Siurtke jongen of meisje

  • martiengen
    Message 1 of 4 , Feb 27, 2005
      Siurktke zoon of dochter van Kornelis Johannes en Iepkje Kornelis
      gedoopt te Bakhuizen 25-11-1737.
      Daar ik geen Fries ben, maar wel voorouders heb aldaar weet ik niet of
      Siurtke een jongen of meisjesnaam is.
      Graag uw informatie,
      Met dank en groet,
      Martien
      Message 2 of 4 , Feb 27, 2005
        Martien,

        Ik vermoed dat het om een meisje gaat. Het lijkt een vrouwelijke variant van de naam Sjoerd. Die overigens ook de vorm Sjoerdje, Sjurtie, Sjuttje etc. kan aannemen.

        Met vriendelijke groet,
        Nynke van den Hooven.

        Message 3 of 4 , Mar 1 6:42 PM
          Hallo Martien,

          Ik heb eens gekeken bij Google.nl, en dan als zoekargument "Siurt"
          ingetypt. Dan kom ik Siurt steeds tegen als jongensnaam. De naam
          Siurt lijkt mij dan ook een Friese jongensnaam. Het
          achtervoegsel "ke" (ook wel "je") wordt gebruikt om van een
          jongensnaam een meisjesnaam te maken, bijvoorbeeld Sjoerdje,
          Pietertje, enzovoort.

          Als je meer wilt weten over Friese namen, jongens- of meisjesnamen,
          kijk dan eens hier:

          - http://www.1stekeuze.nl/d/friese_namen.html

          of hier:

          - http://home.planet.nl/~rinkjan/

          Met vriendelijke groeten,

          Pieta E.A. Davids
          Message 4 of 4 , Mar 1 11:33 PM
            Pieta,

            Zoals al eerder gesteld is Siurt het oude equivalent van Sjoerd.
            Het is kennelijk een bestaand misverstand te denken dat alle Friese namen die op -ke eindigen meisjesnamen zijn.

            Zo hebben mijn dochters vrouwelijke klasgenootjes gehad met de namen Hylke, Jelke en Jouke....... Uiteraard buiten Friesland :-)
            Een van de moeders heb ik gevraagd waarom ze haar dochter een jongensnaam had gegeven. Ik kreeg de wind van voren, want ze wist absoluut zeker dat Jouke een Friese meisjenaam was. Ook na de vergelijking met de naam Sjouke, vrouwelijke variant Sjoukje.......

            Met vriendelijke groet,
            Nynke :-) van den Hooven.