Sionsberg

  • e.b.g.w. ockels
    Message 1 of 2 , Apr 3, 2005
      Beste lijstgenoten.

      Ca. 1662 trouwden mijn voorouders Age Andries en Sjouktie Klazes.
      Sjouktie is ca.1626 geboren te Lutjegast (Gr.) als dochter van Claes Janties (Heerema?) en Antie Garbrands uit Fransum (Gr.)
      Age werd ca. 1627 geboren te Hijum.
      Hij was eerder getrouwd geweest: in 1656 te Finkum met Rinskje Pieters van Nijkerk en in 1660 te Finkum met Jesel Johannes

      Hij was landbouwer op de Sate "De Grote Bergh" (Sionsberg) gelegen ten z.o van Dokkum.

      Nu heb ik naar aanleiding hiervan een paar vragen :
      a.) Heeft iemand meer informatie over Age Andries? Voorouders en/of verwanten? Of enig idee over een familienaam?
      b.) Hoe komt iemand uit Hijum als landbouwer terecht in de buurt van Damwoude?
      c.) De Sate "Sionsberg" is afgebroken, naar mij is verteld. Wie weet de juiste locatie? Ook zou ik via "Woonomgeving" daar een kijkje willen nemen, maar het is mij nog niet gelukt. Weet iemand het kadastrale nummer?
      d.) Ook informatie over zijn eerste huwelijkspartners vind ik interessant.

      Met vriendelijke groet en bij voorbaat mijn dank.

      Wil(lem) Ockels

    • Marten Tacoma
      Message 2 of 2 , Apr 3, 2005
        Willem,

        Op http://home.planet.nl/~palst004/vanderAA/Dantumadeel.html vond ik het
        volgende:
        SIONSBERG, voorm. uithof van het Premonstratenser-Nonnenklooster Sion, prov.
        Friesland, kw. Oostergoo, griet. Dantumadeel, 1/4 u. O. Z. O. van Dockum.
        Voor dezen werd hier jaarlijks op Palmzondag met veel plegtigheden een
        Mariabeeld, van was gemaakt, omgedragen, met zulks eene toeloop van
        menschen, dat te Dockum naauwelijks bier of brood te bekomen was. Te
        gelijkertijd werd dan aan de Heilige Maagd was en vlas geofferd, waaruit het
        spreekwoord ontstond: "de Lieve Vrouwe van ten Berge heeft alzoo lief vlas
        als garen." In later tijd werd dit heiligdom in eene boerenplaats
        herschapen, die nog heden Sionsberg of de Berg-plaats wordt genoemd. Zij
        beslaat eene oppervlakte van 48 bund. 80 v. ell., en wordt in eigendom
        bezeten door Mejufvrouw A. C. de Vries, woonachtig te Dockum.

        En op: http://web.inter.nl.net/hcc/Gbm.Delahaye/archeolo.htm

        Uit de Encyclopedie van Friesland (1951) valt af te leiden dat - afgezien
        van de Bonifatius-mythe - de Dokkumer historie begint met de vestiging van
        een kapittel, dat omstreeks 1170 vanuit het klooster Mariëngaard te Hallum
        is omgezet in een vrouwenabdij van Norbertijnen. Deze vrouwenabdij werd voor
        het eerst genoemd in 1332 onder de naam Sionsberg en is opgeheven in 1580.
        Dokkum verschijnt dus pas ruim na 1000 n.C op de kaart.

        Met vriendelijke groet,

        Marten.