Teleac

  • Cor
    Message 1 of 1 , Dec 30, 2004
      Hallo allemaal.
      In de Benelux groep kwam ik onderstaand bericht tegen.
      Ik was het in de nieuwe Teleac gids al tegen gekomen.
      Maar dit scheelt mij een hoop 2 vinger typen.!!!!!!!!!
      Mijn aanvulling:
      Videoband kost bijna 100 Euro (koop ik dus niet.)
      Boek is minder dan 20 Euro en is na de 1e uitzending te koop.
      Bij Teleac en in de boekhandel.
      (Koop ik vermoedelijk wel).
      Hopekijk is dit programma beter dan wat de BBC 2 uitzond.

      Groeten Cor.

      Verre Verwanten, Historische verrassingen met Jan Douwe Kroeske

      Teleac start een nieuwe serie historische familieprogramma's, waarin
      bekende en onbekende Nederlanders een hoofdrol spelen. Onder leiding
      van Jan Douwe Kroeske gaan zij op zoek naar hun eigen
      familiegeschiedenis. Wie zijn hun voorouders? Wat voor beroep hadden
      zij? In wat voor tijd leefden zij? En vooral, hoe zag Nederland er
      toen uit?

      In het nieuwe en bijzondere Teleacprogramma Verre Verwanten wordt het
      persoonlijke verhaal opnieuw verteld. Aan de hand van de stamreeksen
      van twee Nederlanders keren wij terug in de tijd en reconstrueren wij
      het leven van hun voorouders en de rol die zij speelden in de
      geschiedenis. Soms zijn dat kleine verhalen over het alledaagse leven,
      maar soms ook is dat verhaal veel bekender en heeft het leven van de
      voorouder een raakvlak met wat wij nu 'de grote geschiedenis' noemen.

      Bekende Nederlanders
      In iedere uitzending staan zes generaties voorouders centraal: drie
      van elke gast. Opvallend daarbij is dat het in het ene geval gaat om
      een gast die wij allemaal kennen, een bekende Nederlander zoals
      Annemarie Jorritsma, Jan Marijnissen, Yvon Jaspers, Henk Schiffmacher,
      Isa Hoes en Ernst Daniël Smid. De andere gast is onbekend, maar - en
      dat is het verrassende - in de speurtocht naar het verleden van zijn
      of haar familie stuiten wij uiteindelijk op een naam die wij allemaal
      kennen: een bekende Nederlander, maar dan een uit het verleden.

      In de loop van het programma kunnen de kandidaten aanwijzingen
      verzamelen waarmee zij de identiteit van hun voorouders kunnen
      achterhalen. Aan het eind bezoeken wij twee plekken in Nederland die
      iets zeggen over de oudste voorouders van beide kandidaten. En zo
      krijgt hun verleden een heel persoonlijk tintje en wordt het
      dichterbij gehaald. Want de geschiedenis is een gebied dat ons allen
      toebehoort. Het is van ons. Het is de plek waar wij kunnen onderzoeken
      wie wij zijn, wat ons vormt en wat ons lot bepaalt.

      Presentatie
      Verre Verwanten wordt in de studio gepresenteerd door Jan Douwe
      Kroeske, onder meer bekend van de tv-programma's 'Jules Unlimited'en
      'NOS Langs de lijn'. In iedere uitzending zijn een paar korte filmpjes
      opgenomen over het Nederland van de voorouders van de twee
      studiogasten. Die filmpjes worden gepresenteerd door Margreet Beetsma,
      presentatrice van 'Het Klokhuis'.

      Uitzendschema van: Verre Verwanten
      wo. 5 jan, 22:35 - 23:20 uur, Ned. 1, aflevering 1
      wo. 12 jan, 22:35 - 23:20 uur, Ned. 1, aflevering 2
      wo. 19 jan, 22:35 - 23:20 uur, Ned. 1, aflevering 3
      wo. 26 jan, 22:35 - 23:20 uur, Ned. 1, aflevering 4
      wo. 2 feb, 22:50 - 23:35 uur, Ned. 1, aflevering 5
      wo. 9 feb, 22:50 - 23:35 uur, Ned. 1, aflevering 6

      n.b.De gescande kaarten van de Nederlandse gemeente atlas 1860 die in
      sommige uitzendingen te zien zijn, zijn afkomstig van
      http://www.rat.de/kuijsten/atlas
      --
      Rob Kuijsten