Douwe Schaaf - scheepsramp 1877 Galamadammen

  • Jaap Ruiter
    Message 1 of 24 , Mar 4, 2005
      Beste lijstgenoten,

      in januari 1877 verging het beurtschip de "Willem III" nabij de
      Galamadammen, zie :
      http://home.hetnet.nl/~koudum-2/dammen/galamadammen.htm
      Voor het artikel is gebruik gemaakt van de volgende literatuur :
      Koudum yn myn bernejierren, door S. Feenstra;
      Koudum fan doe en nou, door G. Koopmans;
      Land en mens van gaast en klif, door L. Post-Beuckens.

      Een van de overlevenden staat vermeld als Douwe Schaaf.
      Kan iemand bevestigen dat het hier gaat om :
      Douwe Gerlofs Schaaf, geboren 1845 te Makkum. Hij is winkelier, bakker
      en voor mij extra bijzonder, omdat het mijn overgrootvader is.
      Weet iemand overigens wie deze webpagina heeft gemaakt? Er staan verder
      geen links op.

      Groeten, Jaap Ruiter
    • Annemarth Sterringa
      Message 2 of 24 , Mar 4, 2005
        Hallo Eric,
        Dan kun je bij deze link je hart ophalen = zoekpagina van Tresoar
        http://www.tresoar.nl/mmtresoar/main/content_pagina_volledig.jsp?
        lang=nl&pagina=3313&stylesheet=collectie.css

        of via het 'voorzetzoekscherm' van Karel
        http://home.planet.nl/~wal01569/bsraf.htm

        Ik heb geen links met deze familie, zelfs niet in Amsterdam; heb ik
        nagekeken.

        In 1811 nam Wieger de naam Van der Heyde aan:
        Familienamen 1811
        Heyde, Wieger Baukes van der, Ferwerd
        k. Bauke 2½
        Mairie Ferwerd, fol. 6

        Ik had het huwelijk van Wieger en Romkje gevonden door alleen hun
        voornamen in te typen bij huwelijken voor 1811.

        Bij huwelijken na 1811 de namen wieger en heide intypen, levert alle
        huwelijken van zijn broers en zussen.
        Deze bijvoorbeeld van een zusje
        http://www.tresoar.nl/cgi-sam/as_web.exe?hferwer+D+642194
        Daar blijkt Romkje familienaam Rijpstra te hebben.

        Namen 1811 levert dez:
        Familienamen 1811
        Rijpstra, Pieter Folkerts weduwe, Maike Saakes, Ferwerd, hertr. met
        Hans Johannes, molenchercher te Rottum
        k. (ex 1) Folkert 16, Dirk 13, bdn Finkum, Saake 10, Rottum, Tjitske
        27, Hogebeintem, Romkje 22, Saakje 19, St. Annaparochie.
        Mairie St. Johannesga, fol. 257

        Groetjes,
        Annemarth Sterringa

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Eric van der Wal
        <eric_van_der_wal@y...> wrote:
        > Annemarth,
        >
        > Hartelijk bedankt voor die informatie. Een dochter van Jouke van
        der Heide is mijn overgrootmoeder van moeder's kant (getrouwt in
        Amsterdam met een Johan Wilhelm Brugman). Jouke verhuisde naar
        Amsterdam voor 1840 waar de verdere links zijn, die ik al heb. Maar
        ik ben natuurlijk geinteresseert om verder terug te werken in de van
        der Heide link.

        > Als je nog meer informatie over deze familie in Friesland hebt, of
        links waar ik het kan vinden houd ik mij aanbevolen.

        > Als je geinteresseert bent in de link met de Brugman familie in
        Amsterdam kan ik doorsturen wat ik heb.

        > mvrgr
        >
        > Eric van der Wal
        > Canberra
        >

        > Annemarth Sterringa <annemarthsterringa@z...> wrote:
        >
        > Hi Eric, hier is hun huwelijk:
        >
        > Trouwregister Hervormde gemeente Blija-Hogebeintum, 1808
        > DTB nr: 227, 1659 - 1811
        > Vermelding: Bevestiging huwelijk van 15 mei 1808, Hogebeintum
> [...]

