Oude grafstenen in Leeuwarder bos

  • Olga Jorritsma
    Message 1 of 11 , May 5, 2005
      Hallo,

      Tijdens een wandelingetje in het Leeuwarder bos kwamen wij op de heuvel een paar grafstenen tegen, vlak bij de tuinderijen, wie weet van waar deze stenen zijn? Het gaat hier om best wel oude stenen, waarvan sommigen nog goed te lezen zijn, anderen weer wat minder. Naar mijn mening staan er op sommigen wapens op, ik dacht dat de jongste ergens in 1800 was. Ik wil graag weten waar deze stenen vandaan komen en waarom die juist daar liggen.

      Olga

    • Kees Mollema
      Message 2 of 11 , May 5, 2005
        Beste Olga,

        Ik ben al een aantal keren op zoek geweest, maar kon het niet vinden, wel de
        geschiedenis er van, staat namelijk op de site van het Historisch Centrum
        Leeuwarden. Ik ben dus nieuwsgierig hoe ik er kan komen.

        Beschrijving:
        VII. De Westerkerk, c.1500-1826

        Sinds de verbouwing in 1991 tot Theater Romein, is de naam Westerkerk voor
        de voormalige kloosterkapel van de Grauwe Bagijnen in de Bagijnestraat
        voltooid verleden tijd. De geschiedenis van deze kapel gaat terug tot het
        begin van de 16de eeuw, toen als voortzetting van het onveilige - buiten de
        stadswallen gelegen - klooster Fiswerd, hier het St. Annaklooster verrees.
        Nadat de kapel als gevolg van de Alteratie van 1580 aan haar oorspronkelijke
        bestemming was onttrokken, kreeg het gebouw in 1619 weer een kerkelijke
        bestemming, maar nu voor de hervormde eredienst. Wegens gebrek aan fondsen
        kon pas in 1637 worden begonnen met de herinrichting. De verbouwing werd
        grotendeels bekostigd door de verkoop van graven, die 50 gulden per stuk
        moesten opbrengen. Blijkbaar waren zij zeer gewild, want in 1638 besluit de
        stadsraad, ‘dat de Bouwmeesters hondert enckelde blauwe graffsteenen in
        Holland sullen doen copen om daermee de Westerkercke te vloeren’.

        Het ruimtegebrek van de Leeuwarder kerken was met die verbouwing echter nog
        niet opgelost. Al spoedig erna deed zich de noodzaak tot verdere uitbreiding
        gevoelen. Het zou evenwel tot 1681 duren, voordat het stadsbestuur
        toestemming verleende de Westerkerk aan de noordkant met een nieuw schip te
        vergroten. Ten opzichte van de oude situatie werd de oppervlakte onder de
        oude en de nieuwe kap toen samen iets meer dan verdubbeld. Het gebouw kreeg
        daarmee zijn huidige afmetingen. Volgens een gravenlegger was deze ruimte
        met 361 graven in 1736 al geheel bezet.

        Van de meeste grafzerken in de Westerkerk werden in 1795 de wapens en de
        titulatuur uitgekapt. De naar schatting 200 zerken verdwenen na een grondige
        verbouwing in 1845 onder een houten vloer, waardoor zij goed geconserveerd
        bleven en voor verdere afslijting werden behoed. Hierdoor was het mogelijk
        om een groot deel van de in de patriottentijd vernielde zerkopschriften te
        reconstrueren. Een totale inventarisatie van de in 1991 aangetroffen
        grafzerken is helaas (nog) niet mogelijk gebleken. Toch geven de 122
        bewaarde zerken of fragmenten daarvan, die in de loop van 1994-’95 een
        plaats hebben kregen op een kunstmatige grafheuvel in het Leeuwarder bos en
        al wel zijn beschreven, een aardig beeld van wie er zoal werden begraven en
        welke plaats zij binnen de Leeuwarder samenleving innamen. Gebleken is dat
        het vooral leden van de plaatselijke elite waren die in de Westerkerk werden
        begraven. Men denke hierbij aan vertegenwoordigers van hoge bestuurscolleges
        zoals raadsheren en advocaten van het Hof van Friesland, secretarissen,
        vroedsmannen, gedeputeerden en officieren. Daarnaast vonden ook meergegoeden
        uit de lagere burgerstand - vertegenwoordigd in vele beroepsgroepen - er een
        laatste rustplaats. Hoewel de grafkelders van de stadhouderlijke familie
        zich in de Jacobijnerkerk bevonden, bezat ‘de vorstin douairière van de
        prins van Oranje Nassauw’, de weduwe van prins Johan Willem Friso, naast de
        consistorie aan de zuidzijde ook nog een graf. Van een bijzetting hierin is
        echter niets gebleken.

