Familieonderzoek Rijpkema/Rypkema

  • Jitse H.L. Rijpkema
    Message 1 of 6 , Jan 11, 2005
      Al enige tijd doe ik onderzoek naar de familiegeschiedenis van de
      Friese familie Rypkema (Rijpkema) uit de omgeving Doniawerstal en
      Utingeradeel. Graag zou ik in kontakt willen komen met anderen die
      in hun onderzoek eventueel bij deze familie passende familieleden
      zijn tegengekomen. Met name ben ik op zoek naar gegevens van de
      navolgende personen:

      Marten Riemers Rijpkema,
      geboren op 03-01-1841 in Terhorne (Utingeradeel). Hij trouwde op 24-
      05-1866 in Doniawerstal met:

      Lipkjen Ruurds Hoekstra,
      geboren op 13-07-1845 in Goingarijp (Doniawerstal).

      Riemer Hantjes Rijpkema,
      geboren omstreeks 1810 in Terhorne (Utingeradeel) en overleden op 18-
      09-1869 in Doniawerstal. Hij trouwde op 01-03-1839 in Utingeradeel
      met:

      Ybeltje Martens Zijlstra, geboren op 06-01-1818.

      Ruurd Tjeerds Hoekstra, geboren omstreeks 1818 en overleden op 23-12-
      1890 in Doniawerstal. Hij trouwde op 21-06-1844 in Doniawerstal met:

      Ypkje Theakes de Groot, geboren omstreeks 1825, overleden op 21-01-
      1876 in Doniawerstal.

      Marten Hiddes Zijlstra, nadere gegevens nog onbekend. Hij ging een
      relatie aan met:

      Wiggeltje Wybes Woudstra, waarvan mij ook nog geen gegevens bekend
      zijn.

      Met vriendelijke groet,

      Jitse H.L. Rijpkema

      Spechtenveld-2@...
      Message 2 of 6 , Jan 11, 2005
        Jitse,

        Op www.tresoar.nl (het zoekscherm vind je op
        http://www.tresoar.nl/mmtresoar/main/content_pagina_volledig.jsp?lang=nl&pag
        ina=3313&stylesheet=collectie.css
        vond ik het volgende:

        Geboorteakte Doniawerstal, 1818
        Aangiftedatum 20 augustus 1818, akte nr. 33
        Ruurd Hoekstra, geboren 19 augustus 1818
        Zoon van Tjeerd Annes Hoekstra en Jantje Jansen

        Geboorteakte Doniawerstal, 1824
        Aangiftedatum 2 oktober 1824, akte nr. 61
        Ypkjen de Groot, geboren 1 oktober 1824
        Dochter van Teeke Douwes de Groot en Antje Sytzes de Jong

        Mogelijk is de navolgende Marten Zijlstra uit de namenregistratie van 1811
        de Marten Hiddes die je zoekt:
        Zijlstra, Marten, Warga
        k. geen
        Mairie Roordahuizum, fol. 64v

        En de huwelijksakte met Wiggeltje Woudstra:
        Huwelijksakte Utingeradeel (mairie Akkrum), 1815
        Man: Marten Heddes Zijlstra, oud 27 jaar, geboren te Gauw, gemeente
        Wymbritseradeel
        Ouders: Hedde Botjes Zielstra en Ybeltje Douwes
        Vrouw: Wiggeltje Wiebes Woudstra, oud 21 jaar, geboren te Terkaple
        Ouders: Wiebe Frankes Woudstra en Japikje Harmens
        Datum: 10 juni 1815, akte nr. 7
        NB: Familienamen bruidegom en zijn vader zo vermeld in de akte

        En de overlijdensaktes:
        Overlijdensakte Utingeradeel, 1875Aangiftedatum 6 maart 1875, akte nr. 16
        Marten Heddes Zijlstra, overleden 6 maart 1875, oud 87 jaar, weduwnaar

        Overlijdensakte Utingeradeel, 1861Aangiftedatum 5 juni 1861, akte nr. 43
        Wiggeltje Wybes Woudstra, overleden 4 juni 1861, oud 67 jaar, gehuwd

        Met vriendelijke groet,
        Nynke van den Hooven.

[...]

        <knip>
      • judith.henstra
        Message 3 of 6 , Jan 11, 2005
          Hallo Jitse,

          Misschien heb je iets aan deze Rijpkemas uit Utingeradeel. De namen die jij noemt komen echter niet voor. Onderstaande mensen staan ook op mijn website:

          http://homepage.ntlworld.com/spindle10/anneboom.html

          Er staan hier meer mensen uit Utingeradeel.

