaske dr.v. Jan Harmens Scholte en
                        Aaltje Idzes Klompmaker. Geboorte, huwelijk, overlijden en ouders van
                        Pieter uit het Kwartierstatenboek Koggenland waarin ook een foto van dit
                        echtpaar.
                        (NB van de fam. Scholten heb ik wel meer gegevens, ook van Klompmaker
                        wel wat en dus nog een aantal Mast)

                        Groet, Hinke Woudt- Westra (kleindochter van Hendrikje Scholten)