RE: [Friesland-genealogy] Re: Crack-probleem: ervaren genealogen advies gevraagd!

  • Jeroen Krak
    Message 1 of 14 , Apr 3, 2005
      Beste Nico,

      Dank voor je interessante reactie en dito verhaal "van aver tot aver",
      dat ik inmiddels op internet gevonden en gelezen heb.

      Als ik jouw "zeven waarden" toepas op de relatie tussen Jan Crack en
      Gerrit kom ik tot de volgende opstelling:

      1. Tijd

      Als Gerrit de zoon van Jan Crack is, is Gerrit 42 jaar als hij trouwt.
      Mijns inziens een beetje aan de oude kant maar zeer wel mogelijk. Kwam
      dit vaker voor in die tijd?

      2. Plaats

      Kuinre en Leeuwarden liggen dicht genoeg bij elkaar om een verhuizing
      mogelijk te laten zijn, zeker van een wees. Als hierbij bedacht wordt
      dat van oudsher Kuinre Fries geweest is en bewonergegevens uit
      Leeuwarden meer mensen afkomstig uit Kuinre laten zien, versterkt dit
      het punt.

      3. Milieu

      Gerrit was bode bij de Staten van Friesland, Jan Crack was pander van de
      Heerlijkheid Kuinre, beide administratieve ambtelijke beroepen, waar
      enige beheersing van taal en juridische procedures voor nodig was. Jan's
      vader Hendrik was ook pander in Kuinre en Gerrit's zoon Jan was advocaat
      bij het Hof van Friesland.

      4. Vernoeming

      Gerrit en zijn vrouw krijgen twee kinderen. Zijn oudste zoon heet Jan,
      zijn tweede zoon heet Folkert. De vader van zijn vrouw heet Folkert.
      Zijn tweede zoon lijkt dus zoals gebruikelijk vernoemd te zijn naar zijn
      schoonvader. Zijn eerste zoon Jan zou dus vernoemd moeten zijn naar de
      vader van Gerrit. Dit klopt dus als Jan Crack de vader van Gerrit is.

      5. Erfbezittingen

      Niet aangetroffen.

      6. Bijkomend bewijs

      Er is geen sprake van patroniemen maar van een familienaam, die
      voldoende uniciteit heeft om niet zomaar met een andere verward te
      kunnen worden.

      Het gevonden proefschrift ter promotie tot doctor in de rechten met als
      onderwerp over wezen en voogdijzaken sluit naadloos aan bij het feit dat
      zowel Gerrit als zijn zoon Jan beide jong wees geworden zijn.

      Jan Crack, Gerrit Krack en diens zoon Jan Krak overlijden allen op vrij
      jonge leeftijd. Hoewel misschien niet ongebruikelijk vind ik dit toch
      opmerkelijk.

      7. Uitsluiting van andere opties

      Tussen 1690 en 1710, de periode waarin Gerrit ongeveer geboren moet
      zijn, en ook in de periode daarvoor zijn er geen andere Crack, Krack of
      Krak families in Leeuwarden of Friesland terug te vinden, behalve de nu
      gevonden Crack in Kuinre.

      Conclusie

      Gezien de veelheid van gevonden indicaties, zeker op de belangrijke
      punten 1 t/m 4, maar ook punt 6 en 7, zou ik dus volgens jouw methode
      kunnen stellen dat er sprake is van een betrouwbare relatie.

      Onderschrijf je deze analyse?

