Loading ...
Sorry, an error occurred while loading the content.

Familie(naam) BURKE

Expand Messages
  • jaruiter
    Beste lijstgenoten, een bezoeker van mijn website vroeg mij naar de oorsprong van de familie(naam) Burke. Het gaat om Tjitske Arjens Burke, gedoopt 06/07/1807
    Message 1 of 8 , Mar 1, 2005
    View Source
    • 0 Attachment
      Beste lijstgenoten,

      een bezoeker van mijn website vroeg mij naar de oorsprong van de
      familie(naam) Burke.
      Het gaat om Tjitske Arjens Burke, gedoopt 06/07/1807 in RK parochie
      Het Meer en geboren te Tjalleberd. Zij is een dochter van Arjen Jans
      Burke (* ca. 1765 St. Johannesga) en Jacobjen Beerents (* ca. 1766
      Oudehaske).
      Kent iemand deze personen? Weet iemand waar deze achternaam vandaan
      komt? In Engeland/Amerika is deze achternaam niet ongewoon, maar in
      Friesland?..

      Hartelijke groeten, Jaap Ruiter
      http://ppswmm.ppsw.rug.nl/~ruiter
    • Hinke Woudt
      Hallo Jaap, Ik weet niet waar de naam Burke vandaan komt maar heb wel het volgende in mijn bestand: 1 Ydigje Arjens Burke, geboren in Tjalleberd, gedoopt op
      Message 2 of 8 , Mar 1, 2005
      View Source
      • 0 Attachment
        Hallo Jaap,

        Ik weet niet waar de naam Burke vandaan komt maar heb wel het volgende
        in mijn bestand:


        1 Ydigje Arjens Burke, geboren in Tjalleberd, gedoopt op 21-03-1809 in
        Tjalleberd, schipperse, overleden op 14-01-1897 in Sneek.
        Zij trouwde op 10-05-1838 in Schoterland met Rindert Andries Brouwer,
        geboren op 24-08-1812 in ´t Meer, arbeider, schipper, zoon van Andries
        Rinderts Brouwer en Andriesje Pieters Nijker.

        2 Arjen Jans Burke, geboren omstreeks 1765, overleden op 23-02-1819 in
        Tjalleberd.
        Hij trouwde met:
        3 Jacobje Beerends Visser, geboren omstreeks 1766, overleden op
        11-08-1828 in Tjalleberd.

        6 Beerend NN
        Hij trouwde met:
        7 Tjitske Pieters, geboren omstreeks 1742, overleden op 20-07-1814 in
        Oldeholtpade.

        NB mogelijk is dit het huwelijk van Beerend en Tiets maar heb hier geen
        bewijs voor.

        Trouwregister Hervormde gemeente Oldelamer-Oldetrijne
        DTB nr. 773, 1728 - 1810
        Vermelding: Bevestiging huwelijk van 16 april 1761, Oldeholtpade
        Man: Beerend Hindriks Spitse, Nijelamer
        Vrouw: Tiets Pieters, Oldelamer

        Gestandaardiseerde namen: BEREND HENDRIKS en TJITSKE PIETERS

        Trouwregister Hervormde gemeente
        Wolvega-Sonnega-Nijelamer-Nijeholtwolde
        DTB nr. 778, 1687 - 1811
        Vermelding: Bevestiging huwelijk van 16 april 1761, Oldeholtpade
        Man: Beerend Hindriks Spitse, Nijelamer
        Vrouw: Tiets Pieters, Oldelamer

        Gestandaardiseerde namen: BEREND HENDRIKS en TJITSKE PIETERS

        Trouwregister Rooms-katholieke parochie Oldeholtpade-Wolvega
        DTB nr. 780, 1692 - 1810
        Vermelding: Bevestiging huwelijk van 16 april 1761, Oldeholtpade
        Man: Beerend Hindriks Spitse, Nijelamer
        Vrouw: Tiets Pieters, Oldelamer

        Gestandaardiseerde namen: BEREND HENDRIKS en TJITSKE PIETERS


        Groet, Hinke Woudt-Westra.



        jaruiter schreef:

