Broersma

  • Geert Broersma
    Message 1 of 3 , Oct 9, 2000
      Hallo,

      Ik ben Geert Broersma en houd mij bezig met stamboomonderzoek naar de fam. Broersma. Ik ben terug in de tijd tot Obbe Hansz. Broersma (timmerman), gehuwd te Leeuwarden met Jantien Lambertsd. in 1637. Geboortegegevens van Obbe kan ik in Leeuwarden niet terugvinden. Uit wat gegevens van ene Harrie van Leuveren heb ik kunnen achterhalen dat Obbe Hansz. Broersma vermoedelijk afkomstig is uit Joure. Verder heb ik in de Authorisaties W2 de naam Hans Broersma (goudsmid te Joure) en zijn minderjarige kinderen Auckien 16 jr., Aechtie 12 jr., Mayke 8 jr., Aettie 9 jr.. Deze authorisatie (toewijzen curator i.v.m. overlijden van Hans Broersma) is van 26 juni 1637. Verder worden hierin genoemd Hans zijn weduwe Antie Tomas, Jochum Hoppendorff de stiefvader, en Fonger Lacquart oudoom.
      Vraag: Wie zou voor mij een keer in het gemeentearchief Joure kunnen kijken of er doopgegevens van Hans Broersma, Obbe Hansz. Broersma of de andere personen te vinden zijn?
      Vraag: Als Harrie van Leuveren dit bericht leest zou hij dan kontakt met mij op willen nemen?

      Groetjes Geert Broersma
      http://members.home.nl/broersma/

    • Miedema
      Message 2 of 3 , Jan 5, 2005
        Mijn beppe was Aaltje Broersma (1860 - 1934), geboren in Sexbierum
        en getrouwd met Johannes Miedema. Een foto fan het gezin staat op de
        website van Oud Barradeel. Aaltje was een dochter van Jacob (1828 -
        1912) en Geiske de Vries (1829 - 1906). Jacob was een zoon van
        Albert (1793 - 1839) en Aaltje Bierema (1790 - 1839). Albert was een
        zoon van Jacob IJntes en Joukjen Alberts (1764 - 1823), geboren te
        Stiens.
        Jacob en Joukje trouwden op 16-05-1785 te Sexbierum. Van Jacob
        IJntes is bekend dat hij overleed in de winter van 1798 en dat hij
        niet gedoopt is.
        Vraag 1. Weet iemand wie uit dit geslacht de naam Broersma
        aangenomen heeft? Dat vond ik niet.
        Vraag 2. Wie heeft meer gegevens over Jacob IJntes? Zoals
        geboortedatum, ouders etc.
        Het geheel speelt zich voornamelijk af in Sexbierum (gemeente
        Barradeel). Een zoon van Jacob Broersma was Haye, jarenlang koster
        van de Ger. kerk in Sexbierum. Haye was een broer van mijn beppe.
      • Oebele Bijlsma
        Message 3 of 3 , Jan 5, 2005
          Aanname familie Broersma niet gevonden, maar tijdens zoeken wel de (vermoedelijke) aanname van de familienaam Bierma door de vader van Aaltje:

          Familienamen 1811

          Bierma, Klaas Wiltjes, Sexbierum
          k. Jan 26, Jacob 15, Aaltje 19, Lysbeth 16
          Mairie Sexbierum, deel 1, fol. 7v

          Zie ook de overlijdensakte van Aaltje (met parenteel Klases)

          Overlijdensakte Barradeel, 1839
          Aangiftedatum 8 oktober 1839, blad nr. 23
          Aaltje Klases Bierema, overleden 6 oktober 1839, oud 50 jaar, weduwe

          Met vriendelijke groet,

          Oebele Bijlsma