Re: Crack-probleem: ervaren genealogen advies gevraagd!

  • Nico van der Woude
    Message 1 of 14 , Apr 3, 2005
      Hallo Jeroen. Ik kan natuurlijk niet voor je beoordelen, of de
      punten bij jouw onderzoek ook voldoende onderbouwd zijn. Om te
      beginnen ben ik niet thuis in jouw 'Krakmaterie'. De zeven punten
      vragen zeker om een diepdoorwrocht onderzoek: hoe meer, hoe beter.
      Ik heb zelf dagen lang akten doorgeakkerd, maar zelfs dan kun je
      iets over het hoofd gezien hebben, of een onvermoede bron
      onaangeroerd laten. Zo denk ik er toch over, om ook in de omringende
      grietenijen van Opsterland te gaan ploegen: op zoek naar Sierk
      Pieters, Egbert Pieters en hun waarschijnlijke vader: Pieter Sierks
      (zie: Van aver tot aver).
      Op de punten 1 tot en met 4 ziet het er naar mijn mening acceptabel
      uit. Maar wel valt mij verder op, dat bij de punten 5, 6 en 7 er nog
      wel het een en ander te onderzoeken valt. Volgens mij zijn er
      bijvoorbeeld wel degelijk meer 'Krakken/Cracken' in Friesland.
      Uiteraard heb ik er geen studie naar verricht, maar in ieder geval
      was een familie Crack betrokken bij de vervening rond pak 'm beet
      Schoterland/Opsterland/Aengwirden (vgl. Crackstate te Heerenveen).
      Bij mijn weten zijn er zelfs grietmannen/gezagsdragers van die naam
      geweest. Of en hoe er dan verder een relatie is met jouw familie
      waag ik natuurlijk niet te beweren. Kort en goed: ik denk, dat er
      verder nog wel onderbouwd moet worden. Uiteraard is mijn reactie
      positief bedoeld. En verder geldt de paradox van elke genealoog: als
      het af is, valt er wellicht niets meer te onderzoeken. Dat nu, zou
      ook jammer zijn.

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Jeroen Krak
      <jjkrak@p...> wrote:
      > Beste Nico,
      >
      > Dank voor je interessante reactie en dito verhaal "van aver tot
      aver",
      > dat ik inmiddels op internet gevonden en gelezen heb.
      >
      > Als ik jouw "zeven waarden" toepas op de relatie tussen Jan Crack
      en
      > Gerrit kom ik tot de volgende opstelling:
      >
      > 1. Tijd
      >
      > Als Gerrit de zoon van Jan Crack is, is Gerrit 42 jaar als hij
      trouwt.
      > Mijns inziens een beetje aan de oude kant maar zeer wel mogelijk.
      Kwam
> [...]
      wordt
      > dat van oudsher Kuinre Fries geweest is en bewonergegevens uit
      > Leeuwarden meer mensen afkomstig uit Kuinre laten zien, versterkt
      dit
      > het punt.
      >
      > 3. Milieu
      >
      > Gerrit was bode bij de Staten van Friesland, Jan Crack was pander
      van de
      > Heerlijkheid Kuinre, beide administratieve ambtelijke beroepen,
      waar
      > enige beheersing van taal en juridische procedures voor nodig was.
      Jan's
      > vader Hendrik was ook pander in Kuinre en Gerrit's zoon Jan was
      advocaat
      > bij het Hof van Friesland.
      >
      > 4. Vernoeming
      >
      > Gerrit en zijn vrouw krijgen twee kinderen. Zijn oudste zoon heet
      Jan,
      > zijn tweede zoon heet Folkert. De vader van zijn vrouw heet
      Folkert.
> [...]
      > onderwerp over wezen en voogdijzaken sluit naadloos aan bij het
      feit dat
      > zowel Gerrit als zijn zoon Jan beide jong wees geworden zijn.
      >
      > Jan Crack, Gerrit Krack en diens zoon Jan Krak overlijden allen op
      vrij
      > jonge leeftijd. Hoewel misschien niet ongebruikelijk vind ik dit
      toch
      > opmerkelijk.
      >
      > 7. Uitsluiting van andere opties
      >
      > Tussen 1690 en 1710, de periode waarin Gerrit ongeveer geboren moet
      > zijn, en ook in de periode daarvoor zijn er geen andere Crack,
      Krack of
      > Krak families in Leeuwarden of Friesland terug te vinden, behalve
      de nu
      > gevonden Crack in Kuinre.
      >
      > Conclusie
      >
      > Gezien de veelheid van gevonden indicaties, zeker op de belangrijke
      > punten 1 t/m 4, maar ook punt 6 en 7, zou ik dus volgens jouw
      methode
      > kunnen stellen dat er sprake is van een betrouwbare relatie.