        >
        > Beste lijstgenoten,
        >
        > een bezoeker van mijn website vroeg mij naar de oorsprong van de
        > familie(naam) Burke.
        > Het gaat om Tjitske Arjens Burke, gedoopt 06/07/1807 in RK parochie
        > Het Meer en geboren te Tjalleberd. Zij is een dochter van Arjen Jans
        > Burke (* ca. 1765 St. Johannesga) en Jacobjen Beerents (* ca. 1766
        > Oudehaske).
        > Kent iemand deze personen? Weet iemand waar deze achternaam vandaan
        > komt? In Engeland/Amerika is deze achternaam niet ongewoon, maar in
        > Friesland?..
        >
        > Hartelijke groeten, Jaap Ruiter
        > http://ppswmm.ppsw.rug.nl/~ruiter <http://ppswmm.ppsw.rug.nl/%7Eruiter>
        >
        >
        >
      • Cor
        Op onderstaande site van het Meertens instituut: http://www.meertens.knaw.nl/nfd/detail_naam.php?naam=Burke levert het volgende op: Burke specifieke
        Message 3 of 8 , Mar 1, 2005
        View Source
        • 0 Attachment
          Op onderstaande site van het Meertens instituut:

          http://www.meertens.knaw.nl/nfd/detail_naam.php?naam=Burke



          levert het volgende op:


          Burke

          specifieke componenten: je Ø


          zie: Buurke Burk


          vergelijk: Burcke Burken Burki


          aantal naamdragers bij de volkstelling van 1947 volgens het Nederlands Repertorium van Familienamen:

          Groningen 0
          Friesland 0
          Drenthe 0
          Overijssel 0
          Gelderland 0
          Utrecht 0
          Amsterdam 9
          Noord-Holland 2
          Noord-Holland totaal 11
          Den Haag 1
          Rotterdam 1
          Zuid-Holland 1
          Zuid-Holland totaal 3
          Zeeland 0
          Noord-Brabant 2
          Limburg 0
          totaal 16

          kaartweergave

          opnieuw zoeken

          Achtergrondinformatie



          © 2004 Leendert Brouwer, Meertens Instituut

          In Leeuwarden komt in ieder geval 1 Buurke voor, drukkerij/copieerbedrijf.
          Groeten Cor.




          Beste lijstgenoten,

          een bezoeker van mijn website vroeg mij naar de oorsprong van de
          familie(naam) Burke.
          Het gaat om Tjitske Arjens Burke, gedoopt 06/07/1807 in RK parochie
          Het Meer en geboren te Tjalleberd. Zij is een dochter van Arjen Jans
          Burke (* ca. 1765 St. Johannesga) en Jacobjen Beerents (* ca. 1766
          Oudehaske).
          Kent iemand deze personen? Weet iemand waar deze achternaam vandaan
          komt? In Engeland/Amerika is deze achternaam niet ongewoon, maar in
          Friesland?..

          Hartelijke groeten, Jaap Ruiter
          http://ppswmm.ppsw.rug.nl/~ruiter




          knip


          [Non-text portions of this message have been removed]
        • appydevries
          Jaap; ik heb voor de naam Burke; Buske staan. Doopboek R.K. Parochie H.veen/ het Meer. Arriens Jans Buske [vader] Japikje Beerent Beerents [moeder] 1; Boukje
          Message 4 of 8 , Mar 1, 2005
          View Source
          • 0 Attachment
            Jaap;
            ik heb voor de naam Burke; Buske staan.
            Doopboek R.K. Parochie H.veen/ het Meer.

            Arriens Jans Buske [vader]
            Japikje Beerent Beerents [moeder]
            1; Boukje Arriens Buske ged.02-10-1801
            2; Bernardus geb.Tjalleberd ged.28-10-1804
            3; Teckla [Tjitske]? geb. Tjalleberd
            ged.06-07-1807.
            4; Ydigje geb. Tjalleberd ged.21-03-1810 .

            Groetsjes Appy.

            ----- Original Message -----
            From: "jaruiter" <j.a.ruiter@...>
            To: <Friesland-genealogy@yahoogroups.com>
            Sent: Tuesday, March 01, 2005 4:35 PM
            Subject: [Friesland-genealogy] Familie(naam) BURKE


            >
            > Beste lijstgenoten,
            >
            > een bezoeker van mijn website vroeg mij naar de oorsprong van de
            > familie(naam) Burke.
            > Het gaat om Tjitske Arjens Burke, gedoopt 06/07/1807 in RK parochie
            > Het Meer en geboren te Tjalleberd. Zij is een dochter van Arjen Jans
            > Burke (* ca. 1765 St. Johannesga) en Jacobjen Beerents (* ca. 1766
            > Oudehaske).
            > Kent iemand deze personen? Weet iemand waar deze achternaam vandaan
            > komt? In Engeland/Amerika is deze achternaam niet ongewoon, maar in
            > Friesland?..
            >
            > Hartelijke groeten, Jaap Ruiter
            > http://ppswmm.ppsw.rug.nl/~ruiter
            >
            >
            >
            >
          • Hinke Woudt
            Hallo Appy, Heb jij een kopie van de doopgegevens thuis? Ik zie een verschil in doopjaar bij Ydigje. Ik heb 1809 staan maar ik kan het fout hebben. Is
            Message 5 of 8 , Mar 1, 2005
            View Source
            • 0 Attachment
              Hallo Appy,