        <knip>
      • Rita Veeken - Ritsma
        Message 3 of 24 , Mar 4, 2005
          Hallo Jaap,

          Probeer dit eens.
          http://home.hetnet.nl/mr_4/64/koudum-2/

          Groetjes, Rita

          Message 4 of 24 , Mar 5, 2005
            Wytske,

            Door middel van een onderzoekje op internet (Gezinsconstructies
            Giethoorn, de site van het Historisch Centrum Overijssel, de
            Bronbewerkingen van Harry Huls van de dopen en trouwen te
            Wanneperveen en enige particuliere sites) en met behulp van het boek
            van Kroes "De Gietersen in Friesland' heb ik een overzichtje gemaakt
            van de door jou bedoelde familie Pape (van wie ook enkelen in mijn
            bestandvoorkwamen).
            Volgens mij heb je gelijk dat Jacob Harmens Pape die getrouwd was
            met Grietje Hendriks Oord, is gedoopt op 7 mei 1777 te Giethoorn
            als zoon van Harmen Jans Pape (~ Giethoorn, 13-08-1741) en Johanna
            Catharina Drillinger (~ Giethoorn, 15-04-1742). Deze ouders trouwden
            voor de kerk te Wanneperveen op 06-01-1765. Ik heb van hen 7
            kinderen aangetroffen, van wie Jacob de vijfde is. Het huwelijk van
            Jacob met Grietje Hendriks Oord heb ik nog niet gevonden.

            Jacob overleed te Sint-Johannesga op 19-11-1816 op 39-jarige
            leeftijd. Hij had bij Grietje Oord twee dochters, beiden te Sint-
            Johannesga met de naam Liebigje gedoopt. Liebigje werd later ook -
            je zei het al - Elisabeth genoemd. Zij huwde op 27-jarige leeftijd
            te Wanneperveen op 07-10-1843 met de zestigjarige Jan van Veen (*
            Meppel, 1783).
            Jacobs grootvader van vaderskant was - als bovenstaande klopt - Jan
            Harmens Pape (* ca 1712). Hij trouwde te Giethoorn op 26-02-1736 met
            Johanna (Janna) Arends. Bij de volkstelling van 1748 wordt hij
            genoemd met zijn vrouw Johanna Arents en drie kinderen: Arent Jans,
            Hermpien Jans en Herm Jans (Jacobs vader Harmen Jans). Deze Jan
            Harmens Pape werd gedoopt te Giethoorn op 12-10-1736, dus ongeveer
            op 24-jarige leeftijd. Waarschijnlijk was de familie toen
            doopsgezind.

            Misschien heb je hier iets aan.

            Groet,

            Wiecher Ponne

            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Wijtske Jousma"
            <w.jousma@e...> wrote:
            > Beste Lijstgenoten,
            >
            > Wie van u heeft meer informatie over Jacob Harmens Pape gehuwd met
            Grietje
            > Hendriks Oord. Ik denk dat het huwelijk heeft plaats gevonden in
            Giethoorn.
            > Volgens de Gezinsreconstructies Giethoorn (digitale bronbewerkingen
            > Nederland,Internet)is er een Jacob Pape geboren op 07-05-1777 te
            Giethoorn
            > als zoon van Harmen Jans Pape en Johanna Catharina Drillinger. Wie
            weet er
            > meer ?
            > Met vriendelijke groet,
            > Wijtske Visscher-Jousma
            > <knip>

          • Eric van der Wal
            Message 5 of 24 , Mar 8, 2005
              Annemarth,

              Je hebt wel gelijk. Genoeg "van der Heides" op Tresoar om een volledige genealogie te vullen. Ik heb dan ook veel lol op het moment het allemaal uit te zoeken. In ieder geval heb ik weer vele nieuwe links gevonden, en het is interessant dat mijn ouders, die in Amsterdam elkaar leerde kennen, allebei voorouders hebben die van Noord Friesland komen.

