Re: [Friesland-genealogy] Sionsberg

  • Marten Tacoma
    Message 1 of 2 , Apr 3, 2005
      Willem,

      Op http://home.planet.nl/~palst004/vanderAA/Dantumadeel.html vond ik het
      volgende:
      SIONSBERG, voorm. uithof van het Premonstratenser-Nonnenklooster Sion, prov.
      Friesland, kw. Oostergoo, griet. Dantumadeel, 1/4 u. O. Z. O. van Dockum.
      Voor dezen werd hier jaarlijks op Palmzondag met veel plegtigheden een
      Mariabeeld, van was gemaakt, omgedragen, met zulks eene toeloop van
      menschen, dat te Dockum naauwelijks bier of brood te bekomen was. Te
      gelijkertijd werd dan aan de Heilige Maagd was en vlas geofferd, waaruit het
      spreekwoord ontstond: "de Lieve Vrouwe van ten Berge heeft alzoo lief vlas
      als garen." In later tijd werd dit heiligdom in eene boerenplaats
      herschapen, die nog heden Sionsberg of de Berg-plaats wordt genoemd. Zij
      beslaat eene oppervlakte van 48 bund. 80 v. ell., en wordt in eigendom
      bezeten door Mejufvrouw A. C. de Vries, woonachtig te Dockum.

      En op: http://web.inter.nl.net/hcc/Gbm.Delahaye/archeolo.htm

      Uit de Encyclopedie van Friesland (1951) valt af te leiden dat - afgezien
      van de Bonifatius-mythe - de Dokkumer historie begint met de vestiging van
      een kapittel, dat omstreeks 1170 vanuit het klooster Mariëngaard te Hallum
      is omgezet in een vrouwenabdij van Norbertijnen. Deze vrouwenabdij werd voor
      het eerst genoemd in 1332 onder de naam Sionsberg en is opgeheven in 1580.
      Dokkum verschijnt dus pas ruim na 1000 n.C op de kaart.

      Met vriendelijke groet,

      Marten.