RE: [Friesland-genealogy] Veenhuizen - armen tehuis

  • Tabe Dolstra
    Message 1 of 8 , Feb 1, 2005
      Beste Folkert.
      Van oudsher is Veenhuizen een strafinrichting voor landlopers, zwervers,
      bedelaars en mensen die schuldig maakten aan openbare dronkenschap. Thans
      bestaat "Veenhuizen "uit een vijftal strafinrichtingen (gevangenissen). Er
      schijnt een museum te bestaan waar mogelijk informatie te verkrijgen is.
      Mogelijk dat andere lezers van dit forum hier op aanhakern. Overigens ligt
      Veenhuizen in de provincie Drente.
      Vriendelike groeten.
      Tabe.
      Almere

      Message 2 of 8 , Feb 1, 2005
        Folkert,
        nog een tip: In het Regionaal Archief Drenthe, Archieven van de rijkswerkinrichtingen Veenhuizen en Ommerschans, inventaris no.: 339. Hier staan in Assen signalementkaarten over de jaren 1896-1901, vaak met foto's!
        Voor Drentse gevangenen staan ze ook afgedrukt in het Drents genealogisch jaarboek 1994, en 1995. Ik dacht dat in de friese kertierstatenboekjes ook iets te vinden was. Wie weet dit?
        Overigens dacht ik dat op de site van Anton Musquetier ook e.e.a. te vinde was (bedelaarslijst).

        groetjes,
        Jan de Vries

        Genealogy yn Frysl�n: http://www.genealogy-yn-fryslan.tk/.

      • Annemarth Sterringa
        Message 3 of 8 , Feb 1, 2005
          Tja, het is maar wat je 'liefdadig'noemt:
          Weeskinders werden van heinde en ver naar Veenhuizen gebracht voor
          het goede doel, werken!
          Eén van mijn overgrootvaders (niet de Friese:-) werd ooit naar
          Veenhuizen gestuurd wegens landloperij; dat heb ik uiteraard eens
          nagekeken.
          Prachtig maar ook heel treurig archief in het Drents Archief in
          Assen.

          Groetjes,
          Annemarth

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "mwpvdvalk"

        • mwpvdvalk

            Message 5 of 8 , Feb 1, 2005
              In de Gen. Jierboekjes (1996 en daarna) zijn een aantal lijsten
              verschenen van: Friese bedelaars in Veenhuizen en Ommerschans, deze
              lijsten gaan over de periode 1834-1859.

              Groet, Hinke Woudt-Westra.

            • heleen bücking-boschma
              Message 6 of 8 , Feb 1, 2005
                Alle antwoorden geven al aan dat men in Veenhuizen kwam wegens bedelarij
                etc. Ook mijn betovergrootmoeder is daar overleden. Er hebben ooit in het
                Genealogysk Jierboekje overzichten gestaan van mensen die in strafkoloniën
                zijn overleden volgens mij, maar wanneer weet ik niet. Misschien heb je hier
                iets aan.

                Heleen

                _____

[...]

                * Your use of Yahoo! Groups is subject to the Yahoo! Terms of Service
                <http://docs.yahoo.com/info/terms/> .

              • Olga Jorritsma
                Message 7 of 8 , Feb 2, 2005
                  Ik ben zelf vorig jaar een keer in Assense archief geweest en gevraagt of er iets over te vinden is.

                  Er zijn dus wel degelijk gegevens opgeslagen daar, van zowel de bewakers als de gevangenen.

                  Vaak ook word er vermeld dat er gezinnen zijn of dat ze er alleen zaten, kortom, je kunt er te kust en te keur.

                  Olvera

                  ,

                  heleen b�cking-boschma <hg.bucking.boschma@...> wrote: Alle antwoorden geven al aan dat men in Veenhuizen kwam wegens bedelarij
                  etc. Ook mijn betovergrootmoeder is daar overleden. Er hebben ooit in het
                  Genealogysk Jierboekje overzichten gestaan van mensen die in strafkoloni�n