Nicolaus Ruts

  • isabella
    Message 1 of 4 , Apr 1, 2005
      appy

      onderstaande gegevens gevonden bij
      http://www.gravenopinternet.nl
      de site bevat info over de graven in de oude kerk
      er staat ook nog een zoon van nicalous vermeld

      JANNETEN RUTS
      datum:
      09-03-1649 (b.) beroep:
      [geen gegevens]
      locatie graf:
      nr.

      straatnaam:
      Op de Fluweele borchwal.

      informatie over de persoon:
      J.D.
      "Op de Fluweele borchwal."

      bezoekersinformatie
      Janneten wordt bij haar geboorte (dinsdag 20 januari 1626 te Amsterdam) en
      bij haar doop (donderdag 22 januari 1626 in de Oude Kerk te Amsterdam) als
      dochter van Nicolaes Davidsz Ruts (toen 50 jaar) en Anna van Apperlo (toen
      40 jaar)vermeld in het doopboek als: Johanna Ruts. Zij werd ook als Janneke
      vermeld bij andere gelegenheden. Zij is op donderdag 4 maart 1649 overleden
      in Amsterdam op de leeftijd van 23 jaar.

      Van Nicolaes Davidszn Ruts, Janneke's vader, bestaat een schilderij waarop
      hij met al zijn toen nog levende kinderen staat afgebeeld. Het was een doek
      gemaakt door

      Ook Rembrandstz van Rijn heeft een bekend schilderij van hem gemaakt.

      Nicolaes Davidsz Ruts was eerst getrouwd met Cornelia Ranson bij wie hij 9
      kinderen kreeg en later met Anna van Apperlo met wie hij samen 12 kinderen
      kreeg.

      Nicolaes Davidsz Ruts was de zoon van David Davidsz Ruts die ook wel met
      de naam Rutgers wordt vermeld. Deze David Davidsz is in 1587 in Keulen
      overleden. David Davidsz woonde in Antwerpen en is gehuwd geweest met
      Agneta de Bie met wie hij samen 6 kinderen kreeg. David Davidsz, wiens
      naam ook "ver"schreven werd als Daniël had waarschijnlijk vóór 1600 al een
      handelshuis in Archangel (Rusland).

      groetjes

      isabella

      Message: 12
      Date: Thu, 31 Mar 2005 22:33:28 +0200
      From: "appydevries" <appydevries@...>
      Subject: Rutgers [Ruts[z]-Apperloo

      Weet iemand iets over dit echtpaar?
      begraven'' Oude Kerk'' Amsterdam;
      Anna van Apperloo
      datum; 17-08-1645
      locatie graf nr ..... beroep [g.g.]
      straatnaam; Van de Fluweeleborchwal.
      informatie persoon; Weduwe van
      Nicolaus Ruts,notaris begr. 1663
      n.z.k. [Jrb.Amsterdam 26,1929,p.59]
      relatie met Vlaanderen.
      ouders Anna zijn bekend ,maar van Nicolau[a]s
      niet! wie o wie!!
      groetjes Appy.
    • appydevries
      Message 2 of 4 , Apr 2, 2005
        Isabella;
        ''prachtige naam''!
        veel dank voor jouw info,
        en de bijlage ,deze Nicolaus lijkt mij van
        Joodse origine, zijn zoon Ysaack,
        [later Rutgers van Rozenburg Ruts]
        overl.23-09-1684 [b] beroep koopman
        locatie graf ''Weitkopers kapel nr.20''
        straatnaam; Warmoesstraat over de
        Papenbrughsteegh.
        informatie graf; blanco; eerder witte zerk m.
        merk Elsgen Tuynenburgs van V[u]?ygen
        [wat betekend dit]??
        informatie persoon;
        of [Rutgers] behoorde tot bekend geslacht van
        kooplieden die handel dreven met Rusland.
        zijn dochter Anna Bernina huwde ;
        Adriaan van der Cruys de Jonge [brouwer]
        [elias 11 790]
        Ysaack was een zoon van Nicolaes Davidsz
        en Cornelia Ranson.[uit eerste huw.]
        hij werd gedoopt 25-10-1606 te Keulen.
        geh. [1]
        06-11-1644 met Sara Cosmo.s de Moucheron
        bij wie hij 3 kinderen verwekte !!![kreeg]
        Sara overleed en hij hertrouwde N.N.
        bij wie hij 12 kinderen kreeg.
        bron; [bijdrage Gerda Vegt ] 1d.1873 c20.

        aan mooie namen geen gebrek ,
        [heb een zwak voor namen]
        nogmaals dank ''Isabella'' en ook
        Harry Flokstra!!
        groetjes Appy.

> [...]
        > n.z.k. [Jrb.Amsterdam 26,1929,p.59]
        > relatie met Vlaanderen.
        > ouders Anna zijn bekend ,maar van Nicolau[a]s

      • hzijlstra
        Message 3 of 4 , Apr 3, 2005
          Appy,

          Nicolaes Ruts was volgens een biograaf van Rembrandt een Vlaams
          doopsgezinde. Hij is het eerste grote portret van Rembrandt in 1631,
          afgebeeld in prachtig bont.
          Hij was bevriend met de kunsthandelaar Uylenburgh in Amsterdam die
          uit de familie komt waar Rembrandts vrouw Saskia ook uit stamt, een
          Bildts/Leeuwardens geslacht.
          Wat was zijn connectie met Friesland volgens jou ?

          En wat betreft mooie namen of redenen waarom zoveel kinderen vroeger
          niet oud werden moet je maar eens op
          www.angelfire.com/vt/sneuper/schradervb.htm kijken.

          Groetnis,
          Hans
          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "appydevries"

        • appydevries
          Message 4 of 4 , Apr 4, 2005
            Hans;
            Tank foar dyn reaksje;
            wat de connectie met Friesland betreft;
            mijn voormoeder Lysbeth Apperloo,
            ged .1645 Blokzijl,deze fam. gaan richting
            Amsterdam en verm.Antwerpen ,Keulen.
            terug Amsterdam.[80 jarige oorlog!]
            de 2e vrouw van Nicolaes Ruts was ;
            Anna van Apperlo ged.1586 te Antwerpen,
            als dochter van Diereck van Apperlo en
            Johanna Typoets ''bron, [Lambrecht-Plaisirs]
            nu nog aan elkaar breien!!
            mischien ligt in Amsterdam de oplossing!
            folle groetsjes Appy.