Re: [Friesland-genealogy] Aaltje Jacobs Hogeboom

  • Anna van Gelderen
    Message 1 of 9 , Oct 28, 2000
      Dag Hessel,
      In onderstaand bericht van jouw hand kwam ik een Aaltje Jacobs Hogeboom tegen. Heb je toevallig gegevens over haar voorouders? Volgens mij is ze namelijk verwant aan mijn betovergrootmoeder Aaltje Sippes Hogeboom (geb. 1840), dochter van Sippe Minnes H., zoon van Minne Jacobs H., zoon van Jacob Floris H. Deze Jacob Floris Hogeboom woonde in 1811 in Driesum en is overleden op 2 juni 1818 in Dantumadeel. Hij was getrouwd met Aaltje Minnes, dochter van Minne Brants en Marijke. Verder terug gaan mijn gegevens niet. Heb jij toevallig meer? En aangezien jij kennelijk veel gegevens over Dantumadeel hebt: ben jij toevallig de overlijdensdatum van Aaltje Sippes tegengekomen? Het lijkt wel alsof ze nooit dood is gegaan. De gegevens over de Hogebomen staan ook op mijn webpagina met adres www.xs4all.nl/~avangeld/Geeske%20Haringsma.htm
      Vriendelijke groet,
      Anna van Gelderen
      Message 2 of 9 , Oct 28, 2000
        Hallo Anna,
        Misschien slaat het nergens op, maar misschien is het mooi voor je om te
        weten. Toen ik in 1948 diende bij de mariniers in Volkel, was een
        medebewoner uit de nishut en reisgenoot naar Friesland, Sip Hogeboom uit
        Sneek. Er lag nog een Fries bij ons, nl. Wim Bokma uit Leeuwarden. Ik heb
        nog een foto waar wij met z'n drieën op staan.Hij zal nu inmiddels ook boven
        de 70 zijn. Zo goed als ik mij herinner was zijn vader muziekleraar.
        Groetend,
        Marten Haijema

          Message 4 of 9 , Oct 28, 2000
            Hallo Anna,

            Aaltje Jacobs Hoogeboom is op 27-05-1849 te Dantumadeel gehuwd
            met Douwe Jacobs van der Oven
            Aankomende dinsdag ga ik even de akte nakijken want de films heb ik
            niet thuis te liggen. Allen de huwelijken van 1811 t.e.m. 1912 heb ik
            in de computer te zitten en de geboorte van 1811 t.e.m. 1856 De rest moet
            nog.
            Wel zijn er nog een paar hoogeboom's in Dantumadeel gehuwd en wel
            Aaltje Floris op 7-3-1830 met Waatse Halbes Noordman
            Dieuwke Jacobes Hoogeboom op 26-6-1856 met Sijtse Teedes Jagersma
            Jacob Floris Hoogeboom op 25-2-1852 met Jantje Foekes van Dijken
            Marijke Jacobs Hoogeboom op 13-5-1865 met Willem Willems Bottema.
            De overlijdens van Dantumadeel zitten ook nog niet in de computer dus moet
            ik je het antwoord op Aaltje Sippes schuldig blijven.

            Met vr. gr. Hessel de Vries
> [...]
            tegengekomen? Het lijkt wel alsof ze nooit dood is gegaan. De gegevens over
            de Hogebomen staan ook op mijn webpagina met adres

          • C.E. Talma
            Message 5 of 9 , Oct 29, 2000
              Hallo Anna en Hessel,

              Anna schreef:
              > Deze Jacob Floris Hogeboom woonde in 1811 in Driesum en is
              > overleden op 2 juni 1818 in Dantumadeel. Hij was getrouwd met Aaltje
              Minnes,
              > dochter van Minne Brants en Marijke.

              In mijn gegevens komt een Marijke Jacobs Ho(o)geboom voor, geboren rond 1776
              te Driesum, overleden op 6 mei 1842 te Driesum. Haar ouders zijn Jacob
              Floris en Aaltje Minnes. Marijke was getrouwd met Jacob Heines
              Sandijk/Zandijk (geboren op 11 nov. 1779 te Wouterswoude, gedoopt op 2 jan.
              1780 te Driesum en overleden op 11 mei 1833 te Driesum).
              Marijke en Jacob kregen tenminste 1 zoon: Heine, geboren rond 1808 te
              Driesum en overleden op 10 april 1834 te Driesum.

              Met vriendelijke groet,

              Sylvia Talma
              http://home.worldonline.nl/~bintal/

> [...]
              moet
              > ik je het antwoord op Aaltje Sippes schuldig blijven.

            • Anna van Gelderen
              Message 6 of 9 , Oct 29, 2000
                Dag Hessel,
                In ieder geval bedankt voor de moeite!
> [...]

                tegengekomen? Het lijkt wel alsof ze nooit dood is gegaan. De gegevens over
                de Hogebomen staan ook op mijn webpagina met adres

                of: http://go.to/frgen .

              • Anna van Gelderen
                Message 7 of 9 , Oct 29, 2000
                  Dag Sylvia,
                  Dat is duidelijk een zuster van mijn voorouder Minne Jacobs. Bedankt!
                  Anna
> [...]

                  moet
                  > ik je het antwoord op Aaltje Sippes schuldig blijven.

                  of: http://go.to/frgen .

                • M.Haijema
                  Message 8 of 9 , Oct 31, 2000
                    Jacob Floris Hoogeboom trouwde op 15-1-1769 te Driesum met Aaltje Minnes.
                    Kinderen: Floris, geb.4-6-1769 ovl.27-5-1835 te Driesum; Minne geb.9-4-1772;
                    Marten geb.30-10-1774; Marijke, geb.9-5-1778, ovl.6-5-1842; Trijntje
                    geb.25-9-1781; Jacob en Auke geb.2-2-1786; Brant geb.7-6-1793. Alles te
                    Driesum. Floris trouwde op 22-5-1808 met Aaltje Jans Toutenburg; hun dochter
                    Aaltje trouwde met Waatze Halbes Noordman. Om hier de voorouders van Waatze
                    bij te zetten is wat veel. Ze zijn wel beschikbaar voor de belanghebbende.
                    Marten Haijema

> [...]
                    > Marijke en Jacob kregen tenminste 1 zoon: Heine, geboren rond 1808 te
                    > Driesum en overleden op 10 april 1834 te Driesum.

                  • Anna van Gelderen

                      of: http://go.to/frgen .