Teye Willems Dijkstra

  • Henriëtte Dijkstra
    Message 1 of 10 , Apr 3, 2005
      Hallo, mijn naam is Henriëtte Dijkstra en ik ben sinds een paar weken lid van deze groep. Ik doe namelijk onderzoek naar 4 Friese families. Helaas is er tot op heden nog weinig bekends voorbij gekomen. Reden dus om nu zelf maar eens iets in de groep te gooien...

      In 1811 nam Teye Willems (Westdongeradeel) de naam Dijkstra aan. Teye Willems werd geboren omstreeks 1742 en is overleden op 08-12-1814. Hij trouwde op 14-05-1769 te Brantgum met Heiltje Pieters. Zij kregen twee kinderen, Pieter, geboren omstreeks 1772 en overleden op 12-08-1817 en Froukje, geboren omstreeks 1787 en overleden op 19-09-1850.

      Is er iemand die iets meer weet over Teye Willems Dijkstra? Wie waren zijn ouders en wie waren de ouders van Heiltje Pieters? Van Heiltje Pieters ontbreekt mij zowel een geboorte- als overlijdensdatum.

      M.vr.gr.,
      Henriëtte Dijkstra
      Hoogeveen

    • Hilda H. Smit -Brouwer
      Message 2 of 10 , Apr 4, 2005
        Teye Willems Dijkstra werd geboren te Ternaard 9-11-1742, hij overleed te Ternaard 8-12-1814, 72 jaar en van beroep Guardenier. Hij huwde te Brantgum, NH, 14-5-1769 met Heiltje Pijters uit Hantum. Verder van haar niets bekend bij mij. Teye was wonende onder Ternaard en een zoon van Willem Lieuwes (gedoopt te Ternaard 16-9-1714, NH) en Froukje Teyes, landbouwers te Ternaard. (Froukje kwam van Nes). Zij huwden onder Nes 21-4-1736. Dit huwelijk telde 8 kinderen. Willem Lieuwes was een zoon van Lieuwe Jans en Trijntje Willems.

        Groetjes van,
        Hilda H. Smit - Brouwer

        Message 3 of 10 , Apr 4, 2005
          Hallo Hilda,

          Hartelijk dank voor deze informatie! Hiermee heb je mij twee generaties
          verder geholpen! Heb je ook in beeld welke 8 kinderen er zijn geboren uit
          het huwelijk van Willem Lieuwes en Froukje Teyes? Naast Teye Willems heb ik
          kunnen vinden: Aafke Willems, geboren omstreeks 1738 en overleden op
          28-03-1816 en Sytske Willems, geboren omstreeks 1753 en overleden op
          12-02-1815.

          Groeten,
          Henriëtte Dijkstra

          Message 4 of 10 , Apr 4, 2005
            Dag Henriëtte,

            Ik heb nog enkele gegevens van de bewuste kinderen Dijkstra, namelijk,
            1 Aafke Willems, geboren Nes 11-4-1737, overleden Dokkum 28-3-1816, 78 jaar, gehuwd Dokkum 16-5-1762 met Igle Jacobs Mellema welke overleed voor 1816, slager te Dokkum
            2 Lieuwe Willems, geboren Ternaard 24-3-1739
            3 Trijntje Willems, geboren Ternaard 26-11-1740
            4 Geertje Willems, geboren Ternaard 29-11-1744
            5 Teye Willems
            6 Rinske Willems, geboren Ternaard 24-5-1750, overleden Dokkum 18-7-1815, 66 jaar, gehuwd met Sjoerd Douwes van der Wal welke overleed te Dokkum 29-12-1814, 77 jaar, zoon van Douwe Doekes en Hiltje Sjoerds uit Ee.
            7 Jan Willems, geboren Ternaard 30-3-1747
            8 Sijtske Willems, geboren Ternaard 29-5-1752, overleden Ternaard 12-2-1815, 62 jaar, gehuwd met Jan Pieters Schoorstra, arbeider en wonende te Ternaard waar Sijtske overleed op huisnummer 42.

            Ik ben ooit eens bezig geweest met deze familie in de veronderstelling dat bovenstaande Lieuwe Willems "mijn" Lieuwe Willems Bijleveld zou zijn, maar ik kwam er al speurende achter dat deze tak een Dijkstra tak was. Toch heb ik deze gegevens bewaard en nu doe ik jou er een plezier mee. Veel succes, er blijft nog genoeg over om naar te speuren.
            Groetjes van,
            Hilda H.

          • Henriëtte Dijkstra
            Message 5 of 10 , Apr 4, 2005
              Beste Hilda,

              Hartelijk dank voor deze aanvullende gegevens!
              Hopelijk kan ik jou in de toekomst nog eens van dienst zijn.

