Re: [Friesland-genealogy] Koolstra

  • Cor
    Message 1 of 52 , Jun 2, 2005
      Hallo Ray.
      De gedachte van Nynke om de aktes te raadplegen heb ik vanmiddag gedaan.
      Dit heb ik gevonden:

      Dantumadeel akte 57 suppl. 3-5
      Wijbren Pieters Koolstra 45 jaar.
      * te Oudkerk, wonende en overleden te Rinsumageest, arbeider gehuwd met Gerritje Berends.
      Zoon van wijlen Pieter Wijbrens en van Janke ....... beide overleden.
      Nalatende 7 kinderen.
      Dantumadeel akte 2
      Gerritje Berends Toonstra * te Akkerwoude, wonende en overleden te Rinsumageest, oud 81 jaar.
      Dochter van Berend Toonstra en Grietje de nadere namen bij aangevers onbekend.

      Succes er mee van Cor Seinstra

      Ray,

      In de naamsaanneming van 1811 ( www.tresoar.nl ) komt de volgende
      inschrijving voor:

      Koolstra, Wybren Pieters, Giekerk
      kinderen Pieter 4, Beerend 1 1/2, Janke 6
      Mairie Oenkerk, fol. 51
      Dat is 'jouw' Wybren, neem ik aan.

      Er is echter ook nog de volgende inschrijving:
      Koolstra, Pieter Jans, Oudwoude
      Kinderen Wiebren 29, Akke 36
      Mairie Oudwoude, fol. 60v

      Aangezien Wiebren in 1826 op 45-jarige leeftijd overleed en dus in 1781 of
      1782 geboren is, zouden de bovenstaande Wiebrens heel goed één en dezelfde
      persoon kunnen zijn en zou Wiebrens vader Pieter Jans zijn geweest.

      Er is in Kollumerland geen overlijden voor een Pieter Jans Koolstra te
      vinden, echter wél:
      Overlijdensakte Kollumerland, 1817, aangiftedatum 13 maart 1817, akte nr. 18
      Pieter Jans, overleden 11 maart 1817, oud 68 jaar, zoon van Jan Pieters en
      Antje Pieters
      Deze Pieter zou dus omstreeks 1749 zijn geboren.

      Gezien de namen van Wybrens kinderen zou het voor de hand liggen dat Pieter
      Jans met een Grietje zou zijn getrouwd. Een combintie van een Pieter Jan heb
      ik niet gevonden, echter wel het onderstaand echtpaar dat als ouderpaar zeer
      aannemelijk is:
      Trouwregister Hervormde gemeente Oudwoude-Westergeest, 1778, DTB nr: 455,
      1740 - 1810
      Vermelding: Bevestiging huwelijk van 18 januari 1778, Oudwoude
      Man: Piter Jans, Oudwoude
      Vrouw: Janke Jans, Oudwoude

      Uiteraard zal het raadplegen van de aktes uitkomst over bovenstaande theorie
      moeten bieden.

      Met vriendelijke groet,
      Nynke van den Hooven.

      Message 52 of 52 , Nov 11, 2007
        Hello

        I am looking for the death date of the following people
        Hetje "Hetty" Koolstra born 16 Dec 1921 daughter of Jan Meinderts Koolstra and Baukje Jelkes Braaksma

        and she married Willem Bousema born 12 Nov 1923 like to get his death date as well he was a son of Anna Bousema and Roelfina BEEKMAN
        and any other information about this family
        thanks ray Koolstra