        Enkele niet op de grafheuvel herplaatste zerken kunnen we hier de revue
        laten passeren, zoals die van de familie van Claes Bockes Balck (1748), de
        bouwmeester van het stadhuis. Deze zerk is - zoals vele anderen - na 1990
        spoorloos verdwenen. Curieus mocht ook de afbeelding van de ‘Waakzaamheid’
        in het alliantiewapen Langemach-Roeterich (1697) heten. Deze was weergegeven
        als een ooievaar - althans een langpotige vogel - die op één poot staat. Met
        de andere poot werd een steen vastgehouden, waarmee tot uitdrukking werd
        gebracht dat, indien de vogel zijn waakzaamheid zou verliezen, de steen op
        zijn andere poot zou vallen. Ook deze zerk is helaas verloren gegaan. Doch
        de fraaie zerk voor de hofarchitect Anthonius Coulon (1749), die in 1713 het
        huidige en destijds door hem zelf bewoonde hoofdgebouw van de Fryske Akademy
        bouwde, heeft - zeer toepasselijk – aldaar in de achtergevel een plaatsje
        gekregen. De Stichting Mr. Wiardus Willem Bumaleen ontfermde zich over de
        zerken van mr. Gerlacus Buma (1807) en diens echtgenote Bottje Dorhout
        (1808), om deze vervolgens naar de familiebegraafplaats in Weidum te laten
        overbrengen.

        De ooit in de Westerkerk opgehangen rouwborden van de families Rhala,
        Haersma en Lycklama à Nijeholt zijn in 1795 als symbolen van het ancien
        regime op last van de autoriteiten verwijderd.

        Groeten,

        Kees Mollema
        Kijk ook eens op http://www.molvis.nl/genealog

[...]

        ------------------------ Yahoo! Groups Sponsor --------------------~--> Give
        the gift of life to a sick child.
        http://us.click.yahoo.com/_HGP.B/6WnJAA/a8ILAA/FvNolB/TM

        Om uw abonnement te bekindigen stuurt u een (leeg) email-bericht naar:

      • Sipke Paulides
        Message 3 of 11 , May 5, 2005
          Hallo Olga,

          Ik meen me te herinneren dat het Leeuwarder Bos rond 1995 is aangeplant.
          Het was een jaar of 10 geleden in elk geval zwaar omstreden, en herinner
          me ook vaag een discussie rond grafstenen.
          Mooi/vermaak/ontspanning/luguber, enz.
          Evt. zou je ‘ns kunnen goochelen of zoeken in oude exemplaren van de
          Leeuwarden Courant, of ‘ns navragen bij een ambtenaar op het
          stadskantoor.

          Groeten,
          Sipke Paulides
          (ex-Leeuwarder, nu Noorwegen)

[...]

          <http://www.genealogy-yn-fryslan.tk/>

          8 juli 1999 geposte berichten staat op

          _____

          ibe>

          * Your use of Yahoo! Groups is subject to the Yahoo! Terms of
          <http://docs.yahoo.com/info/terms/> Service.

        • (no author)
          Message 4 of 11 , May 5, 2005
            ok ok ok,,,,, here is it

            *** Attachment-Scanner: Status OK
            *** "EGROUPS" Anti-Virus
            *** http://www.egroups.com

          • Olga Jorritsma
            Message 5 of 11 , May 7, 2005
              Hoi Kees,

              Als je van Leeuwarden richting de Vliegbasis gaat, je komt dan bij de stop licht.
              Links heb je de ingang vliegbasis, rechtdoor ga je naar Stiens en naar Leeuwarder camping ga je naar rechts.
              Wij gaan dus naar rechts.
              Dan kom je een T splitsing tegen, je blijft hem links volgen.
              Dan neem je de eerste rechts, je gaat dan over een klein brugje en daar begint het LWD bos.
              Aan de linkerkant heb je vlak voor de tuinderijen een sandweggetje dat is afgesloten voor verkeer doormiddel van een slagboom.
              Daar ga je dus in en je blijft hem links volgen, daar kom je een heuvel tegen met trappen.
              Daar boven zijn de grafstenen te vinden.

