Re: [Friesland-genealogy] van Dijk x Laverman

  • M.E.Vijverberg-Kalkema
    Message 1 of 5 , May 3, 2005
      Rita, Cor en anderen,

      Misschien een schot in de ruimte maar kijk eens verder naar die Fokke. Hier
      komt zo'n zelfde geval voor: ongehuwde vrouw met in dit geval 4 kinderen.
      Aangifte wordt steeds door dezelfde man gedaan. Wat bleek het geval? Man
      was gehuwd en had een zieke vrouw. De huishoudster verzorgde haar en haar
      man en kreeg 4 kinderen: juist ja, van hem. We zijn daar achter gekomen
      door de notarielen in te duiken. Daar had hij vast laten leggen dat als er
      wat met hem zou gebeuren zijn huishoudster mede- of algemeen erfgenaam zou
      zijn. Indien ook de huishoudster overleden zou zijn moest de erfenis gaan
      naar hun 4 kinderen. Er stond toen letterlijk "hun". Een soort erkenning
      dus over de dood heen.

      Hoe het afliep? Zieke echtgenote overleden, man en huishoudster tot hun
      dood toe in zelfde huis blijven wonen met de 4 kinderen. Een huwelijk heeft
      niet plaatsgevonden. Beiden waren nederduits gereformeerd, dus het geloof
      kan geen rol gespeeld hebben in wel of niet huwen.

      Marjolijne

      Met vriendelijke groeten,

      Marjolijne E. Vijverberg-Kalkema
      kalkema@...