van Ham

  • Erik Jansen
    Message 1 of 4 , Oct 23, 1999
      Ik ben op zoek naar gegevens van de familie van Ham.

      Ze hebben op verschillende plaatsen in Friesland gewoont. De oudste van Ham die ik heb komt uit Willemsoord, onduidelijk is of dat nog in Friesland is of net in Overijssel, in de akte staat de ene keer onder Steggerda en de andere keer onder Steenwijkerwold). Dit is Cornelis van Ham getrouwd met Berendina Deems. In ieder geval is hier ��n zoon, Johannes Hendricus Josephus van Ham geboren in Vinkega op 03-09-1847, overleden in Nijehaske of Heerenveen op 17-05-1925. Hij heeft in de tussenliggende tijd te Akkrum gewoont, waarschijnlijk langs het spoor.
      Aangifte werd gedaan door een verwant in de eerse graad, Cornelis van Ham (niet zijn vader) en Johannes Hendricus Josephus van Ham, een bloedverwant in de tweede graad.(neef ?)
      Ze hebben allen op de een of andere manier bij het spoor gewerkt.

      Is er iemand die in deze tak van Ham materiaal heeft dat aanvullend of verdiepend (in de tijd) kan werken?
      Ook indien het de naam Deems of van Schie betreft, waarschijnlijk ook afkomstig uit Willemsoord (Weststellingwerf).

      Met vriendelijke groet,

      Erik Jansen.
    • J. Rienstra
      Message 2 of 4 , Oct 24, 1999
        Hallo Erik,

        Ik barst van de naam waarnaar jij vroeg, maar allemaal uit Brabant. Ik ben
        er nog steeds van overtuigd dat de Van Ham familie die in Friesland zit daar
        vandaan komt. Dat neemt niet weg dat ik misschien nog kan helpen.
        In Apeldoorn in de Asselsestraat 273 woont een C. van Ham en daarvan heb ik
        eens de kwartierstaat mogen inzien en deze zit geheel in Friesland. Het is
        een bandenfirma met telefoonnummer 0553555500 de postcode is 7312 CV .
        hopelijk vindt je hier wat jezoekt.

        Groetjes,

        Jan Rienstra
        j.rienstra@...
> [...]
        >
        > Met vriendelijke groet,
        >
        > Erik Jansen.
        >

        > [Attachments have been removed from this message]

      • Erik Jansen
        Message 3 of 4 , Oct 24, 1999
          Bedankt voor de reactie. Het is inderdaad mogelijk, althans het verhaal gaat
          in de familie rond, dat ze oorspronkelijk uit Belgi� of Brabant komen. Tot
          nu toe heb ik daar nog geen bewijzen voor, laat staan dat ik weet uit welk
          deel van Brabant ze komen. Wat ik wel weet is dat ze allemaal hebben gewerkt
          bij het spoor en dat ze betrokken zijn geweest bij de aanleg van de lijn
          Zwolle-Leeuwarden en de verdubbeling daarvan. Ik zal t.z.t. proberen om
          kontakt te leggen met de C. van Ham uit Apeldoorn. Ik weet van mijn opa dat
          er een neef in Apeldoorn moet wonen.

          Met vriendelijke groet

          Erik Jansen
> [...]
          > eens de kwartierstaat mogen inzien en deze zit geheel in Friesland. Het is
          > een bandenfirma met telefoonnummer 0553555500 de postcode is 7312 CV .

        • Marianne Hoogma
          Message 4 of 4 , Oct 25, 1999
> [...]
            >kontakt te leggen met de C. van Ham uit Apeldoorn. Ik weet van mijn opa dat

            Dag Erik,
            Tot voor kort beheerde het Spoorwegmuseum in Utrecht de personeelsdossiers
            van werknemers bij de NS en haar voorlopers. Een tijd terug zijn (delen)
            van dat archief overgebracht naar het RA in Utrecht.
            Het zijn hele leuke dossiers waarin staat wat ze verdienden, met wie ze
            getrouwd waren, wat hun functie was, medische gegevens (ogentest) etc. etc.
            Ik zou er zeker een mailtje aan het Utrechts archief aan wagen.
            Succes!

            Marianne Hoogma