Friese wortels

  • Nico van der Woude
    Message 1 of 6 , Apr 3 12:51 AM
      Teunis Abrahams de Vries, geb. ca 1735, schipper, otr. Elburg 7/21-1-
      1759 Geertruij Hooghordel, ged. Elburg 23-7-1741. Uit dit huwelijk
      (allen ged. te Elburg 1760-1780): 1. Abraham. 2. Antony. 3. Antony. 4.
      Dirk. 5. Peter. 6. Rijntje. 7. Johanna. 8. Antonia. 9. Eijt Goukes
      (sic!; mogelijk een volledige vernoeming naar een Friese voorouder,
      dus inclusief een patroniem). 10. Dirk. 11. Dirkje. Vraag: wie weet
      meer van de ongetwijfeld Friese voorouders van Teunis Abrahams?
      Uiteraard ben ik tot wederdienst bereid. Nico van der Woude, Almelo
    • Henriëtte Dijkstra
      Message 2 of 6 , Apr 3 3:16 AM
        Had deze Teunis Abrahams een zuster Hinke genaamd, geboren omstreeks 1740?
        Hinke was namelijk een dochter van Abraham Romkes en Tjitske Geerts, gehuwd
        op 04-04-1734 te Veenwouden.

        Henriëtte Dijkstra, Hoogeveen

        Message 3 of 6 , Apr 3 4:29 AM
          Hallo Henriëtte. Vriendelijk bedankt voor je reactie. Ik weet
          eerlijk gezegd niet, of er een zus Hinke voorhanden is. Wel merk ik
          op, dat er geen Tjitske vernoemd wordt bij de kinderen van Teunis
          Abrahams. Een aanwijzing zou kunnen zitten in de Eijt Goukes (het
          negende kind van Teunis). De vragen die zich nu aandienen: hadden
          Abraham Romkes en Tjitske Geerts wel een zoon Teunis? Is er een
          relatie tussen Abraham/Tjitske en de - hypothetische - Eijt Goukes?
          Ik ben benieuwd, of een van de andere lezers er iets meer van weet.
          Nogmaals bedankt! Vr. gr. Nico

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Henriëtte Dijkstra

        • jurjen1968
          Message 4 of 6 , Apr 4 10:25 AM
            Hallo Nico en Henriëtte,

            Voorzover mij bekend had Hinke Abrahams geen broer Theunis. De naam
            komt in Hinke's voorgeslacht verder niet voor. Verwarring ontstaat
            omdat Hinke is getrouwd geweest met Theunis Klazes, waarbij zij een
            zoon Abraham Theunis (van der Leest) had.
            Nadere gegevens zal ik jullie wel even privé mailen.

            met vriendelijke groeten,

            Jurjen Grijpstra.

            <hc_dijkstra@w...> wrote:
> [...]
            omstreeks 1740?
            > Hinke was namelijk een dochter van Abraham Romkes en Tjitske

          • Henriëtte Dijkstra
            Message 5 of 6 , Apr 4 12:07 PM
              Jurjen,

              Hartelijk dank voor het oplossen van de ontstane verwarring en nogmaals
              bedankt voor de gegevens!

              Groet,
              Henriëtte Dijkstra

              Message 6 of 6 , Apr 4 12:13 PM
                Jurjen en Henriëtte, alsnog bedankt voor de genomen moeite. Het
                blijft dus een raadsel of Teunis Abrahams afstamt van Eijt Gaukes.
                Mogelijk wordt het allemaal vervolgd.