van Dijk x Laverman

  • Rita Veeken - Ritsma
    Message 1 of 5 , Apr 29, 2005
      Hallo allemaal.

      Mijn opa, Jacob Alberts Ritsma, was voor hij met mijn oma trouwde getrouwd met Rigtje Fokkes van Dijk. Zij was de dochter van Fokke Tjeerds van Dijk en Baukje Jacobs Laverman. Fokke en Baukje hadden 7 kinderen, Antje (1885), Fogeltje (1886), Jacob (1888), Tjeerd (1890), Klaaske (1892), Rigtje (1895), en Douwe (1897). Ik vind echter ook de geboorte van Hotze (6-11-1887 - 22-12-1887) zoon van Fokke Tjeerds van Dijk en Klaaske Laverman. Is dit gewoon een foutje of had Fokke een buitenechtelijk kind met een zus van Baukje? Ik vind verder niets over Klaaske, behalve een buitenechtelijke zoon Anne (11-2-1884 - 1-10-1939) In 1889 trouwt Klaaske Laverman, de zus van Baukje, met Lykle Kornelis Dorhout.
      Wil iemand misschien naar de geboorte of overlijdensakte van Hotze kijken wie zijn moeder was?

      Groetjes, Rita

      Message 2 of 5 , Apr 29, 2005
        Rita,

        Er zit 7,5 maand tussen de geboorte van Fogeltje van Dijk en Hotze van Dijk. Het gaat dus vrijwel zeker om kinderen van 2 verschillende vrouwen.
        't Zou me niks verbazen als dit een 'overname'-fout is. Mogelijk is Fokke Tjeerds van Dijk de aangever van de geboorte van Hotze geweest, maar in de Tresoar-gegevens als vader van het kind opgenomen.
        Misschien kun je het beste via info@... informatie over de geboorte-akte van Hotze te vragen. Dan kan een eventuele overname-fout ook hersteld worden.

        Met vriendelijke groet,
        Nynke van den Hooven.
        Message 3 of 5 , May 3, 2005
          Hallo Rita.
          Vanmiddag onderstaand voor jou opgezocht in Tresoar.
          Groeten Cor.
          *****************************************************************************************************
          Rauwerderhem akte 66: geboorte van Hotze.

          Moeder: Klaaske Laverman, 29 jr. ongehuwd inwonend bij Fokke Tjeerds van Dijk, 26 jr en arbeider.

          Fokke was bij de bevalling aanwezig.

          Rauwerderhem akte 56: overl. Hotze

          Hotze Laverman zoon van Klaaske Laverman, ongehuwd.

          *******************************************************************************************************

          Fokke doet beide aangiften.

          Maar of hij de vader is ???

          Kan het niet uit de aktes halen.

          Message 4 of 5 , May 3, 2005
            Hallo Cor,

            Hartelijk bedankt voor het opzoeken. Ik zal Fokke maar als vader
            verwijderen. We zullen er wel nooit achter komen wie de vader van Hotze (en
            Anne) was.

            Groetjes, Rita

[...]

          • M.E.Vijverberg-Kalkema
            Message 5 of 5 , May 3, 2005
              Rita, Cor en anderen,

              Misschien een schot in de ruimte maar kijk eens verder naar die Fokke. Hier
              komt zo'n zelfde geval voor: ongehuwde vrouw met in dit geval 4 kinderen.
              Aangifte wordt steeds door dezelfde man gedaan. Wat bleek het geval? Man
              was gehuwd en had een zieke vrouw. De huishoudster verzorgde haar en haar
              man en kreeg 4 kinderen: juist ja, van hem. We zijn daar achter gekomen
              door de notarielen in te duiken. Daar had hij vast laten leggen dat als er
              wat met hem zou gebeuren zijn huishoudster mede- of algemeen erfgenaam zou
              zijn. Indien ook de huishoudster overleden zou zijn moest de erfenis gaan
              naar hun 4 kinderen. Er stond toen letterlijk "hun". Een soort erkenning
              dus over de dood heen.

              Hoe het afliep? Zieke echtgenote overleden, man en huishoudster tot hun
              dood toe in zelfde huis blijven wonen met de 4 kinderen. Een huwelijk heeft
              niet plaatsgevonden. Beiden waren nederduits gereformeerd, dus het geloof
              kan geen rol gespeeld hebben in wel of niet huwen.

              Marjolijne

              Met vriendelijke groeten,

              Marjolijne E. Vijverberg-Kalkema
              kalkema@...