          Beste wensen,

          Judith Henstra

          IV-c. Lolkje Baukes de Jong. Geboren rond 1773, zij was boerin en overleed voor 1850 te Goingarijp. Zij was de dochter van Bauke Annes (III-e) en Janke Jarigs. Zij trouwde op 16 september 1792 in de Nederlands-Hervormde kerk te Terhorne met Wybe Dirks RYPKEMA, geboren rond 1771 en overleden 15 januari 1849 te Terhorne, zoon van Dirk Wybes RIJPKEMA en Trijntje Feikes BOONSTRA. In 1794 woonde het echtpaar in Terhorne. Zij zijn de voorouders van Titia (Jans) Rijpkema die in 1927 trouwde met Sytze (Dirks) Henstra van het skaai van Jetze. Lolkje nam later de naam DE JONG aan. Uit dit huwelijk:

          1. Dirk Wybes Rypkema (m). Hij trouwde met Klaaske Bouwes VAN DIJK. Uit dit huwelijk 6 kinderen: Wiebe (1813-1858), Bouwe (1818), Trijntje (1820-1820), Anne (1825), Pieter (1826-1826), en Pieter (1828).

          2. Jantje Wybes Rypkema (v). Zij trouwde op 20 januari 1816 te Akkrum (Utingeradeel) met Benediks (Bindiks) Pieters VAN 't VEER. Hij was geboren rond 1782 en overleed op 2 november 1826 te Utingeradeel, 44 jaar oud. Bij het huwelijk werd Jantjes achternaam geschreven als RIPKEMA met als aantekening dat de vader tekent met RYPKEMA en de bruid met RIEPKEMA. Uit dit huwelijk 5 kinderen: Bauke (1816-1860), Lolkje (1818-1867), Jeltje (1821), Trijntje (1823), en Pietertje (1825-1829). Jantje trouwde na het overlijden van Benediks met Klaas Jacobs WESTER, op 7 december 1834 te Utingeradeel. Uit dit huwelijk 3 kinderen: Jacob (1835), Wypkjen (1838), en Sytske (1841).

          3. Bauke Wybes Rypkema (m). Geboren rond 1798 en overleden op 25 juli 1834 te Utingeradeel, 36 jaar oud. Hij trouwde met Willemke Jacobs NIJDAM, op 15 november 1817 te Utingeradeel. Zij was geboren rond 1799 en overleed op 7 mei 1885 te Utingeradeel, 86 jaar oud. Zij was de dochter van Jacob Michiels en Antje Siedses. Uit dit huwelijk 4 kinderen: Lolkje, Jacob, Antje (1829), en Johanna (1832-1897).

          4. Pieter Wybes Rypkema (m). Geboren rond 1800 en overleden op 16 mei 1874 te Ijlst, 74 jaar oud. Hij trouwde op 27 december 1829 te Utingeradeel met Pyttje Jans DE VRIES. Zij was geboren rond 1803 en overleed op 7 maart 1886 te Ijlst, 83 jaar oud. Zij was de dochter van Jan DE VRIES en Yke Hendriks. Uit dit huwelijk 5 kinderen: Yke (1832), Wybe (1834-1898), Jantje (1837), Dirk (1839), en Jan (1841-1922).

          5. Jarig Wybes Rypkema (m). Geboren rond 1803 en overleden op 13 augustus 1860 te Utingeradeel, 57 jaar oud. Hij trouwde met Dirkje Hendriks LANGHOUT, op 22 december 1827 te Utingeradeel. Uit dit huwelijk 9 kinderen: Rigtje (1828-1831), Lolkje (1831), Rigtje (1833-1833), Rigtje (1834), Bauke (1837), Wybe (1840), levenloos (1843), Trijntje (1844-1908), en Antje (1849).

          6. Lolkjen Wybes Rypkema (v). Geboren rond 1806 en overleden op 4 april 1884 te Utingeradeel, 78 jaar oud. Zij was getrouwd met Marten Thomas BOONTJE op 25 april 1830 te Utingeradeel. Hij was geboren rond 1806 en overleed op 20 december 1873 te Utingeradeel, 67 jaar oud. Zij hadden 5 kinderen: Trijntje (1830), Akke (1835-1922), Sjouke (1838), Thomaske (1840-1919), en Wybrigje (1845).

