Re: [Friesland-genealogy] RE; RE; jan josephs Halman en naamswijziging

  • appydevries
    Message 1 of 4 , Apr 28, 2005
      Cor;
      misschien in de plaats waar hij
      geboren is,of waar hij op dat
      moment woonde??
      gemeentehuis o.i.d.
      groetjes Appy.

      ----- Original Message -----
      From: "Cor" <cnelis@...>
      To: <friesland-genealogy@yahoogroups.com>
      Sent: Thursday, April 28, 2005 6:44 PM
      Subject: [Friesland-genealogy] RE; RE; jan josephs Halman en naamswijziging

      > Hallo allen.
      > Wie weet een antwoord ???
      > In een rechtbank verslag ???
      > Cor.
      >

      > Hallo Cor,
      >
      > Heel hartelijk dank. Hier ben ik erg blij mee. Het zal overigens wel
      > altijd een raadsel blijven waarom deze jan josephs zijn naam eerst als
      > van der Hal heeft vastgelegd en daarna wijzigde in Halman. Waar is zo'
      > naamswijziging overigens na te zien?
      >
      > Met hartelijke groeten, Henk Beers

    • Hinke Woudt
      Message 2 of 4 , Apr 28, 2005
        Niet altijd werd verandering van naam officieel geregistreerd, zeker
        niet begin 1880 kort na de naamsaanneming. Het komt regelmatig voor dat
        de naam iets veranderd of soms zelfs een totaal andere naam zonder dat
        daar een akte aan te pas kwam. Ik heb in mijn bestand iemand die eerst
        voorkomt als de Boer, later noemt hij zich Jepkema waarschijnlijk omdat
        een oudere broer zich Jepkema en een andere broer Tjepkema.
        Ook van der Veen,Veenstra, Venema kunnen van die varianten zijn die je
        bij één persoon tegekomt zonder dat het per akte gewijzigd is.
        Is een naam wel officieel gewijzigd dan wordt dat vaak ook wel
        aangegeven bij geboorte of huwelijk.

        Groet, Hinke Woudt-Westra (naam was in 1811 Woud, Westra was in 1792
        Westrega)

        Message 3 of 4 , Apr 28, 2005
          1880 is dus 1800, nieuw toetsenbord, slap excuus ik weet het:-))

          Groet, Hinke Woudt-Westra (naam was in 1811 Woud, Westra was in 1792
          Westrega maar de ambtenaar maakte er in 1811 Westra van)