      Vriendelijke groeten,

      Jeroen Krak
      Doetinchem
      http://www.krak-family.nl
    • Nico van der Woude
      Message 2 of 14 , Apr 3, 2005
        Hallo Jeroen. Ik kan natuurlijk niet voor je beoordelen, of de
        punten bij jouw onderzoek ook voldoende onderbouwd zijn. Om te
        beginnen ben ik niet thuis in jouw 'Krakmaterie'. De zeven punten
        vragen zeker om een diepdoorwrocht onderzoek: hoe meer, hoe beter.
        Ik heb zelf dagen lang akten doorgeakkerd, maar zelfs dan kun je
        iets over het hoofd gezien hebben, of een onvermoede bron
        onaangeroerd laten. Zo denk ik er toch over, om ook in de omringende
        grietenijen van Opsterland te gaan ploegen: op zoek naar Sierk
        Pieters, Egbert Pieters en hun waarschijnlijke vader: Pieter Sierks
        (zie: Van aver tot aver).
        Op de punten 1 tot en met 4 ziet het er naar mijn mening acceptabel
        uit. Maar wel valt mij verder op, dat bij de punten 5, 6 en 7 er nog
        wel het een en ander te onderzoeken valt. Volgens mij zijn er
        bijvoorbeeld wel degelijk meer 'Krakken/Cracken' in Friesland.
        Uiteraard heb ik er geen studie naar verricht, maar in ieder geval
        was een familie Crack betrokken bij de vervening rond pak 'm beet
        Schoterland/Opsterland/Aengwirden (vgl. Crackstate te Heerenveen).
        Bij mijn weten zijn er zelfs grietmannen/gezagsdragers van die naam
        geweest. Of en hoe er dan verder een relatie is met jouw familie
        waag ik natuurlijk niet te beweren. Kort en goed: ik denk, dat er
        verder nog wel onderbouwd moet worden. Uiteraard is mijn reactie
        positief bedoeld. En verder geldt de paradox van elke genealoog: als
        het af is, valt er wellicht niets meer te onderzoeken. Dat nu, zou
        ook jammer zijn.

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Jeroen Krak

      • Jeroen Krak
        Message 3 of 14 , Apr 3, 2005
          Hallo Nico,

          Nogmaals dank voor je inhoudelijke reactie. De situatie rond de
          Heerenveense Cracken is mij uiteraard bekend. Ik heb van drs. Dick
          Bunskoeke, die jarenlang werkzaam geweest is als gemeentelijk archivaris
          in Heerenveen, al zijn resultaten van jaren onderzoek gekregen. Zowel
          hij als ik zijn de mening toegedaan dat de mannelijke lijn van de
          Heerenveense Cracken rond 1650 is uitgestorven. Op basis van al deze
          gegevens zijn wij van mening dat er vooralsnog geen relatie te leggen is
          tussen deze Crack-lijn en mijn eigen Crack-lijn.

          Volgens mij is hiermee een belangrijke optie uitgesloten. Verder ben ik
          het met je laatste stelling geheel eens: als er niets meer te
          onderzoeken valt, is het niet leuk meer...

          Vriendelijke groeten,

          Jeroen Krak
          Doetinchem
          http://www.krak-family.nl

          <jjkrak@p...> wrote:
> [...]
          methode
          > kunnen stellen dat er sprake is van een betrouwbare relatie.

          8 juli 1999 geposte berichten staat op

        • appydevries
          Message 4 of 14 , Apr 4, 2005
            Jeroen;
            misschien bekend?,maar toch;
            ''burger boeken''Leeuwarden,
            Dr.Jan Krak geb.plaats L.warden
            19-05-1769 betaalt ; 6 g.g.
            m227,p.622.
            groetjes Appy.

          • jjkrak@planet.nl
            Message 5 of 14 , Apr 4, 2005
              Dank je Appy,

              Deze Jan is de zoon van Gerrit en mijn voorvader in rechte lijn.

              Groeten,

              Jeroen

> [...]
              > ben ik
              > het met je laatste stelling geheel eens: als er niets meer te
              > onderzoeken valt, is het niet leuk meer...

            • kbylsma1
              Message 6 of 14 , Apr 4, 2005
                Beste medespeurders:

                I followed the interesting discussion regarding how certain we can
                be in making family connections. Nico's criteria seem to be quite
                useful. I am wondering if religious affiliation might also be added
                among relevant criteria.

                I will relate a similar situation which has pre-occupied me for a few
                years. Other genealogists such as Sjirk Dijkstra and Hans Bottema
                have also helped in trying to resolve my puzzle.

                My ancestor, Jitske Fokkes, was a member of the `doopsgezinde' church
                in Joure; she married Tjebbe Watzes Dijkstra on April 11, 1802, and
                died in Broek, Doniawerstal, on January 15, 1850. At the time of
                death, no family name is given but by tradition, it was believed that
                her family name was Idema. It is known that her brother was Yede
                Fokkes Yedema from Joure; Sjirk Dijkstra unearthed a contract
                between him and his brother-in-law Tjebbe Watzes Dijkstra. He also
                found a marriage in Sneek between a Fokke Ides and Hinke (?) and a
                date of birth in Sneek for Jitske Fokkes, their daughter.

