Koop Harmens Mast, een Don Juan in Friesland?

  • ponne39meppel
    Message 1 of 13 , Jun 3, 2005
      Lijstgenoten,

      Ik stuitte op een merkwaardige zaak.

      Koop Harmens Mast
      * ca 1796, + Aengwirden, 11-02-1871 (74 jaar, ongehuwd)
      zoon van Harmen Koops Mast en Trijntje Harmens Klaver

      Op 12-03-1856 komt in Aengwirden een levenloze zoon ter wereld van
      Koop Harmens Mast en Willemina Berends Haverteep(en).
      Willemina Berends Haverteep(en) was gehuwd met Johannes Stevens Hoogma
      (Aengwirden, 19-08-1854 (nr. 21))en ze hadden in 1856 al een dochter
      die geboren was op 22-05-1855. Later zouden nog vier kinderen volgen
      (1857, 1858, 1860 en 1862).

      Op 20-06-1857 komt in Aengwirden een dochter ter wereld van Koop
      Harmens Mast en Aaltje Noyon. Zij krijgt de naam Remelia Geertruida
      Catharina Mast.
      Aaltje Noyon (* Harlingen, 10-06-1819)was een dochter van de jurist
      Tarquinius Johannes Noyon en Baudina Elisabeth Stinstra. Ze was te
      Harlingen gehuwd op 27-04-1843 met Frederik Hessel van Beyma thoe
      Kingma (1818-1899), advocaat te Heerenveen, secretaris, en in 1851
      burgemeester van Aengwirden. Zij zouden zeven kinderen krijgen (1844,
      1845, 1847, 1849, 1852, 1855 en 1860).
      Remelia Geertruida Catharina overlijdt op 27-04-1874 op 16-jarige
      leeftijd en in haar overlijdensakte draagt ze inmiddels als achternaam
      Van Beyma thoe Kingma.

      Was Koop Harmens Mast een soort Don Juan? Als ongetrouwde man verwekte
      hij kinderen bij twee getrouwde vrouwen, van wie er zelfs een de vrouw
      van de burgemeester van zijn grietenij (gemeente) was. Was zij een
      tweede Lady Chatterley en Koop haar 'Lover'? Wat zou het beroep van
      Koop zijn geweest, tuinman?

      Is hier eerder over geschreven? Als zoiets gebeurt in een
      burgemeestersfamilie moet daar toch wel enige ophef over geweest zijn?
      Wie wil de geboorteakte van de dochter van Koop en Aaltje eens
      inkijken om te zien of daar nog aanvullende informatie in staat? Ook
      de overlijdensaktes van de twee kinderen van Koop zouden nog iets
      extra's kunnen opleveren.

      Wiecher Ponne
    • Egbert de Hoop V
      Message 2 of 13 , Jun 3, 2005
        Laat ik nou altijd gedacht hebben dat het aan mij lag maar het blijkt dat het gewoon aan onze genen (ligt)
        Gr vanuit een zonig (broeierig)Leiden

        Egbert de Hoop.

      • Appy de Vries
        Message 3 of 13 , Jun 3, 2005
          Wieger;
          wat een romantiek!!!
          16-06-2005 kan ik wel even voor jouw kijken,
          heb jouw mailtje uitgeprint!
          Koop zijn beroep kom ik ook wel achter!
          is dit fam.van mijn ''spookboerderij?
          groetjes Appy.
          volgende week donderdag is mijn archief dicht,
          [staking ambtenaren!]

          Message 4 of 13 , Jun 3, 2005
            Hallo Wiecher,

            Is Koop niet gewoon een getuige of aangever van het kind? Kan een foute
            invoer zijn, een mailtje naar Tresoar hierover kan misschien al helpen.

            groet, Hinke Woudt-Westra.

          • Jaap Ruiter
            Message 5 of 13 , Jun 3, 2005
              Hallo Wicher,

              interessant verhaal. Ik kan je niet helpen, alleen heb ik de doopdatum
              van Koop voor je : 27/6/1796 Terband. Zijn vader was doopsgezind
              gedoopt op 1/2/1784 in Heerenveen.

              Groeten Jaap Ruiter
            • ponne39meppel
              Message 6 of 13 , Jun 3, 2005
                Beste Hinke,
                Wat een ontnuchterende opmerking, maar je zou best eens gelijk
                kunnen hebben!
                Wiecher Ponne

                --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Hinke Woudt

              • Folkert Breitsma
                Message 7 of 13 , Jun 3, 2005
                  Wiecher (en Hinke),

                  Een paar maand geleden kwam ik tot een dezelfde conclusie bij een onderzoek naar een van mijn voorouders - Tresoar onderzoek leverde het resultaat dat ene Molenaar kinderen had bij drie ongetrouwde vrouwen, en 9 kinderen bij zijn eigen vrouw. Mijn eerste reactie: Mijnheer Molenaar was aardig in de weer in het dorp :-). Na Tresoar was aangeschreven en de akten waren gecontroleerd bleek dat Molenaar de doktor was die de kinderen had verlost. Foutje bij de data 'entry'.

