van rijn-le[i]nting

  • appydevries
    Message 1 of 5 , Apr 30, 2005
      speurders;
      wie weet iets van deze Jacob van Rijn,
      geb. 1823 [omger.] overl.??
      gehuwd 01-06-1861 Opsterland [akte 58]
      [geen ouders verm.]
      Trijntje Linting geb.27-09-1836 Kortezwaag
      overl.??

      moeder van Trijntje;
      Geesje Jans Linting [ vader onbekend]
      Geesje is geb.02-09-1800 Gorredijk
      overl.01-02-1866 G.dijk
      geh.21-04-1845 Elias Rienks Witteveen
      geb.19-01-1819 G.dijk overl.24-04-1882 Oudehorne.
      kan geen overlijdens vinden [en geen kinderen]
      van Jacob en Trijntje [wie o wie]?
      groetjes Appy.
      Message 2 of 5 , Apr 30, 2005
        Appy,

        Vermoedelijk is Jacob met Trijntje naar Amsterdam verhuisd (misschien komt hij daar ook zelf vandaan?), zie onderstaande huwelijksakte van een zoon Jacob:

        Archieflocatie Brabants Historisch Informatie Centrum

        Algemeen Toegangnr: 121.168

        Inventarisnr: 8476

        Gemeente: Vlijmen

        Soort akte: huwelijk

        Aktenummer: 7

        Datum: 02-05-1895

        Bruidegom Jacob van Rijn

        Geboortedatum: 03-04-1874

        Geboorteplaats: Amsterdam

        Bruid Elisabeth Eekels

        Geboortedatum: 26-04-1874

        Geboorteplaats: Vlijmen

        Vader bruidegom Jacob van Rijn

        Moeder bruidegom Trijntje Lenting

        Vader bruid Johannes Eekels

        Moeder bruid Petronella Bruurmijn

        Nadere informatie Akte bevat meer informatie

        Ik heb ook nog even gezocht in de gezinskaarten op de site van het Amsterdams gemeentearchief,
        http://gemeentearchief.amsterdam.nl/archieven/genealogie/gezinskaarten/zoek/index.nl.html , maar dat is onbegonnen werk: 274 vermeldingen voor de familienaam 'van Rijn'!

        Met vriendelijke groet,
        Nynke van den Hooven.

        Message 3 of 5 , Apr 30, 2005
          Nynke;
          dank voor jouw info,
          omdat ze in Opsterland trouwen,
          zal ik de bev.registers moeten raadplegen,
          denk ik,om daar achter te komen toch?
          misschien ook meer info over Jacob!
          folle groetsjes Appy.

          Message 4 of 5 , Apr 30, 2005
            Appy,

            Als Jacob in Opsterland trouwde, maar elders woonde, staat dat waarschijnlijk in de huwelijksakte vermeld en zo niet, dan moet toch in ieder geval z'n geboorteakte aanwezig zijn onder de huwelijksbijlagen.

            Met vriendelijke groet,
            Nynke van den Hooven.

            Message 5 of 5 , Apr 30, 2005
              Ha Nynke;
              natuurlijk is dat ook nog een
              mogelijkheid !had ik even niet aan gedacht,
              groetjes uit een bewolkt Heerenveen!!