                My puzzle was the origin of the Fokke Ides, who was the father of
                Jitske Fokkes. After much search on the Internet, I came upon likely
                parentage in Oldeboorn. See my website under Idema:
                http://kbylsma.bravehost.com/ . I found a Yde Fockes married to a
                Jitske (Tjiske) Meintes in 1739 in Oldeboorn, who also belonged to
                the `doopsgezinde' church. This family has a long background in
                this village and church. However, it appears that only one son,
                Meint, was known about.

                To what extent can we establish a family connection? If we take
                Nico's criteria: the conclusion must remain uncertain: dates are
                fine; place is possible (Oldeboorn to Sneek is not a long distance);
                milieu is unclear because we do not know what the Fokke Ides in Sneek
                had as occupation; names are very clear; for inheritance, nothing
                is known; as to other possible candidates, to date nothing has been
                found. However, the religious continuity should be added as a
                definite criteria, given that the `doopsgezinde' church was a small
                minority of the population in Fryslan. Another argument that might
                be forwarded is to note the early dates of death of Yde Fockes
                (before 1746) and Jitske (Tjiske) Meintes (before 1759); if they
                had a son called Fokke, he may have been obliged to look for work
                elsewhere at a young age. Another issue which can be underlined is
                that as `doopsgezinden', no date of baptism as a infant would exist
                for a Fokke Ydes who may have been born in Oldeboorn in about 1740.

                Any thoughts on this puzzle are welcome!

                Klaas Bylsma (engels, nederlands, frysk)
                Website at: http://kbylsma.bravehost.com/

                --knip--
              • Jeroen Krak
                Message 7 of 14 , Apr 4, 2005
                  Dear Klaas & Nico,

                  I tend to agree with the suggestion to add religion as a separate
                  criterium, even to the extend considering it as one of the main
                  important criteria. My understanding from Nico's criteria is that he has
                  incorporated it as additional evidence but indeed there is reason to
                  consider it more important than only additional.

                  Another thought crossed my mind. There is a big difference between
                  linking a person with a child known by name to another known person in
                  ones own ancestry with the same name as this known child, or linking a
                  person in ones own ancestry to a possible parent with no direct
                  knowledge of known children of this person. One could call such a
                  criterium for instance "first name-family name-match", better
                  suggestions welcomed.

                  Introducing the above two criteria possibly strengthens the outcome of
                  the evaluation of the likeliness of affiliation.

                  Vriendelijke groeten,

                  Jeroen Krak
                  Doetinchem
                  http://www.krak-family.nl

                  Message 8 of 14 , Apr 4, 2005
                    Dear Klaas en Jeroen,

                    Thanks for the suggestion to add religion as a criterium.
                    For the record: I do not mention religion. But indeed, if taken into
                    account, I probably would consider it to be additional.
                    I do understand the meaning and extension of it: if someone is part
                    of a small group and the other criteria seem to apply, an
                    affiliation is possible. It can be helpfull, that much is certainly
                    true.
                    However: this is where it starts to become more or less difficult.
                    It seems to me, that a more 'scientific' approach might be very
                    usefull. One family probably is too small to draw conclusions. One
                    has to take an entire population (village, grietenij, province?)
                    into account: statistics will be needed: how often does it occur,
                    that people merry 'outside their own religion?'
                    To make a long story short: in my humble opinion it is not enough to
                    state that someone has a certain religion: there is always a (great)
                    possibilty that people change their religion, or - more likely -that
                    in a group (e.g. a family) there are differences in religious
                    background.
                    Applied to my own situation (vid. Van aver tot aver): I seriously
                    think, that 'the problem' has to do with the fact, that Pieter
                    Sierks' first wive, Sytske Hendricx, probably was 'doopsgezind' and
                    Pieter not. Maybe that explains why one child has been
                    baptized 'hervormd' and the other child was not.
                    To add another example: this was certainly the case with the family
                    of my direct ancestor Sije Harmens. His wife, Sjoukje Eelkes, almost
                    certainly was 'doopsgezind' but most children where baptized.
                    However, at least one child was not. In this case I found the
                    affiliation in the archives, which brings us back to the beginning
                    of our conversation.

