Authorisatie aanvulling Wisse Sipkes Luixwolt

  • jan de Vries
    Message 1 of 8 , Feb 27, 2005
      Misschien nog wat aanvullingen betreffende Luxwolda/Hylkema berichten van onlangs.
      Informatie uit de authorisatie-boeken van Opsterland (Sipke Wisses= Sipke Wessels!):
      14-04-1725:
      Ouders: wijlen Wisse Sipckes en Bontie Hendricx
      Kinderen: Waapke, in't 11e jaar, Arjaantje, in't 10e jaar, en Sipke Wessels, in't 6e jaar.
      Kurator: Ynse Sipckes Luixwolt, tot Wirdum.

      16-05-1725:
      Ouders: wijlen Wisse Sipckes en Bontie Hendricx.
      Kinderen: Waapke in't 11e jaar, Arjaantje, in't 10e jaar, en Sipcke Wisses, in't 6e jaar.
      Kuratoren: Claas Sipckes en Jan Alberts (neffens Ynse Sipckes Luixwolt).

      17-10-1759:
      Ingevolge testament van wijlen Bontie Hendrix, in tijden weduwe van Wisse Sipkes, in dato 1752, worden Sipke Wisses, huisman Langezwaag en Giolt Ennes, huisman, tot kuratoren over het kapitaal van 3.000 caroligulden gesteld.
      Verdeling der erfenis:
      * Sybren Hendrix nomine uxoris Akke Wisses te Luinjebird een derde;
      * Arnoldus Saackes, tot Witmarsum, nomine uxoris Waapke Wisses een derde;
      * Sipke Wisses, huisman te Langezwaag een derde.

      12-09-1755:
      Betreft: Jan Deddes in de Knijpe, wegens zijn hoge ouderdom en lichamelijke swakte.
      Kuratoren bonorum: Luitien Luitiens, brouwer tot Duurswoude; Jelle Luitiens, molenaar tot Duurswoude; Giolt Annes, huisman in de Langezwaag; Sipke Wisses Luxwolda, veenbaas in de Wijngaarden.

      03-02-1790:
      Ouders: wijlen Gerryt Sjoerds en Geeske Annes, die hertrouwd is met Doeckle Imkes.
      Kinderen: Gerryt Gerryts, in't 3e jaar.
      Kuratoren: Geert Stell, schooldienaar; Wisse Sipkes Luixwolda, dorprechter en huisman, beiden in de Langezwaag.

      12-04-1799:
      Ouders: wijlen Wisse Sipkes Luixwolda en Jantje Halbes, in tijden echtelieden te Langezwaag.
      Kinderen: Antje Wisses Luixwolda, in't 18e jaar; Sipke Wisses Luixwolda, in't 16e jaar; en Geeske Wisses Luixwolda in't 14e jaar.
      Kuratoren: Jan Sipkes, veenbaas en Heerke Klases, huisman, beiden in de Langezwaag.

      Mijn vraag: Is Ariaantje Wisses dezelfde als Akke Wisses?

      groetjes,

      Jan de Vries

    • ponne39meppel
      Message 2 of 8 , Feb 28, 2005
        Hallo Jan,

        Heel interssante informatie over de Luxwolda's!
        Als ik het goed zie, zijn er nu vier kinderen van Wisse Sipckes
        Luixwolt (Luxwolda) en Bontje Hendriks (x 1713) genoemd:

        1. Wabke (Waapke) Wisses Luxwolda * ca 1715
        x Witmarsum, 5 februari 1747 Arnoldus Saakes
        2. Arjaantje Wisses Luxwolda * ca 1716
        3. Sipke Wisses Luxwolda * ca 1720, veenbaas in de Wijngaarden
        (1755), huisman te Langezwaag (1759)
        x Langezwaag, 12 juli 1744 Geeske Sjoerds
        4. Akke Wisses Luxwolda
        x Sybren Hendrix

        Het lijkt me niet dat Ariaantje en Akke dezelfde dochter zullen zijn.
        Het is jammer dat het huwelijk van Akke en Sybren Hendrix niet te
        vinden is. Ook een eventueel huwelijk van Ariaantje kon ik niet
        vinden.