> [...]
    • Jeroen Krak
      Message 2 of 14 , Apr 3, 2005
        Hallo Nico,

        Nogmaals dank voor je inhoudelijke reactie. De situatie rond de
        Heerenveense Cracken is mij uiteraard bekend. Ik heb van drs. Dick
        Bunskoeke, die jarenlang werkzaam geweest is als gemeentelijk archivaris
        in Heerenveen, al zijn resultaten van jaren onderzoek gekregen. Zowel
        hij als ik zijn de mening toegedaan dat de mannelijke lijn van de
        Heerenveense Cracken rond 1650 is uitgestorven. Op basis van al deze
        gegevens zijn wij van mening dat er vooralsnog geen relatie te leggen is
        tussen deze Crack-lijn en mijn eigen Crack-lijn.

        Volgens mij is hiermee een belangrijke optie uitgesloten. Verder ben ik
        het met je laatste stelling geheel eens: als er niets meer te
        onderzoeken valt, is het niet leuk meer...

        Vriendelijke groeten,

        Jeroen Krak
        Doetinchem
        http://www.krak-family.nl

        <jjkrak@p...> wrote:
> [...]
        methode
        > kunnen stellen dat er sprake is van een betrouwbare relatie.

        8 juli 1999 geposte berichten staat op

      • appydevries
        Message 3 of 14 , Apr 4, 2005
          Jeroen;
          misschien bekend?,maar toch;
          ''burger boeken''Leeuwarden,
          Dr.Jan Krak geb.plaats L.warden
          19-05-1769 betaalt ; 6 g.g.
          m227,p.622.
          groetjes Appy.

        • jjkrak@planet.nl
          Message 4 of 14 , Apr 4, 2005
            Dank je Appy,

            Deze Jan is de zoon van Gerrit en mijn voorvader in rechte lijn.

            Groeten,

            Jeroen

> [...]
            > ben ik
            > het met je laatste stelling geheel eens: als er niets meer te
            > onderzoeken valt, is het niet leuk meer...

          • kbylsma1
            Message 5 of 14 , Apr 4, 2005
              Beste medespeurders:

              I followed the interesting discussion regarding how certain we can
              be in making family connections. Nico's criteria seem to be quite
              useful. I am wondering if religious affiliation might also be added
              among relevant criteria.

              I will relate a similar situation which has pre-occupied me for a few
              years. Other genealogists such as Sjirk Dijkstra and Hans Bottema
              have also helped in trying to resolve my puzzle.

              My ancestor, Jitske Fokkes, was a member of the `doopsgezinde' church
              in Joure; she married Tjebbe Watzes Dijkstra on April 11, 1802, and
              died in Broek, Doniawerstal, on January 15, 1850. At the time of
              death, no family name is given but by tradition, it was believed that
              her family name was Idema. It is known that her brother was Yede
              Fokkes Yedema from Joure; Sjirk Dijkstra unearthed a contract
              between him and his brother-in-law Tjebbe Watzes Dijkstra. He also
              found a marriage in Sneek between a Fokke Ides and Hinke (?) and a
              date of birth in Sneek for Jitske Fokkes, their daughter.