              Heb jij een kopie van de doopgegevens thuis? Ik zie een verschil in
              doopjaar bij Ydigje. Ik heb 1809 staan maar ik kan het fout hebben. Is
              misschien wel 10-15 jaar geleden dat ik het genoteerd heb en heb daar
              verer geen notitie bij in de computer, dat kon toen nog niet allemaal in
              mijn genealogieprogramma. Waarschijnlijk heb ik het nog wel ergens op
              papier, maar dan vast nog in een doos op zolder:-)

              Groetjes, Hinke.

              appydevries schreef:

              > Jaap;
              > ik heb voor de naam Burke; Buske staan.
              > Doopboek R.K. Parochie H.veen/ het Meer.
              >
              > Arriens Jans Buske [vader]
              > Japikje Beerent Beerents [moeder]
              > 1; Boukje Arriens Buske ged.02-10-1801
              > 2; Bernardus geb.Tjalleberd ged.28-10-1804
              > 3; Teckla [Tjitske]? geb. Tjalleberd
              > ged.06-07-1807.
              > 4; Ydigje geb. Tjalleberd ged.21-03-1810 .
              >
              > Groetsjes Appy.
              >
              > ----- Original Message -----
              > From: "jaruiter" <j.a.ruiter@...>
              > To: <Friesland-genealogy@yahoogroups.com>
              > Sent: Tuesday, March 01, 2005 4:35 PM
              > Subject: [Friesland-genealogy] Familie(naam) BURKE
              >
            • kbylsma1
              De naam Burke is een familie naam die is van oorsprong van Ierland. Maar ik denk niet dat deze Burke familie daar bij hoort. Ik denk wel dat deze familie
              Message 6 of 8 , Mar 1, 2005
              View Source
              • 0 Attachment
                De naam 'Burke' is een familie naam die is van oorsprong van
                Ierland. Maar ik denk niet dat deze Burke familie daar bij hoort.
                Ik denk wel dat deze familie Burke heet en niet Buske; daar zijn
                41 'hits' met deze naam op Tresoar: in Aengwirden, Schoterland,
                Haskerland, enz. Waarom zou een fryske familie deze naam aannemen?
                Daar heb ik ook geen antwoord voor!

                Hinke: ik heb de naam van de vrouw van Arjen Jans Burke gevonden als
                Jakobjen Berends Klopper (en niet Visser!):

                Huwelijksakte AEngwirden, 1821
                Man: Harmanus Bernardus Kruis, oud 28 jaar, geboren te
                Freien Hannover, Duitsland
                Ouders: Hermann Kruis en Aleida Wessels
                Vrouw: Boukjen Arjens Burke, oud 19 jaar, geboren te
                Tjalleberd
                Ouders: Arjen Jans Burke en Jakobjen Berends Klopper
                Datum: 21 januari 1821, akte nr. 2

                Klaas Bylsma
                Website at: http://kbylsma.bravehost.com/

                -knip-
              • Hinke Woudt
                Hallo Klaas, Zo zie je maar weer hoe er met namen omgesprongen werd. Het volgend komt uit de huwelijksakte van Ydigje met Rindert op 10-05-1838 te Schoterland.
                Message 7 of 8 , Mar 1, 2005
                View Source
                • 0 Attachment
                  Hallo Klaas,

                  Zo zie je maar weer hoe er met namen omgesprongen werd. Het volgend komt
                  uit de huwelijksakte van Ydigje met Rindert op 10-05-1838 te Schoterland.

                  Rindert Andries Brouwer, 25 j. fusselier bij de 2e kompagnie van het 2e
                  Bataillon der 18e afd. Infanterie, van beroep arbeider, geb. en w.t. 't
                  Meer, militie certificaat en toestemming van de Luitenant Kolonel
                  Kommandeur van voorschreven afd., zn.v. Andries Rinderts Brouwer
                  koemelker en Andriesje Pieters Nijker echtel. w.t. 't Meer
                  en
                  Ydigje Arjens Burke, 29 j. dienstmeid geb. Tjalleberd w.t. Luinjeberd
                  dr.v. Arjen Jans Burke en Jacobjen Beerends Visser beide overl. te
                  Tjalleberd, Arjen 23-02-1819 en Jacobjen 11-08-1828, grootouders
                  overleden voor lange jaren zonder data en plaatsen te kunnen opgeven,
                  alleen moeder van moederszijde Tjitske Pieters overl. Oldeholtpade
                  20-07-1814.