        Ik heb van Sipke en Geeske Sjoerds twee kinderen: Wisse en Jan. Er
        moet, dacht ik, ook nog een Sjoerd zijn. Weet jij hier meer van?

        Heb je úberhaupt nog meer info over de Luxwolda's van voor 1812?

        Groet,

        Wiecher Ponne

      • betty
        Message 3 of 8 , Feb 28, 2005
          Wiecher,
          dtb 561/562

          Sipke Wisses (L) = Langezwaag db 27-5-1745 x Geeske Sjoerds te Lu

          laten dopen te Langezwaag:

          Jaauk 16-1-1746
          Bontje 13-7-1749
          Wisse 9-1-1752
          Sjoerd 4-9-1757
          Jan 13-8-1762
          knip

          grt Betty

        • betty
          Message 4 of 8 , Feb 28, 2005
            Wiecher, deze Sjoerd???

            Sjoerd Sipkes Luxwolda kerkvoogd x Ijnske Klaases , wonend i.d. Wijgaarden o/Langezwaag

            Geeske 29-3-/24-4-1785
            Klaas 18-11/3-12-1787
            Waapke 17/31-5-1789
            Sipke 16-10/13-11-1791
            Sipke 25-12-1796/15-1-1797

            allen te Langezwaag
            knip

            Betty

          • knehtims
            Message 5 of 8 , Feb 28, 2005
              Jan,

              bedankt voor je aanvullende informatie over Luxwolda.
              Het maakt het beeld wat kompleter en geeft wat aanvullende informatie
              over de werkzaamheden die zij uitvoerden en de gezins situatie.

              Ik ga er maar even van uit dat Wisse Sipckes ook een Luixwolt was
              omdat waarschijnlijk zijn broer kuratr is. Of is dit even te
              veel "whisfull thinking" van mijn kant.

              Ook jouw vraag over: "is Ariaantje Wisses dezelfde als Akke Wisses?
              zou ik willen houden op een (over-)schrijffout gezien de onderstaande
              informatie.

              Maar misschien zijn er mede genealogen die deze aannames iets te ver
              gaan.

              Ik ben dan ook benieuwd naar jullie commentaar en of aanwijzingen die
              ik over het hoofd zie.

              Groet, Henk

              --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, jan de Vries

            • jan de Vries
              Message 6 of 8 , Feb 28, 2005
                Helaas Wiecher,
                Mijn info is voor de rest ook van na 1811 (Hylkema/Stelwagen), vond dit in de boeken.
                Als Arjaantje niet Akke is, dan zal ze voor 1759 overleden zijn (zie testament moeder). Bij overlijden van Wisse Sipkes in 1725 wordt Akke weer niet genoemd als kind, vandaar mijn veronderstelling dat ze misschien dezelfden waren.
                Meer heb ik niet kunnen vinden, helaas,

                groetjes,
                Jan

              • ponne39meppel
                Message 7 of 8 , Mar 1, 2005
                  Betty,

                  Bedankt voor deze doopgegevens van de kinderen van Sipke Wisses
                  Luxwolda en Geeske Sjoerds (evenals voor die van de kinderen van
                  Sjoerd Sipkes en Ynske Klaases). Wat bedoel je met 'db 27-5-1745' ?
                  Het huwelijk is als volgt ingeschreven:

                  Trouwregister Hervormde gemeente Langezwaag-Kortezwaag-Luxwoude
                  DTB nr. 564, 1723 - 1811
                  Vermelding: Bevestiging huwelijk van 12 juli 1744, Langezwaag
                  Man: Sipke Wisses, Luxwoude
                  Vrouw: Geeske Sjoerds, Langezwaag

                  Met vriendelijke groet,

                  Wiecher Ponne

                  Gestandaardiseerde namen: SIPKE WISSES en GEESKE SJOERDS

                • betty