Douwe Fokkema en zijn vrouw Jantje Bontje Westra

  • Jaap Meijer
    Message 1 of 6 , Jan 22, 2005
      Ik zoek gegevens over de nakomelingen in de USA van Douwe Fokkema en zijn vrouw Jantje Bontje Westra die in 1911 emigreerden naar de USA.
      Zij vertrokken vanuit Rotterdam met de S.S. Nieuw Amsterdam en kwamen in de USA aan op Ellis Island op 27 maart 1911. Volgens de scheepspapieren gingen ze naar hun neef P. Vriesema, 256 Mullettstreet in Detroit (Michigan).
      Douwe Fokkema werd geboren op 2 juli 1880 in Ferweradeel (waarschijnlijk Hallum) als de zoon van Dirk Douwes Fokkema en Wiemkje Pieters Hoogstra.
      Hij trouwde op 6 juli 1905 met Jantje Bontje Westra in Kollumerland.
      Jantje Bontje Westra was geboren op 22 september 1879 in Utingeradeel als dochter van Sjoerd Westra en Aafke Lubberts Vaatstra.
      Ik heb een foto van Douwe Fokkema waarop hij een uniform draagt van het Leger des Heils, die is genomen voor zijn vertek naar de USA.
      Voordat ze vertrokken woonden ze in de Houtstraat in Leeuwarden. Douwe was van beroep schipper.
      Vanaf het tijdstip van aankomst in de USA ontbreken verder alle gegevens.

      Wie kan mij verder helpen?

      Jaap Meijer

    • Jim Van Dyk
      Message 2 of 6 , Jan 22, 2005
        Hi Jaap !
        I checked the 1920 and 1930 US Census for Douwe Foekema and his wife. regretfully I couldn't find either. I did find variations of Foekema like Foeckema,Fockema, and Volkema. Also one family of Foekemas changed their name to William Faulkner ! Most likely the names got changed after arrival in the US. Suggestion might be that you also look at immigrants who settled in Canada. Also,I found other Foekemas in the state of Washington. Sorry I couldn't help you more.
        Yme

        Genealogy yn Frysl�n: http://www.genealogy-yn-fryslan.tk/.

        James Y.Van Dyk
        5329 Silverstone NE
        Comstock Park,Michigan,49321

      • Jim Van Dyk

          Message 4 of 6 , Jan 25, 2005
            Hello Yme,

            Thanks for your help. I will see if I can find more data following your lead
            of the Fokkemas in the State of Washington.

            Jaap

            Jaap Meijer wrote:
[...]

          • Detje van der Laan
            Message 5 of 6 , Feb 1, 2005
              Hallo Jaap

              Ik lees nu deze mail online, aangezien ik een lange poos op no-mail heb
              gestaan i.v.m. een verhuizing. Gegevens over nakomelingen heb ik helaas niet
              voor je, wel gegevens over de voorouders van Aafke Lubberts Vaatstra. Welke
              gegevens heb jij over Sjoerd Westra? Van hem heb ik nl. helemaal geen
              gegevens.

              Groeten Detje die in alle Vaatstra's geïnteresseerd is
              =============================
              Detje van der Laan
              detje81@...

              http://www.geocities.com/detje81 (genealogie en zelfgemaakte kaarten)
              http://www.angelfire.com/wy/vdlaan (genealogie, gezamenlijk)
              http://community.webshots.com/user/detje1981 (mijn LO's)
              MSN: detje81@...

              Meld u nu aan! bij de Vaa(r)tstralijst, stuur een e-mail naar
              vaatstra-subscribe@yahoogroups.com

              Meld je nu aan bij de embossinglijst: embossing-subscribe@yahoogroups.com
> [...]
              > Douwe was van beroep schipper.
              > Vanaf het tijdstip van aankomst in de USA ontbreken verder alle

            • Jaap Meijer
              Message 6 of 6 , Feb 1, 2005
                Hallo Detje,

                Van de Westra's heb ik niets. Die tak heb ik verder nog niet onderzocht.

                Gr.

                Jaap Meijer