                  Groet, Hinke.


                  kbylsma1 schreef:

                  >
                  > De naam 'Burke' is een familie naam die is van oorsprong van
                  > Ierland. Maar ik denk niet dat deze Burke familie daar bij hoort.
                  > Ik denk wel dat deze familie Burke heet en niet Buske; daar zijn
                  > 41 'hits' met deze naam op Tresoar: in Aengwirden, Schoterland,
                  > Haskerland, enz. Waarom zou een fryske familie deze naam aannemen?
                  > Daar heb ik ook geen antwoord voor!
                  >
                  > Hinke: ik heb de naam van de vrouw van Arjen Jans Burke gevonden als
                  > Jakobjen Berends Klopper (en niet Visser!):
                  >
                  > Huwelijksakte AEngwirden, 1821
                  > Man: Harmanus Bernardus Kruis, oud 28 jaar, geboren te
                  > Freien Hannover, Duitsland
                  > Ouders: Hermann Kruis en Aleida Wessels
                  > Vrouw: Boukjen Arjens Burke, oud 19 jaar, geboren te
                  > Tjalleberd
                  > Ouders: Arjen Jans Burke en Jakobjen Berends Klopper
                  > Datum: 21 januari 1821, akte nr. 2
                  >
                  > Klaas Bylsma
                  > Website at: http://kbylsma.bravehost.com/
                  >
                  > -knip-
                  >
                  >
                  >
                • appydevries
                  hallo Hinke; deze gegevens komen uit de doopklapper, Heerenveen; Doopsgezinden 1733-1822. R.K. Parochie H.veen -het Meer. Ned.Hervormde Kerk 1643-1817.
                  Message 8 of 8 , Mar 2, 2005
                  View Source
                  • 0 Attachment
                    hallo Hinke;
                    deze gegevens komen uit de doopklapper,
                    Heerenveen;
                    Doopsgezinden 1733-1822.
                    R.K. Parochie H.veen -het Meer.
                    Ned.Hervormde Kerk 1643-1817.
                    ''Buske'' zal een schrijffout zijn [dus Burke]
                    zo misschien ook de doopdatum ''Ydigje''
                    groetjes Appy.

                    ----- Original Message -----
                    From: "Hinke Woudt" <h.woudt@...>
                    To: <Friesland-genealogy@yahoogroups.com>
                    Sent: Tuesday, March 01, 2005 7:32 PM
                    Subject: Re: [Friesland-genealogy] Familie(naam) BURKE


                    > Hallo Appy,
                    >
                    > Heb jij een kopie van de doopgegevens thuis? Ik zie een verschil in
                    > doopjaar bij Ydigje. Ik heb 1809 staan maar ik kan het fout hebben. Is
                    > misschien wel 10-15 jaar geleden dat ik het genoteerd heb en heb daar
                    > verer geen notitie bij in de computer, dat kon toen nog niet allemaal in
                    > mijn genealogieprogramma. Waarschijnlijk heb ik het nog wel ergens op
                    > papier, maar dan vast nog in een doos op zolder:-)
                    >
                    > Groetjes, Hinke.
                    >
                    > appydevries schreef:
                    >
                    > > Jaap;
                    > > ik heb voor de naam Burke; Buske staan.
                    > > Doopboek R.K. Parochie H.veen/ het Meer.
                    > >
                    > > Arriens Jans Buske [vader]
                    > > Japikje Beerent Beerents [moeder]
                    > > 1; Boukje Arriens Buske ged.02-10-1801
                    > > 2; Bernardus geb.Tjalleberd ged.28-10-1804
                    > > 3; Teckla [Tjitske]? geb. Tjalleberd
                    > > ged.06-07-1807.
                    > > 4; Ydigje geb. Tjalleberd ged.21-03-1810 .
                    > >
                    > > Groetsjes Appy.
                    > >
                    > > ----- Original Message -----
                    > > From: "jaruiter" <j.a.ruiter@...>
                    > > To: <Friesland-genealogy@yahoogroups.com>
                    > > Sent: Tuesday, March 01, 2005 4:35 PM
                    > > Subject: [Friesland-genealogy] Familie(naam) BURKE
                    > >
                    >
                    >
                  Your message has been successfully submitted and would be delivered to recipients shortly.