                    Vriendelijke groeten,

                    Nico van der Woude

                    <jjkrak@p...> wrote:
> [...]
                    >
                    > Introducing the above two criteria possibly strengthens the
                    outcome of
                    > the evaluation of the likeliness of affiliation.

                  • Jeroen Krak
                    Message 9 of 14 , Apr 4, 2005
                      Nico (+ Klaas & anderen),

                      Als we binnen de Friesland groep inventariseren hoe dit voor andere
                      stamreeksen is, kunnen we wellicht (op basis van deze grotere
                      steekproef) een eerste fundament leggen voor de mate waarin overeenkomst
                      van religie in bijvoorbeeld stamreeksen in de tijd gezien hetzelfde
                      blijft. Als ik bijvoorbeeld mijn eigen stamreeks als uitgangspunt neem,
                      dan zie ik in de periode tussen 1670/1700 en 1850 geen wisseling van
                      religie in deze stamreeks. En dan praat je toch over 150-200 jaar!

                      Mocht blijken dat bij velen binnen de groep de religie in de stamreeks
                      weinig of niet wijzigt, dan zou hiermee het punt van Klaas aan kracht
                      winnen en zich daarmee wellicht toch kwalificeren als een harder element
                      van de bewijsvoering. Ik ben wel met je eens dat het alleen kan gelden
                      in combinatie met de andere criteria, maar dat geldt natuurlijk voor de
                      rest ook.

                      Vriendelijke groeten,

                      Jeroen Krak
                      Doetinchem
                      http://www.krak-family.nl

                      <jjkrak@p...> wrote:
> [...]
                      >
                      > Introducing the above two criteria possibly strengthens the
                      outcome of
                      > the evaluation of the likeliness of affiliation.

                    • Walraven Koster
                      Message 10 of 14 , Apr 4, 2005
                        Allemaal denk ik wel,

                        Gemengde huwelijken zijn zeker oorzaak van wisseling van belijdenis.
                        Zelf zie ik rond achttienhonderd verschillende overgangen, allen naar
                        de dominante stroming in die plaats. In 's Hertogenbosch zie ik van
                        oorsprong NG Mirande's katholiek trouwen, met katholiek gedoopte
                        kinderen. In Leeuwarden zie ik mijn eigen RK Dorenstouter-lijn
                        overgaan naar de NG-kerk. Eerder, in 1676, heb ik de volgende
                        aantekening in Kralingen: dopeling: Laurens Jacobsz Hoyer, getrouwd
                        man van wederdoopsche ouders, op goede attestatie van de kerk te
                        Rotterdam alhier gedoopt.
                        Dit zegt nog niet alles: voor zover ik kan zien zijn ze allen in
                        gemengde huwelijken. (Volgens Fons Janssen: gemengd verkeerd /
                        verkeerd gemengd ) Er is dus een duidelijke reden voor de wissel.

                        Walraven Koster

                      • jjkrak@planet.nl
                        Message 11 of 14 , Apr 5, 2005
                          Nico, Karel, overige lijstgenoten,

                          Naar aanleiding van de recente gedachtenwisseling over bewijsvoering in
                          genealogisch onderzoek heb ik op basis van het verhaal van Nico een
                          korte notitie geschreven. Wellicht voor eenieder interessant,
                          opmerkingen en aanvullingen meer dan welkom.

                          Vriendelijke groet,

                          Jeroen Krak
                          Doetinchem
                          http://www.krak-family.nl

> [...]
                          > Klaas aan kracht
                          > element> van de bewijsvoering. Ik ben wel met je eens dat het

                        • Klaas Bylsma
                          Message 12 of 14 , Apr 5, 2005
                            To all:

                            It appears to me that the emphasis on situations where people in a
                            possible family tree changed religion or were involved in mixed
                            marriages is misplaced. I agree that in such situations, it does not
                            add to the claim of a possible connection. The emphasis should be on
                            when religion remained the same. In Jeroen's cited case as well as my
                            case involving Jitske Fokkes, the religion remained the same. In such
                            cases, the claim of a possible connection is strengthened. Especially
                            if the cases involve minority religions like 'doopgezinden' or Roman
                            Catholics. Responses in Dutch are fine!!