              Olga

              Kees Mollema <pa3fre@...> wrote:
[...]

              zich in de Jacobijnerkerk bevonden, bezat �de vorstin douairi�re van de
[...]

              als een ooievaar - althans een langpotige vogel - die op ��n poot staat. Met
[...]

              Haersma en Lycklama � Nijeholt zijn in 1795 als symbolen van het ancien

              Genealogy yn Frysl�n: http://www.genealogy-yn-fryslan.tk/.

            • Olga Jorritsma
              Message 6 of 11 , May 7, 2005
                Hoi Sipke,

                Van de dicussies weet ik niets van en dat het bos nog zo jong is, is mij wel bekend.
                Maar dat veranderd niets aan het feit dat die grafstenen daar liggen, ik kan daar ook niets aan doen.
                Je moet echter niet denken aan een begraafplaats, maar gewoon grafstenen die daar zijn neergelegd.
                Hoe ze daar liggen is niet geheel mijn favoriete stijl, ik vind dat ze daar neergelegd zijn om er maar van af te komen, als een voetpad, of hoe je het maar naar noemen wilt. Ze zijn in rijen van ik dacht 5 stenen naast elkaar en stuk of 10 � 15 lang, dan weer 3 � 4 bij 10 � 15.
                in een ander mailtje heb ik uitleg gegeven hoe je er het beste kunt komen, voor als je in Leeuwarden bekend bent.
                Ik zou zeggen, neem er eens een kijkje, dan weet je wat ik bedoel.

                Olga

                Message 7 of 11 , May 9, 2005
                  Beste Kees,

                  Waar komt de beschrijving vandaan die je in jouw e-mail achter VII
                  toont? Mijn voorvader Jan (Johannes) Krak is in 1783 als advocaat aan
                  het Hof van Friesland met zijn vrouw en dochter in de Westerkerk
                  begraven, maar voorlopig zijn gegevens over het graf niet terug te
                  vinden.

                  Wellicht kom ik via de bron van jouw tekst wel verder...

                  Dank voor je reactie!

                  Vriendelijke groeten,

                  Jeroen Krak
                  Doetinchem
                  http://www.krak-family.nl

                      Message 10 of 11 , May 10, 2005
                        Beste Jeroen en anderen in de groep,

                        De door mij geciteerde tekst is te vinden op http://www.gemeentearchief.nl
                        hier kiezen voor "stad" -> "Andere onderwerpen" -> "Begraafplaatsen en
                        begrafenisgebruiken in Leeuwarden" vanaf hier naar beneden scrollen.

                        Tevens van belang is op dezelfde webpagina in "Genealogie" -> "Genealogische
                        databases" -> Andere Toegangen" -> "Grafschriften Westerkerk"
                        Daar volgt de gehele inventarisatie van de bedoelde grafstenen.

                        Groet aan allen,

                        Kees Mollema

                        Zie ook eens op http://www.molvis.nl/genealog

[...]

                        underprivileged students the materials they need to learn.
                        http://us.click.yahoo.com/S_B0zD/_WnJAA/a8ILAA/FvNolB/TM

                      • Jeroen Krak
                        Message 11 of 11 , May 10, 2005
                          Beste Kees,

                          Dank voor je antwoord. "Grafschriften Westerkerk" was mij al bekend, het
                          probleem is echter dat daar NIET de gehele inventarisatie staat. Ik heb
                          van het HCL begrepen dat er bij de ruiming van de graven en de notering
                          van gegevens mogelijk wat onzorgvuldigheden zijn geweest.

                          Ik hoop echter nog steeds op iemand die meer informatie heeft over wat
                          er dan allemaal WEL tijdens de ruiming is vastgelegd en (nog) niet op de
                          website van het HCL staat. Misschien dat daar dan iets over mijn familie
                          tussen zit.

                          Vriendelijke groeten,

                          Jeroen Krak
                          Doetinchem