              Groetjes,

              Message 6 of 10 , Apr 8, 2005
                Hallo Henriëtte,

                De tak Dijkstra heeft sinds deze week ook mijn interesse. Hieronder een overzicht van de namen die ik tot nu toe vond; ze passen overigens niet in de Dijkstra-tak uit je eerdere mail. Maar aan de andere kant heb ik in alle mail rondom Ternaard of uit Dongeradeel wel meer dan normale belangstelling omdat mijn vroegste voorouders (ca 1658) daar vandaan kwamen. Ergens in de tweede helft van de 18e eeuw vertrekken ze richting Leeuwarderadeel.........
                Uit je eerdere mail begrijp ik dat er nog 3 Dijkstra-takken je aandacht hebben; wellicht zit hier een link naar mijn Dijkstra-atje.
                Hoe dit straatje uiteindelijk door Yahoo ge/vervormd gaat worden weet ik uiteraard niet. Mocht je interesse gewekt zijn dan kan ik de gegevens wel in een andere vorm rechtstreeks naar je mailen, blijft de opmaak intact en zie je ook makkelijker het generatie-onderscheid.

                DIRX Lieuwe x JOHANNES Sybrig
                * ? * ?
                + ? + ?
                DIJKSTRA Johannes Lieuwes x JANSMA Trijntje Aukes (x Deinum 03-01-1796)
                * Dronrijp 31-10-1756 * Deinum 09-11-1774
                + Deinum 10-06-1815 + Marssum 01-01-1850
                DIJKSTRA Jan Johannes x HOF Dieuke Douwes (x Leeuwarderadeel 04-06-1825)
                * Deinum 24-05-1797 * Jelsum 1795
                + ! + ?
                DIJKSTRA Trijntje
                * Leeuwarderadeel 24-02-1833
                + ?
                DIJKSTRA Auke
                * Deinum 08-12-1798
                + !
                DIJKSTRA Cornelis
                * Deinum 27-11-1800
                + !
                DIJKSTRA Lieuwe x HOEKSTRA Tjitske Tjepkes (x Menaldumadeel 10-06-1829)
                * Deinum 01-09-1802 * Marssum 1807
                + ! + ?
                DIJKSTRA Ytje
                * Menaldumadeel 15-02-1833
                + ?
                DIJKSTRA Johannes
                * Menaldumadeel 27-12-1835
                + ?
                DIJKSTRA Sybren x VRIES, de Jeltje Johannes (x Menaldumadeel 10-06-1829)
                * Deinum 02-04-1804 * Engelum 1806
                + ! + ?
                DIJKSTRA Johannes
                * Menaldumadeel 08-08-1835
                + ?
                DIJKSTRA Sjouke Johannes x SINNEMA Sara Gerrits (x Leeuwarderadeel 26-05-1836)
                * Deinum 15-04-1807 * Hardegarijp 1806
                + ! + ?
                DIJKSTRA Gerrit
                * Leeuwarden 17-11-1836
                + ?
                DIJKSTRA Trijntje
                * Menaldumadeel 22-10-1839
                + ?
                DIJKSTRA Johannes
                * Menaldumadeel 27-08-1843
                + ?
                DIJKSTRA Ynze
                * Menaldumadeel 07-07-1846
                + ?
                DIJKSTRA Auke Johannes
                * Marssum 16-06-1812
                + Menaldumadeel 07-05-1820
                DIJKSTRA Anne
                * Marssum 30-05-1814
                + ?

                Ik zie je reactie wel verschijnen.........
                Hartelijke groet

                Joep Jansma
                (webmaster www.aukejans.com)

                  Message 8 of 10 , Apr 9, 2005
                    Folkert,
                    Mijn Dijkstra-"clubje" is nog erg beperkt en is geconcentreerd in de buurt
                    van Leeuwarden, om precies te zijn Marssum, Deinum, Leeuwarden,
                    Menaldumadeel en Dronrijp. Het tijdvak waarin ik ze tegenkom ligt tussen
                    1756 en 1846 [geboortedata] en overlijdensdata heb ik nog maar amper.
                    Het lijkt er vooralsnog dus op dat ik je niet verder zal kunnen helpen. Maar
                    hou vooral mijn website www.aukejans.com regelmatig in de gaten. Binnenkort
                    zal ik daar een update doorvoeren en dan ben je meteen tot in detail op de
                    hoogte van alles wat ik heb.

                    Groeten

                    Joep Jansma
                    (webmaster www.aukejans.com)
[...]

                    <knip>
                  • Henriëtte Dijkstra
                    Message 9 of 10 , Apr 10, 2005
                      Hallo Joep en Folkert,

                      Mijn Dijkstra-tak is afkomstig uit Ternaard en heeft zich rond 1891
                      gevestigd in Dokkum. De namen die jullie noemen, komen in mijn bestand
                      helaas niet voor...
                      Jammer, veel succes met verder zoeken!

                      Groeten,
                      Henriëtte