          Message 4 of 6 , Jan 11, 2005
            beste Jitse,
            Mijn beppe was Pietje Rypkema dv. Tjitske Epkes en kleindochter van Epke
            Tjitses
            allen geboren, getrouwd en overleden in St.Nicolaasga en van rk.huize. Ik
            denk niet dat zij in jouw data passen. Indien dat wel het geval is, dan laat
            me dat maar weten vr.gr.Peter

            Message 5 of 6 , Jan 11, 2005
              Beste Jitse,

              Een van mijn voormoeders was onderstaande vrouw:

              Akke Ruurds (Akke) Rypkema is geboren op zondag 16 juli 1815 in Haskerland,
              dochter van Ruurd Tjitzes Rypkema en Rinsche Wybes. Akke is overleden op
              donderdag 10 juli 1884 in Utingeradeel, 68 jaar oud. Akke trouwde, 24 jaar
              oud, op zondag 8 september 1839 in Utingeradeel met Jan Rodmers (Jan) van
              Wijngaarden, 30 jaar oud. Jan Rodmers is geboren op zaterdag 29 april 1809,
              zoon van Rodmer Rodmers (Rodmer) van Wijngaarden en Aaltje Hieltjes Bootsma.
              Jan is overleden op zaterdag 12 oktober 1895 in Snikzwaag, 86 jaar oud. Hij
              is begraven te Akmarijp.

              Kinderen van Akke en Jan:
              1 Hyltje Jans van Wijngaarden, geboren op vrijdag 17 januari 1840 in
              Utingeradeel. Hyltje Jans is overleden.
              2 Jacoba Jans (Jacoba) van Wijngaarden, geboren op donderdag 6 januari
              1842 in Terkaple. Jacoba is overleden op woensdag 27 april 1932 in
              Haskerland, 90 jaar oud. Zij is begraven te Akmarijp. Jacoba trouwde, 24
              jaar oud, op vrijdag 18 mei 1866 in Doniawerstal met Klaas Douwes (Klaas)
              Bergsma, 30 jaar oud. Klaas Douwes is geboren op dinsdag 1 maart 1836 in
              Goingarijp, zoon van Douwe Brugts (Douwe) Bergsma en Getje Klazes (Getje) de
              Vries. Klaas is overleden op vrijdag 12 juli 1895 in Snikzwaag, 59 jaar oud
              (oorzaak: ongeluk).
              Beroep:
              dagloner/veehouder
              3 Rodmer Jans (Rodmer) van Wijngaarden, geboren op zaterdag 3 februari
              1844 in Utingeradeel. Rodmer is overleden op donderdag 8 juni 1893 in
              Schoterland, 49 jaar oud.
              Beroep:
              timmerman-aannemer
              Rodmer trouwde met Elisabeth Taedes Engelsma.
              4 Ruurd Jans van Wijngaarden, geboren op vrijdag 28 november 1845 in
              Utingeradeel. Ruurd Jans is overleden op zaterdag 6 augustus 1887 in
              Utingeradeel, 41 jaar oud.
              5 Hobbe Jans van Wijngaarden, geboren op dinsdag 11 juli 1848 in
              Utingeradeel.
              6 Rinske Jans van Wijngaarden, geboren op vrijdag 13 september 1850 in
              Utingeradeel.
              7 Wybe Jans van Wijngaarden, geboren op woensdag 16 februari 1853 in
              Utingeradeel.
              8 Aaltje Jans van Wijngaarden, geboren op zaterdag 7 maart 1857 in
              Utingeradeel.
              9 Trijntje Jans van Wijngaarden, geboren op woensdag 20 april 1859 in
              Utingeradeel.
              Ik stam af van kind nr. 2
              Misschien heb je hier wat aan?

              Vriendelijke groet,
              Hillebrand Visser
              www.visserlemmer.tk

              Message 6 of 6 , Jan 11, 2005
                Jitse,

                Mogelijk nóg een kleine aanvulling, nl de volgende naamsaanneming:

                Rypkema, Hantje Sjoerds, Terhorne
                k. Gerke 13, Sjoerd 6, Gerrit 3, Riemer 2, Wijtske 17, Trintje 8
                Mairie Akkrum, fol. 95

                En het huwelijk van deze Hantje:
                Trouwregister Doopsgezinde gemeente Terhorne, 1803; DTB nr: 736, 1797 - 1808
                Vermelding: Bevestiging huwelijk van 9 januari 1803, Terhorne (DG
                Man: Hantje Sjoerds Rijpkema, Terhorne
                Vrouw: Antje Gerrits Boertje, Terhorne

                Dan zal dit de overlijdensakte zijn van deze Hantje:

                Overlijdensakte Utingeradeel, 1836
                Aangiftedatum 16 november 1836, blad nr. 16
                Hantje Sjoerds Rypkema, overleden 15 november 1836, oud 65 jaar, weduwnaar

                en dit (vermoedelijk) die van zijn echtgenote:

                Overlijdensakte Utingeradeel, 1857
                Aangiftedatum 21 juni 1857, blad nr. 12
                Antje Gerrits Boetje, overleden 20 juni 1857, oud 81 jaar, weduwe,

                ware het niet dat Hantje bij zijn overlijden in 1836 weduwnaar was.
                Het kan zijn dat bij het overnemen van de gegevens een fout is gemaakt. Daarover zou je contact op kunnen nemen met Tresoar.

                Met vriendelijke groet,
                Nynke van den Hooven.