              Maar ik vind mijzelf toch weer vast zitten als ik verder terug wil gaan dan 1811. Kennelijk zijn er geen voorouders bekend van Wieger Baukes en Romkje Pieters, of zijn die in het archief nog wel te vinden? Zij zijn zeker niet te vinden op Tresoar. Ik heb ditzelfde probleem met mijn "van der Wal" link in Burum. Wat andere bronnen zijn er voor amateur genealogen zoals ik?

              mvrgr

              E. van der Wal
              Canberra
              Australia

              <eric_van_der_wal@y...> wrote:
> [...]
              > DTB nr: 227, 1659 - 1811
              > Vermelding: Bevestiging huwelijk van 15 mei 1808, Hogebeintum

              <knip>

              Yahoo! Groups SponsorADVERTISEMENT

            • Annemarth Sterringa
              Message 6 of 24 , Mar 9, 2005
                Hallo Eric, ik zag je mail net voor ik naar het Centr. Bur. Gen in
                Den Haag ging, en nu ook die van Nynke; waarschijnlijk is deze info
                dus beetje dubbelop maar ik stuur het toch maar.

                http://www.tresoar.nl/cgi-sam/as_web.exe?oferwer+D+1094295
                geboren te Bergum overleden te Ferwerd, van bedrijf ...meter (kon ik
                niet lezen), echtgenoot van Romkje Pieters Rijpstra, zoon van Bauke
                Rykeles en Tjitske Wiegers.
                *
                http://www.tresoar.nl/cgi-sam/as_web.exe?oferwer+D+1472723
                geboren te Blija overleden te Ferwerd, weduwe van Wieger Baukes van
                der Heide, dochter van Pieter Folkerts Rijpstra en Maaike Sakes
                Zwart.
                *
                http://www.tresoar.nl/cgi-sam/as_web.exe?dtiea+D+1692979
                Bauke en Tjitske
                *
                http://www.tresoar.nl/cgi-sam/as_web.exe?dferwer+D+1084565
                Pieter en Maaike
                *
                Pieter overleed al voor 1811:
                http://www.tresoar.nl/cgi-sam/as_web.exe?famnaam+D+2549112
                Maaike was hertrouwd; hertrouwde nog een keer.
                *
                http://www.tresoar.nl/cgi-sam/as_web.exe?oferwer+D+965997
                geboren Oudkerk, overleden te Hallum, laatst weduwe van Eeltje Feyes
                Dijkstra, dochter van Sake Dirks [moet zijn Sybes] Zwart en Romkje
                Dirks.
                *
                http://www.tresoar.nl/cgi-sam/as_web.exe?hferwer+D+146943
                Maaike en Eeltje
                *
                http://www.tresoar.nl/cgi-sam/as_web.exe?oferwer+D+227195
                echtgenoot van Maaike Sakes Zwart.
                *
                http://www.tresoar.nl/cgi-sam/as_web.exe?obalirm+D+5949351
                overleden te Finkum, echtgenoot van Maaike Sakes Zwart, zoon van
                Johannes Hendriks en Martje Klazes.
                *
                Bij de huwelijkse bijlagen van 1820 ook inschrijven doop van Maaike:
                geboren 10 nov 1760 te Eewal onder Oudkerk, gedoopt Oudkerk 9 okt.
                1768! dochter van Romkje Dirks weduwe van Sake Sybes.
                *
                http://www.tresoar.nl/cgi-sam/as_web.exe?dbalirm+D+4660839
                Sake en Romkje
                *

                <eric_van_der_wal@y...> wrote:
> [...]
                probleem met mijn "van der Wal" link in Burum. Wat andere bronnen
                zijn er voor amateur genealogen zoals ik?

              • Eric van der Wal
                Message 7 of 24 , Mar 9, 2005
                  Nynke en Annemarth,

                  hartelijk bedankt, dat helpt mij weer een heel end verder.

                  mvrgr

                  Eric van der Wal

                  <eric_van_der_wal@y...> wrote:
> [...]
                  probleem met mijn "van der Wal" link in Burum. Wat andere bronnen
                  zijn er voor amateur genealogen zoals ik?

