Dominees in Friesland/Heerenveen-Ooststellingwerf

  • Folkert Breitsma
    Message 1 of 8 , Feb 1, 2005
      Een broer van mijn bet-overgrootvader, Engel Ritskes Breitsma was dominee. Rond 1860 werd hij aangesteld als dominee in Smilde (Afschijdingsbewegings Kerk - is gat gereformeerd/). In 1882 was hij ingegeschreven in Heerenveen, daarna is hij naar Ooststellingwerf vertrokken. Is er na te gaan waar hij dominee is geweest in Heerenveen?

    • Bert Wijnstra
      Message 2 of 8 , Feb 1, 2005
        Beste Folkert

        In het jaarboek van de Gereformeerde Kerken in Nederland van 1926 lees ik de
        volgende gegevens:
        Predikant E, Breitsma is bevestigd in 1845 en overleden in 1906. (Via
        Genlias moet dat zijn Engel Breitsma geboren Barradeel 18-6-1821 en
        overleden Schoonebeek 15-5-1906)
        E. Breitsma was (gereformeerd) predikant te Heerenveen 1849 - 3 dec 1854
        en te Smilde 3 jan 1856 - 5 aug 1860

        Zijn zoon Folkert Breitsma is ook gereformeerd predikant geweest (bevestigd
        1872, overl 1883), evenals zijn zoon Ritske Breitsma (bevestigd 1876, overl
        1883)

        Ik hoop dat je wat aan deze gegevens hebt.

        Bert Wijnstra

      • Hugo de Vries [gen]
        Message 3 of 8 , Feb 1, 2005
          Bert,
          Zijn die jaarboeken online?
          Groet,
          Hugo

          Hugo de Vries
          http://gen.kibrahacha.com
          Families: de Vries (Schermerhorn, Spaarndam, Amsterdam), Joha (Eupen,
          Friesland, Leiden), van Asperen (Streefkerk, Sliedrecht, Alblasserdam),
          Kaal/Karel (Wehl, Renkum), de Vries (Amsterdam, Paramaribo), Brook (Sneek,
          Paramaribo), Abendanon (St. Eustatius, Paramaribo), Robles de Medina
          (Spanje, Paramaribo) (37,700+ persons)
          On December 13, 2005 you might be visitor number 300,000 to
          http://kibrahacha.com

          Message 4 of 8 , Feb 1, 2005
            Folkert en Hugo

            Toevallig viel mijn oog erop:

            E. Breitsma was predikant te Donkerbroek 19-5-1878 - 1891.

            Hugo, voor zover ik weet zijn de jaarboeken niet online. Ik heb dit jaarboek
            gevonden in de boekenkast van mijn ouders en als misschien wel eens
            interessant in mijn boekenkast gezet.

            Bert Wijnstra
          • Hugo de Vries [gen]
            Message 5 of 8 , Feb 1, 2005
              Bert,
              Zou je nog eens in de kast willen kijken voor de domineesfamilie Joha?
              Groet,
              Hugo

              Message 6 of 8 , Feb 1, 2005
                Hugo

                De naam Joha komt niet voor bij de naamlijst van de predikanten,
                emeritus-predikanten, leraren van Theol School of V.U., noch bij de
                necrologie van predikanten sedert 1834. Ook niet bij de theologie studenten
                van de V.U. Dus of niet gereformeerd of na 1926. Helaas

                Groeten
                Bert Wijnstra
              • mwpvdvalk
                Message 7 of 8 , Feb 1, 2005
                  Folkert,

                  op de website van het CBG www.cbg.nl
                  zoeken naar de naam Breitsma en dan
                  onder de biografisch index worden er 2
                  vermeldingen gemaakt van Breitsma's:
                  Aldus het CBG:
                  "De biografische index is een toegang op biografische naslagwerken waarin u (korte)
                  levensbeschrijvingen vindt van personen die een vooraanstaande rol in het maatschappelijk leven hebben gespeeld.
                  U kunt deze werken raadplegen in onze studiezalen. De index wordt nog altijd aangevuld met nieuwe gegevens.
                  Engel Ritskes Breitsma 1821 - 1906
                  Bron: Gedenkt uw voorgangers : deel I - V.
                  Deel: 1
                  Folkert Breitsma 1846 - 1883
                  Bron: Gedenkt uw voorgangers : deel I - V.
                  Deel: 1 "

                  Met vriendelijk groet,
                  Marc

[...]

                  Het archief van deze lijst voor Friese genealogen met daarin alle sinds 8 juli 1999 geposte berichten staat op

                • Hugo de Vries [gen]
                  Message 8 of 8 , Feb 1, 2005
                    Bert,
                    Toch bedankt!