Hulp gevraagd bij Bernardus Boomsma

  • Feike Boomsma
    Message 1 of 3 , Jun 2, 2005
      Beste mede speurders,

      Ik doe al jaren onderzoek naar de Boomsma's, maar een aantal gegevens kan ik
      niet terug vinden.

      Bernardus is rond 1716 te Rotterdam geboren en wordt op 2-12 1737 burger van
      de stad Leeuwarden.
      Hij was daar statenbode en later winkelier.
      Op 15-9-1737 trouwt hij daar met zijn nicht Houkien Finck (Vinkhuis).
      Waarschijnlijk krijgen ze een kind die tijdens de geboorte komt te
      overlijden (30-5-1740), deze wordt begraven bij de Jacobijner kerk.
      Op 23-1-1746 trouwt Bernardus met Limpkien Lucas te Garijp.
      Wat is er met Houkien gebeurd, is zij tijdens de geboorte van haar kind
      overleden? Ik kan het niet terug vinden, wel vindt er op 28-3-1741 een
      boedelscheiding plaats waarin o.a. baby spulletjes worden beschreven.

      Bernardus krijgt twee kinderen een Pieter en een Hendrijna. De laatste is
      gedoopt op 24-11-1748 te Rottevalle.
      Volgens de overlijdens akte van Pieter zou hij rond 1746 geboren moeten zijn

      Nu vind ik bij mede genealogen op internet vaak een geboorte datum van
      23-1-1746, maar dit is de trouw datum van zijn ouders en het lijkt mij zeer
      onwaarschijnlijk dat hij op die datum gedoopt is.
      Zijn doop kan ik zelf nergens terug vinden.
      Ook het overlijden van zijn vader wat omstreeks 1748 plaats vond kan ik nog
      steeds niet vinden.
      Wie kan mij verder helpen of heeft hier de juiste gegevens over.
      M.vr.gr.

      Feike Boomsma

    • Annemarth Sterringa
      Message 2 of 3 , Jun 2, 2005
        Hallo Feike,

        Bij de digitale stamboom van Rotterdam vond ik een vader Pieter
        Boomsma die in 1714 een zoon Jan liet dopen
        *
        Dopeling Jan Boomsma
        Vader Pieter Boomsma
        Moeder Hendrina Gessing
        Getuige Balten Gessing
        Anna Gessing

        Plaats Rotterdam
        Datum doop 30-07-1714
        DTB Rotterdam inv. 29 Doop remonstrants
        *

        Helaas geen Bernardus gevonden maar de namen van Pieter en Hendrina
        passen in ieder vernoemingsschema:-)

        Groetjes,
        Annemarth Sterringa

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Feike Boomsma"

        <knip>
      • Feike Boomsma
        Message 3 of 3 , Jun 2, 2005
          Hallo Annemarth,

          Dat was mij reeds bekend, als ik onder Bomsman of Bonsman ga zoeken vind ik
          ook nog een aantal doodgeboren kinderen.
          Deze Pieter trouwt ook onder de naam Bonsma met Hendrina Gessing.
          Over deze Pieter is al veel bekend, ook van zijn zoon Bernardus, maar het
          gaat me echt om die data in mijn vorige mail.
          Groetjes,

          Feike Boomsma

          <feikeboomsma1215@h...> wrote:
> [...]
          beschreven.

          > Bernardus krijgt twee kinderen een Pieter en een Hendrijna.

          com/group/Friesland-genealogy

          To visit your group on the web, go to: