Re: [Friesland-genealogy] Dominees in Friesland/Heerenveen-Ooststellingwerf

  • Bert Wijnstra
    Message 1 of 8 , Feb 1, 2005
      Beste Folkert

      In het jaarboek van de Gereformeerde Kerken in Nederland van 1926 lees ik de
      volgende gegevens:
      Predikant E, Breitsma is bevestigd in 1845 en overleden in 1906. (Via
      Genlias moet dat zijn Engel Breitsma geboren Barradeel 18-6-1821 en
      overleden Schoonebeek 15-5-1906)
      E. Breitsma was (gereformeerd) predikant te Heerenveen 1849 - 3 dec 1854
      en te Smilde 3 jan 1856 - 5 aug 1860

      Zijn zoon Folkert Breitsma is ook gereformeerd predikant geweest (bevestigd
      1872, overl 1883), evenals zijn zoon Ritske Breitsma (bevestigd 1876, overl
      1883)

      Ik hoop dat je wat aan deze gegevens hebt.

      Bert Wijnstra

      Een broer van mijn bet-overgrootvader, Engel Ritskes Breitsma was dominee.
      Rond 1860 werd hij aangesteld als dominee in Smilde (Afschijdingsbewegings
      Kerk - is gat gereformeerd/). In 1882 was hij ingegeschreven in Heerenveen,
      daarna is hij naar Ooststellingwerf vertrokken. Is er na te gaan waar hij
      dominee is geweest in Heerenveen?
    • Hugo de Vries [gen]
      Message 2 of 8 , Feb 1, 2005
        Bert,
        Zijn die jaarboeken online?
        Groet,
        Hugo

        Hugo de Vries
        http://gen.kibrahacha.com
        Families: de Vries (Schermerhorn, Spaarndam, Amsterdam), Joha (Eupen,
        Friesland, Leiden), van Asperen (Streefkerk, Sliedrecht, Alblasserdam),
        Kaal/Karel (Wehl, Renkum), de Vries (Amsterdam, Paramaribo), Brook (Sneek,
        Paramaribo), Abendanon (St. Eustatius, Paramaribo), Robles de Medina
        (Spanje, Paramaribo) (37,700+ persons)
        On December 13, 2005 you might be visitor number 300,000 to
        http://kibrahacha.com

        Message 3 of 8 , Feb 1, 2005
          Folkert en Hugo

          Toevallig viel mijn oog erop:

          E. Breitsma was predikant te Donkerbroek 19-5-1878 - 1891.

          Hugo, voor zover ik weet zijn de jaarboeken niet online. Ik heb dit jaarboek
          gevonden in de boekenkast van mijn ouders en als misschien wel eens
          interessant in mijn boekenkast gezet.

          Bert Wijnstra
        • Hugo de Vries [gen]
          Message 4 of 8 , Feb 1, 2005
            Bert,
            Zou je nog eens in de kast willen kijken voor de domineesfamilie Joha?
            Groet,
            Hugo

            Message 5 of 8 , Feb 1, 2005
              Hugo

              De naam Joha komt niet voor bij de naamlijst van de predikanten,
              emeritus-predikanten, leraren van Theol School of V.U., noch bij de
              necrologie van predikanten sedert 1834. Ook niet bij de theologie studenten
              van de V.U. Dus of niet gereformeerd of na 1926. Helaas

              Groeten
              Bert Wijnstra
            • mwpvdvalk
              Message 6 of 8 , Feb 1, 2005
                Folkert,

                op de website van het CBG www.cbg.nl
                zoeken naar de naam Breitsma en dan
                onder de biografisch index worden er 2
                vermeldingen gemaakt van Breitsma's:
                Aldus het CBG:
                "De biografische index is een toegang op biografische naslagwerken waarin u (korte)
                levensbeschrijvingen vindt van personen die een vooraanstaande rol in het maatschappelijk leven hebben gespeeld.
                U kunt deze werken raadplegen in onze studiezalen. De index wordt nog altijd aangevuld met nieuwe gegevens.
                Engel Ritskes Breitsma 1821 - 1906
                Bron: Gedenkt uw voorgangers : deel I - V.
                Deel: 1
                Folkert Breitsma 1846 - 1883
                Bron: Gedenkt uw voorgangers : deel I - V.
                Deel: 1 "

                Met vriendelijk groet,
                Marc

[...]

                Het archief van deze lijst voor Friese genealogen met daarin alle sinds 8 juli 1999 geposte berichten staat op

              • Hugo de Vries [gen]
                Message 7 of 8 , Feb 1, 2005
                  Bert,
                  Toch bedankt!