              My puzzle was the origin of the Fokke Ides, who was the father of
              Jitske Fokkes. After much search on the Internet, I came upon likely
              parentage in Oldeboorn. See my website under Idema:
              http://kbylsma.bravehost.com/ . I found a Yde Fockes married to a
              Jitske (Tjiske) Meintes in 1739 in Oldeboorn, who also belonged to
              the `doopsgezinde' church. This family has a long background in
              this village and church. However, it appears that only one son,
              Meint, was known about.

              To what extent can we establish a family connection? If we take
              Nico's criteria: the conclusion must remain uncertain: dates are
              fine; place is possible (Oldeboorn to Sneek is not a long distance);
              milieu is unclear because we do not know what the Fokke Ides in Sneek
              had as occupation; names are very clear; for inheritance, nothing
              is known; as to other possible candidates, to date nothing has been
              found. However, the religious continuity should be added as a
              definite criteria, given that the `doopsgezinde' church was a small
              minority of the population in Fryslan. Another argument that might
              be forwarded is to note the early dates of death of Yde Fockes
              (before 1746) and Jitske (Tjiske) Meintes (before 1759); if they
              had a son called Fokke, he may have been obliged to look for work
              elsewhere at a young age. Another issue which can be underlined is
              that as `doopsgezinden', no date of baptism as a infant would exist
              for a Fokke Ydes who may have been born in Oldeboorn in about 1740.

              Any thoughts on this puzzle are welcome!

              Klaas Bylsma (engels, nederlands, frysk)
              Website at: http://kbylsma.bravehost.com/

              --knip--
            • Jeroen Krak
              Message 6 of 14 , Apr 4, 2005
                Dear Klaas & Nico,

                I tend to agree with the suggestion to add religion as a separate
                criterium, even to the extend considering it as one of the main
                important criteria. My understanding from Nico's criteria is that he has
                incorporated it as additional evidence but indeed there is reason to
                consider it more important than only additional.

                Another thought crossed my mind. There is a big difference between
                linking a person with a child known by name to another known person in
                ones own ancestry with the same name as this known child, or linking a
                person in ones own ancestry to a possible parent with no direct
                knowledge of known children of this person. One could call such a
                criterium for instance "first name-family name-match", better
                suggestions welcomed.

                Introducing the above two criteria possibly strengthens the outcome of
                the evaluation of the likeliness of affiliation.

                Vriendelijke groeten,

                Jeroen Krak
                Doetinchem
                http://www.krak-family.nl

                Message 7 of 14 , Apr 4, 2005
                  Dear Klaas en Jeroen,

                  Thanks for the suggestion to add religion as a criterium.
                  For the record: I do not mention religion. But indeed, if taken into
                  account, I probably would consider it to be additional.
                  I do understand the meaning and extension of it: if someone is part
                  of a small group and the other criteria seem to apply, an
                  affiliation is possible. It can be helpfull, that much is certainly
                  true.
                  However: this is where it starts to become more or less difficult.
                  It seems to me, that a more 'scientific' approach might be very
                  usefull. One family probably is too small to draw conclusions. One
                  has to take an entire population (village, grietenij, province?)
                  into account: statistics will be needed: how often does it occur,
                  that people merry 'outside their own religion?'
                  To make a long story short: in my humble opinion it is not enough to
                  state that someone has a certain religion: there is always a (great)
                  possibilty that people change their religion, or - more likely -that
                  in a group (e.g. a family) there are differences in religious
                  background.
                  Applied to my own situation (vid. Van aver tot aver): I seriously
                  think, that 'the problem' has to do with the fact, that Pieter
                  Sierks' first wive, Sytske Hendricx, probably was 'doopsgezind' and
                  Pieter not. Maybe that explains why one child has been
                  baptized 'hervormd' and the other child was not.
                  To add another example: this was certainly the case with the family
                  of my direct ancestor Sije Harmens. His wife, Sjoukje Eelkes, almost
                  certainly was 'doopsgezind' but most children where baptized.
                  However, at least one child was not. In this case I found the
                  affiliation in the archives, which brings us back to the beginning
                  of our conversation.

                  Vriendelijke groeten,

                  Nico van der Woude

                  <jjkrak@p...> wrote:
> [...]
                  >
                  > Introducing the above two criteria possibly strengthens the
                  outcome of
                  > the evaluation of the likeliness of affiliation.