                  Het is dus een goed idee om Hinke's advies te volgen en Tresoar aan the schrijven.

                  Folkert Breitsma

                  <h.woudt@h...> wrote:
> [...]
                  foute
                  > invoer zijn, een mailtje naar Tresoar hierover kan misschien al

                • ponne39meppel
                  Message 8 of 13 , Jun 3, 2005
                    Appy,

                    Alvast bedankt!
                    Ja, die Masten van de spookboerderij zijn wel familie van de door
                    mij in opspraak gebrachte Koop Harmens Mast, maar wel heel
                    verre...Ze stammen beide af van Koop Jochems Mast en Aaltje Jacobs
                    Rose die zich in de 18de eeuw van Giethoorn in Oudehaske vestigden.
                    Koop is een kleinzoon van hen en Hendrikje Mast die getrouwd was met
                    Gerben Ponne stamt van hen af in de zesde generatie.

                    Wiecher Ponne

                    --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Appy de Vries
                    <appydevries@p...> wrote:
> [...]
                    > is dit fam.van mijn ''spookboerderij?
                    > groetjes Appy.
                    > volgende week donderdag is mijn archief dicht,

                    alle sinds 8 juli 1999 geposte berichten staat op

                    naar:

                    > c.. Your use of Yahoo! Groups is subject to the Yahoo! Terms
                    of Service.

                  • Hinke Woudt
                    Message 9 of 13 , Jun 3, 2005
                      Sorry Wiecher dat ik je mooie romantische verhaal zo wreed verstoor:-)

                      groet, Hinke.

                    • ponne39meppel
                      Message 10 of 13 , Jun 3, 2005
                        Jaap,

                        Bedankt voor de doopdata. Ik ben bezig de familie Mast in kaart te
                        brengen. Heb je nog meer doopdata voor mij ?

                        Wiecher Ponne

                        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Jaap Ruiter

                      • Ad Rienks
                        Message 11 of 13 , Jun 3, 2005
                          Mijn oma, Trijntje Mast, zal zich in haar graf omdraaien, als ze hoort
                          van dit ondeugende familielid. En dat op die leeftijd!

                          Message 12 of 13 , Jun 3, 2005
                            Wiecher, Jaap,

                            Interessant, ik ben ook bezig met de familie Mast. Voorlopig alleen nog
                            via internet; Friesland en Overijssel loggen voor mij wat ver om er zo
                            maar heen te gaan vanuit Sliedrecht. Maar een paar weken terug zijn er
                            heel wat Masten de revue gepasseerd in e-mails van Egbert Lantinga en
                            Hinke Woudt. Hebben jullie dat gezien?

                            Ad Rienks

                            <j.a.ruiter@r...> wrote:
> [...]
                            doopdatum
                            > van Koop voor je : 27/6/1796 Terband. Zijn vader was doopsgezind

                            _____

                            ibe>

                            * Your use of Yahoo! Groups is subject to the Yahoo! Terms of
                            Service <http://docs.yahoo.com/info/terms/> .

                          • Hinke Woudt
                            Message 13 of 13 , Jun 3, 2005
                              Ik heb wel wat Mast(en) in mijn bestand, maar geen doopdata, niet
                              uitgebreid onderzoek naar gedaan en dus vooral BS gegevens waarvan ik
                              maar enkele aktes ook werkelijk heb ingezien. Omdat ik meer 'verveners'
                              in mijn bestand heb kom je ook bijna altijd wel een Mast tegen:-)

                              Ik heb ze nu niet allemaal nagekeken maar zag toevallig bij één een
                              opmerking staan: Pieter Hanzes Mast geb. 17-08-1845 Terband, overl.
                              21-07-1928 Nijehaske, zn.v. Hans Harmens Mast en Janke Jans van der
                              Schaar, tr. 07-06-1870 Haskerland Arendje Jans Scholten, geb. 06-06-1847
                              Oudehaske, overl. 19-11-1932 Nijehaske dr.v. Jan Harmens Scholte en
                              Aaltje Idzes Klompmaker. Geboorte, huwelijk, overlijden en ouders van
                              Pieter uit het Kwartierstatenboek Koggenland waarin ook een foto van dit
                              echtpaar.
                              (NB van de fam. Scholten heb ik wel meer gegevens, ook van Klompmaker
                              wel wat en dus nog een aantal Mast)

                              Groet, Hinke Woudt- Westra (kleindochter van Hendrikje Scholten)