                • ans
                  Message 8 of 24 , Sep 19, 2011
                    Middag

                    De genealogie van Van der Heide heb ik bijna compleet, mijn schoonmoeder is een Maria Magdalena van der Heide,haar vader Arend en zijn broer Jouke zijn vanuit Amsterdam naar Rotterdam gegaan.

                    Ans Kleijheeg-Meijlink

                    --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Eric van der Wal <eric_van_der_wal@...> wrote:

> [...]
                    > DTB nr: 227, 1659 - 1811
                    > Vermelding: Bevestiging huwelijk van 15 mei 1808, Hogebeintum

                  • Gea Treuren
                    Message 9 of 24 , Sep 19, 2011
                      Hi Eric, Veel van der Heides zijn te vinden op myheitage. mvg Gea T
                      To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
                      From: h.a.meijlink@...
                      Date: Mon, 19 Sep 2011 13:39:03 +0000
                      Subject: [Friesland-genealogy] Re: Jouke van der Heide-Ferwerd

                      Message 10 of 24 , Sep 24, 2011
                        Morgen:

                        Wieger Baukes van der HEIDE, gardenier, geboren op 11 07 1778 te Bergum, gedoopt op 11 02 1781 te Bergum, overleden op 21 12 1853 te Ferwerd op 75 jarige leeftijd, wieger baukes heeft in 1811 de naam aangenomen van Van der Heide, zoon van Bauke RIEKELES en Tjitske WIEGERS.
                        Gehuwd op 29 jarige leeftijd op 15 05 1808 te Hogebeintum met Romke Pieters RIJPSTRA, 19 jaar oud, arbeidster, gedoopt op 08 03 1789 te Blija, overleden op 13 11 1864 te Ferwerd op 75 jarige leeftijd.
                        Uit dit huwelijk:
                        1. Bauke Wiegers van der HEIDE, geboren op 12 05 1809, gedoopt op 28 05 1808 te Hogebeintum, overleden op 16 10 1872 te Hogebeintum op 63 jarige leeftijd.
                        Gehuwd op 30 jarige leeftijd op 19 09 1839 te Westdongeradeel met Sietske Alberts de JAGER, 27 jaar oud, geboren op 31 05 1812 te Suameer, dochter van Albert Douwes de JAGER en Elske Hendriks POUTSMA.
                        2. Pieter Wiegers van der HEIDE, geboren op 05 08 1812 te Ferwerderadeel, overleden op 11 02 1860 op 47 jarige leeftijd.
                        3. Jouke van der HEIDE (zie II.4 op blz. ).
                        4. Dirk Wiegers van der HEIDE, geboren op 23 02 1817 te Ferwerd, overleden op 01 08 1890 te Ferwerderadeel op 73 jarige leeftijd.
                        5. Tjieze Wiegers van der HEIDE, geboren op 14 03 1819 te Ferwerd.
                        6. Marten Wiegers van der HEIDE, geboren op 05 09 1821 te Ferwerd, overleden op 22 08 1893 te Ferwerderadeel op 71 jarige leeftijd.
                        7. Wieger Wiegers van der HEIDE, geboren op 30 08 1823 te Ferwerd, overleden op 24 11 1825 te Ferwerd op 2 jarige leeftijd.
                        8. Maaike Wiegers van der HEIDE, geboren op 04 01 1826 te Ferwerd.
                        9. Wieger Wiegers van der HEIDE, geboren op 12 05 1828 te Ferwerd, overleden op 05 11 1901 op 73 jarige leeftijd.
                        10. Sake Wiegers van der HEIDE, geboren op 25 08 1831 te Ferwerd, overleden op 19 02 1915 te Grand Rapids op 83 jarige leeftijd.
                        11. Kornelis Wiegers van der HEIDE, geboren op 06 11 1833 te Ferwerd.

                        Ans Meijlink