                • Jeroen Krak
                  Message 8 of 14 , Apr 4, 2005
                    Nico (+ Klaas & anderen),

                    Als we binnen de Friesland groep inventariseren hoe dit voor andere
                    stamreeksen is, kunnen we wellicht (op basis van deze grotere
                    steekproef) een eerste fundament leggen voor de mate waarin overeenkomst
                    van religie in bijvoorbeeld stamreeksen in de tijd gezien hetzelfde
                    blijft. Als ik bijvoorbeeld mijn eigen stamreeks als uitgangspunt neem,
                    dan zie ik in de periode tussen 1670/1700 en 1850 geen wisseling van
                    religie in deze stamreeks. En dan praat je toch over 150-200 jaar!

                    Mocht blijken dat bij velen binnen de groep de religie in de stamreeks
                    weinig of niet wijzigt, dan zou hiermee het punt van Klaas aan kracht
                    winnen en zich daarmee wellicht toch kwalificeren als een harder element
                    van de bewijsvoering. Ik ben wel met je eens dat het alleen kan gelden
                    in combinatie met de andere criteria, maar dat geldt natuurlijk voor de
                    rest ook.

                    Vriendelijke groeten,

                    Jeroen Krak
                    Doetinchem
                    http://www.krak-family.nl

                    <jjkrak@p...> wrote:
> [...]
                    >
                    > Introducing the above two criteria possibly strengthens the
                    outcome of
                    > the evaluation of the likeliness of affiliation.

                  • Walraven Koster
                    Message 9 of 14 , Apr 4, 2005
                      Allemaal denk ik wel,

                      Gemengde huwelijken zijn zeker oorzaak van wisseling van belijdenis.
                      Zelf zie ik rond achttienhonderd verschillende overgangen, allen naar
                      de dominante stroming in die plaats. In 's Hertogenbosch zie ik van
                      oorsprong NG Mirande's katholiek trouwen, met katholiek gedoopte
                      kinderen. In Leeuwarden zie ik mijn eigen RK Dorenstouter-lijn
                      overgaan naar de NG-kerk. Eerder, in 1676, heb ik de volgende
                      aantekening in Kralingen: dopeling: Laurens Jacobsz Hoyer, getrouwd
                      man van wederdoopsche ouders, op goede attestatie van de kerk te
                      Rotterdam alhier gedoopt.
                      Dit zegt nog niet alles: voor zover ik kan zien zijn ze allen in
                      gemengde huwelijken. (Volgens Fons Janssen: gemengd verkeerd /
                      verkeerd gemengd ) Er is dus een duidelijke reden voor de wissel.

                      Walraven Koster

                    • jjkrak@planet.nl
                      Message 10 of 14 , Apr 5, 2005
                        Nico, Karel, overige lijstgenoten,

                        Naar aanleiding van de recente gedachtenwisseling over bewijsvoering in
                        genealogisch onderzoek heb ik op basis van het verhaal van Nico een
                        korte notitie geschreven. Wellicht voor eenieder interessant,
                        opmerkingen en aanvullingen meer dan welkom.

                        Vriendelijke groet,

                        Jeroen Krak
                        Doetinchem
                        http://www.krak-family.nl

> [...]
                        > Klaas aan kracht
                        > element> van de bewijsvoering. Ik ben wel met je eens dat het

                      • Klaas Bylsma
                        Message 11 of 14 , Apr 5, 2005
                          To all:

                          It appears to me that the emphasis on situations where people in a
                          possible family tree changed religion or were involved in mixed
                          marriages is misplaced. I agree that in such situations, it does not
                          add to the claim of a possible connection. The emphasis should be on
                          when religion remained the same. In Jeroen's cited case as well as my
                          case involving Jitske Fokkes, the religion remained the same. In such
                          cases, the claim of a possible connection is strengthened. Especially
                          if the cases involve minority religions like 'doopgezinden' or Roman
                          Catholics. Responses in Dutch are fine!!